Fråga om köp av maskin

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Funderar på att köpa antagligen, crossfire 8/ dragon rmk 700/ summit 600sdi/ Nytro xtx(44as kammar) Körning är väl 20 led och 80 snö.
vill inte ha någon skoter som drar 3-6 liter milen så fort man svänger utanför leden utan ska ha rätt humant bensin konto och ska ändå vara rätt hyglig att vara ute och bryta runt i snön mvh rickard
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Vill du ha ett humant bensinkonto? Köp en eu-moppe!! En skoter är inte billig att äga/köra!!

Den som ligger närmast i dina val är nytro och summit sdi..
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Ska du ha en 700/800 och busa i djupsnö så får du nog leta länge innan du kommer nå långt under 3 liter milen.
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
blandad körning, min vector mountain har dragit 2.5 MAX på mina körningar så det ska inte vara omöjligt, den räknas väl som en 600 antar jag, men skidoo borde väl vara hyffsat billigt, fast vet inte hur motor stark en 600 är?
Rmk antar jag är som polaris alltid ha varit och det är väl törstig?
Men cross fire lär väl inte vara så törstig av sig?
och dessa skotrar lider väl inte utav några kolv/rem/ andra kända problem?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
beror på vad man har för krav 600sdi går nog billigast av dessa val men själv tycker jag 600 är för klent när de börjar bli djupare snö typ 70cm eller mer. Har dock aldrig kört summit i 600 utförande bara kort och renegade kanske funkar ok med tanke på mattlängden.
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Funderar på om 600an är för klen. Men den ska väl vara så "lätt" att den ändå ska flyta på, vi har ju inte så rejäla berg här i sverige iaf.
Vad ja kan lägga ut? allt beror på skick och vad det är för modell, men upp till 100 säkert, men så att säga ligger ju sdi på ca 70 000 och dragon ungefär samma, nytro blir ju 100, hur går cross fire i snön? är dom törstig?
 

this_is_me

Välkänd medlem
17 sept 2009
172
0
6
Bygdeå
är målet att bara ta sig fram i djupsnö så fungerar ju 600sdi alldeles utmärkt men vill du leka i djupsnön tycker jag att du borde satsa på ngt kraftigare.
vill du köpa en skoter för 70-100 tusen så finns det pengar till bensin oxå ;)
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
klart att pengar finns till bränsle, annars ska man som sagt inte köra skoter, men vill inte köra 7 mil och sedan slut tank
(ex. var och körde med en som hade en Zr 600, körde ca 4-5 mil med bus körning, sedan tanka han där, sedan hemåt igen och buskörning, han höll inte på ta sig hem. den drog ca 6 liter milen medans min vmax 700 drog max 2.5L)
dagens maskiner ska inte vara så himla törstig tycker man
hade gärna köpt en summit 800, men för dyr att äga och litar inte på dem tillräckligt
har Lynx någon lång maskin?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Min crossfire ligger nog på en 3-4liter då jag gasar i pudret och det tycker jag den får ta för det är förjävla roligt att köra i pudret!!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
klart att pengar finns till bränsle, annars ska man som sagt inte köra skoter, men vill inte köra 7 mil och sedan slut tank
(ex. var och körde med en som hade en Zr 600, körde ca 4-5 mil med bus körning, sedan tanka han där, sedan hemåt igen och buskörning, han höll inte på ta sig hem. den drog ca 6 liter milen medans min vmax 700 drog max 2.5L)
dagens maskiner ska inte vara så himla törstig tycker man
hade gärna köpt en summit 800, men för dyr att äga och litar inte på dem tillräckligt
har Lynx någon lång maskin?
ja lynx har långa maskiner, x-trim 6-800 finns, men det är inte en mountain utan dugert till att köra ospårat men samtidigt går bäst av alla långa efter leden eftersom den har pps boggien. men på med en 51 mm matta så nog tar man sig fram med dom också men inte är den som en summit eller rmk
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
3-4 liter kan funka, så länge man inte fastnar med den haha:D
är inte xtrim 345? som renegaden? är inte det bara korta som har pps boogien?