fråga ang:rxl sks 650

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
har just bytt till mej en rxl sks -91 skuren på 1 cyl... ska man leta nya cyl elle borra å sätta över dim på alla??? de sitter sprut på den nu men de följde med 3xvm38er... ska man sätta gasare elle ha sprut?? har hört mycke ont å gott om dessa maskiner... hur är era uppfattningar??
 

hebbe

Medlem
9 dec 2005
36
0
1
Sundsvall
Borra alla o sätt överdim...
EFIn funkar bra... när den funkar, och det är väldigt sällan den gör det. Så sätt dit förgasare.

Min uppfattning är att det är en rolig men tung maskin. Och motorn tål väl inte allt för mycket, full gas över sjöar är inget att rekomendera.
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
okey... fick med 2 kompletta sprut oxå... går inte boxarna att ställa om osv??

tänkte köra med den här motorn i vinter å byta till en twin 600 elle liknande...
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Byt ut EFI'n mot gasare då denna modell hade väldiga problem med det. Kör overdim.
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Tjena kul med en 650 till här... Jag själv har precis kommit hem efter att hämtat min 650 :D Mycket rolig skoter med bra orr... men min är trail portad även kallat hotrod portning..
Och ja han jag köpte den av rekomenderade piper så jag har beställt piper tillmin... pro five för övrigt... och så blir det UNI filter och brocha (stavning?) förgasarna till 39,5.. så fårman ännu mera vrid :)
Jag tycker du ska sätta piper... och så tycker jag du ska köpa 3nya överd. kolvar.
ha de
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
okey... får se hur man gör... har aven fundera på byta motor till en twin... har ni nån motor att rekomendera??? ska vara hyfsat med effekt å hållbar... å hellst bara skruva dit för ja e less att bygga om... utan efi...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
xc 600/700 motorn är väll vad du söker alltså......

hyffsad effekt,hållbar, och bara att skruva i.....

tänk på att det är olika motorplattor på trippel och twin i indy chassiet.

så tänk på att du måste ha en passande motorplatta om du inte vill modiefera dom gammla(sitter två bågar på trecylindriga)
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
okey... blev en 650 iaf... ska å hämta den imorn...
nu en annan fråga... ja ska flytta kylarna till bandtunneln... ska köpa kylare som ska sitta där... å ja undrar vilken temp en sån här motor ska ligga på?? förra ägaren sa att den låg nästan konstant 80grader...
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Tjena skrotarn kul med 650 :)
Är också sugen på att sätta en stor i bandtunneln. 80 grader är väl bra.
Blir det nå piper eller nå annat trim på den?
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
Tjena skrotarn kul med 650 :)
Är också sugen på att sätta en stor i bandtunneln. 80 grader är väl bra.
Blir det nå piper eller nå annat trim på den?
okey... jo de blir trippel pipor å lite sånt... man ska inte varva motorerna över 9000 har ja hört...
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
nja jo det beror på det:) med mina pipor kommer den varva 9200 där ligger min toppeffekt. men man behöver ju inte alltid maxa.... man får kompromissa lite :)...
håller på för övrigt att montera en nyare styrstång så man får dit styrhöjjaren med fatbar styret :)
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
okey... fråga en kille som har hållt på med dom här motorerna i ca 10 år å han sa att de döden för 650 att varva så mycke... ja har reda 3"styr höjare å ett 2"högt cross styre... :)
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Okey... jo och så gäller det ju att inte ha fulla varv hela tiden också. Ja jag har en 6" styrhöjjare och 3" fatbar så det blir fin höjd på min när man står :p
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
jo de lär de bli... ja gör min mer allt i ett... kör nästan inte nå efter leder utan dike elle klättra/spåra(leka) så ja vill ha inte ha för högt då man ska sitta osv... ska även sätta dyna å tank från en pro x -99... blir nog huv å buk från gen 2 sen oxå... :)
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Okey ja man ska ju modda som man själv tycker är bra och skönt :) Men jag ska då inte he på nå gen 2 huv och dyl jag tycker indy chassiet är rätt hårt :)... har fått tag på en ännu fränare indy huv av crossmoddel så det är lite andra luftintag + att den är super lätt. Ska också byta dyna.. har dubbeldyna nu men jag har fått tag på en xc700 dyna med pads och en snyggare tank... Och så blir det göra en plåtram runt under dynan på ca 10-13cm så man får lite skönare sittställning spec. i fall man ska ha en till på skotern man orkar inte åka långt på dessa låga dynor med knäna uppe vid örorna :D
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
nu har ja ett problem...! ja har ingen gnista..? ja har en kabel över på cdi boxen å vars ska den??? å alla kablar bakom täningslåset e av... vilka måste vara där??
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
hmmm hur kunde detta hända? ja jag har inget tändnings lås eller annan brytare för tillfället men jag har en svart kabel från cdi som jag får jorda då stannar motorn....
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
hmmm hur kunde detta hända? ja jag har inget tändnings lås eller annan brytare för tillfället men jag har en svart kabel från cdi som jag får jorda då stannar motorn....
fick till problemet. :) de var tändplattan som de var fel på... tog premiär turen idag(natt) å ja e väldigt nöjd med den... reser sej direkt utan att tveka då man gasar lite mer... :) har ju byggt om boggin med delar från artic å fox dämpare så den blev grymt skön...