Fråga om Enduro 500 eller 600

NickoSupra

Medlem
16 dec 2012
30
0
1
Tjena, Nicko heter jag, nybörjare när det gäller skoter. Men långtids intresserad i allt som gör det roligt offroad.

Nu är det ju så att mitt intresse för skotrar har börjat blomma som aldrig förr. Det är prioritet ett, men ekonomi för mig är ganska lite, faktiskt noll. Är arbetslös och har varit tvungen att flytta hem till morsan 26 år gammal, wee.. Men inte nere i källare tack gode gud, vill ju inte vara stereotypen.

Hennes gubbe dock har tagit hit hans gamla Ski-doo Trapper 500, gammal god fan så att morsan ska kunna köra hö ner till hästar och sån där trams, inte direkt en leksak, men va fan jag är 26 år bor hos morsan, en hjärna som en 5 åring, det var bara en tidsfråga tills jag skulle ta ut den där på åkern och riva upp allting. Har aldrig riktigt haft tillgång till skoter på detta sätt, har kört med min farsa när jag var väldigt väldigt liten. Men nu med den här gamla stenklumpen på band och skidor gav mig tillfälle att leka. Så jag tar ut den och märker hur jävla tung den är, hoppas jag i alla fall. Jag är ganska svag men jag skyller på att skotern är tung som skit. Detta har jag gjort ett par gånger nu, har fastnat, kämpat, gråtit(Inte bokstavligen), dött lite, bett grannar komma och dra loss mig ur diken, dykt över skyddsglaset, men för det mesta haft väldigt kul. Men nu är det dags på riktigt att skaffa mig en skoter till nästa vinter. Funderar på en Summit 800 eller en Lynx Enduro 500/600, dom ser bra ut och har fått rekommendationer om dessa skotrar. Efter som att budget för mig just nu är ganska låg så har jag mest bara kollat på dom skotrarna på max 30 tusen, helst inte ens över 25 tusen.

Har försökt hålla mig där runt 15-22 tusen. Enduro har jag sett är billig, och videos på youtube har visat att det kan verka som en rolig maskin också, man kan lita på det verkar det som. Summit däremot lite dyrare men också väldigt pålitlig för att kunna köra på dom flesta ställena. Men som sagt min erfarenhet är inte den största, så jag söker hjälp av er som är mer erfarna, jag gjorde en post för ett tag sedan, och någon sa summit och nån annan skotern men nu gäller det mest Enduron. Också Enduros jag kollat på har varit runt 99 till 03 årsmodeller också, tycker dom ser lite snyggare ut faktiskt, det är också en viktig sak för mig. Fastnar man nån gång kan man ju få göra det snyggt liksom. Om jag nu lyckas bli av med min arbetslöshet till nästa vinter så kanske jag också har en större budget också.

EDIT: Har nu också fått ögon på Rave 800.

Så är Enduro en värd skoter att skaffa som första skoter?
 
Last edited:

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Själv har jag ägt en Lynx Enduro SP från 2002. Pålitlig, mycket bra efter led.

Det enda negativa jag kan se med den modellen är att den inte är särskilt framkomlig i terrängen där det är snårigt, stubbigt och mycket snö och där det krävs att du har betydligt lägre fart än på led för att väja för det som kommer i vägen. Det som händer när du kör fast då är att skotern hänger sig på snön. Svårt att förklara..
Jag upplevde det som att fotstegen blev kvar ovanpå snön medans mattan grävde bort all snö under sig. Den funkar bra att surfa med på åkrar etc., där man kan ha lite fart.
Det var egentligen därför jag sålde den, alltså pga av att den "hängde" dig på snön.

Kan tilläggas att om du vill stå upp och köra skotern så blir du snart trött i ryggen.
Styrhöjare kan vara bra.

Ska du i huvudsak åka led och leka på någon åker så är Enduro 500/600 en bra skoter, lättmekad också :)
 

NickoSupra

Medlem
16 dec 2012
30
0
1
Jag vill ju helst kunna köra in i skog, kanske inte riktigt sån där "boondocking" som jag sett videos heta på youtube, det skulle vara coolt men. Nej men jag förstår hur du menar med att den gräver bort snön så där, det är exakt så den här trappern gör så man måste gräva bort all snö och putta till skotern så den får lite grepp igen.

Köra på led kan ju vara kul men vill gärna in på ställen där det inte är led alla gånger, vad kan vara en bra skoter då? Har kollat på Raven och den verkar också rätt het.
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Känns som jag totalt nedvärderar dina förslag nu... Har haft en Rave också. Närmare bestämt en Lynx Rave RE 600 HO -07. Betydligt bättre maskin. Den togs sig fram bättre tycker jag. Men hade inte den där bra egenskapen att ta sig fram i terrängen. Också en bra ledmaskin, PPS-boggie som är mycket bra. Du kan spätta på allt vad det går efter knölig led och grejerna fungerar som de ska. Men som sagt ingen terräng maskin i mitt tycke.

Jag skulle själv vilja se/prova en Summit av samma årsmodell som Enduron jag nämnde innan, kanske något år nyare också, men då är de dyrare. De har ju lite längre band och om jag inte har helt fel har den liknande om inte samma chassie som Enduron och då återkommer ju det där "hänget". Ska inte ge några som helst råd vad beträffar Summiten eftersom jag inte själv provat någon, det jag säger om den är bara spekulationer.
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
enduro passar ditt ändamål utmärkt iallafall årsmodell 00-04 a de går då mycket bättre i snön en gubbens gamla.....
perfekt om du ska leka omkring på åkrarna hemma men i skogen kräver de mer erfarenhet och balls:eyebrows:
500-600 cc är väldigt skottsäkra men en 800(rotax) krävs att man har lite koll på packboxar och lager osv.
skulle endå inte rekomendera en 800 åt en nybörjare, det är för mycket motor.

kolla även på skidoo mxz, nästintill samma skoter som lynx enduro.
skulle du få ökad budget skulle du kanske kunna satsa på en MXZ rev 600 -03 och frammåt, de flyter enormt mycket bättre i snön än gamla zx chassiet.
 

NickoSupra

Medlem
16 dec 2012
30
0
1
Det är bra råd.
Så nån 500-600 maskin som gäller då.
Det blir nog en Enduro och Rave som passar mig bäst i så fall.

Jag tackar för svaren, och med det säger jag att åkrarna blir osäkra nästa vinter! :)