Fråga:Regler avverkning / skoterled..

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Tjaba!

Är det nån som är kunnig på bestämmelser vid avverkning.
Grejjen är att en skogsmaskin gått på skoterleden ca 1km och förstört ganska mkt.
Först att den fixat rejäla fåror bitvis, men det värsta är mindre träd och sly som delvis gått av
och ligger som fällda spjut på sina ställen. Det är ju en dödsfälla om nått..
Sedan är det även uppmärkt som pilgrimsled där.

Så har skogsägaren som beställt avverkningen eller markägaren i det här fallet sca (tror att det är sca) något ansvar att fixa det de har förstört.

//jumjum
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag är inte så säker på att dom behöver fixa något om det är så att SCA även äger marken där skoterleden går. Om dom kört sönder någon annans mark så är det en helt annan sak, och om skoterleden går efter en skogsväg så kan dom eventuellt också behöva laga den.

Men som sagt, om skoterleden bara "går genom skogen" på SCA:s mark så tror jag inte dom har något krav på sig att åtgärda det. (Men det kan ju varar så att skoterklubben har någon form av servitut eller markarrende och då blir det en annan sak).

Men enklast är väl att skoterkubben som har hand om leden kontaktar SCA och beskriver problemet.
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Prata med mark/skogsägaren/SCA och hör om ni kan åtgärda problemet. Att komma med regelboken och peka på paragrafer gör nog inte saken lättare att lösa. Ta ett snack klubb - SCA och försök lösa det tillsammans så blir det nog bra. Med ett samtal och en utsträckt hand kommer ni nog långt.
Lycka till.
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Tänkte inte komma och vifta med några paragrafer & vara otrevlig.. MEN kan vara bra att veta hur det ligger
till om det skulle behövas lite hjölp på rätt väg.:D
För lääänge sedan gick rätta vägen där, & är ju en pilgrimsled där med så det borde ju ha nått historisk värde.
Sedan pratade en kompis med en av de som körde skotaren där,( känner honnom sedan skoltiden så inget otrevligt samtal..hehe)
& i korta drag så brydde sig inte sca om det. det var ledansvariges jobb.
Men som sagt röja bort sly och träd kan jag och har jag gjort där. Vi ska ta allt nu i slutet på veckan. Men fixa fårorna går vi nog bet..
Tycker det bara är så dåligt att de inte kan städa upp "lite" efter sig iallafall..

Ska ta och ringa nån på sca & höra
//Jumjum
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Tror inte alls att du är otrevlig. Tänkte bara att ni har lättare att få hjälp av SCA om ni säger typ. "Vi håller på och fixar iordning leden där vid xxxxxxx där ni avverkade för en tid sedan och eftersom vi bara har handkraft så undrar vi om SCA har möjlighet att hjälpa till med spåren efter maskinerna."

Kan fungera och då får ni hjälp annars får man ragga hjälp på annat håll.
Återigen lycka till
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Kolla annars med Skogsvårdsstyrelsen hur det ligger till.
Vi fick skogsbolaget/avverkaren att återställa en bit vår led när dom körde sönder den för några år sedan.
Har för mig att dom var skylldiga att återställa efter sig om leden/stigen är utsatt på kartan typ.
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Dom är skyldiga att återställa körskadorna om spåren är djupare än vad reglerna tillåter (kommer inte ihåg hur djupa dom får va just nu...).
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Är det som du säger en gammal vandringsled/väg genom skogen är en skogsägare skyldig att se till så att den är farbar. Dvs. att den är röjd från kvistar och ris.
Men är det "Bara" en skoterled så har markägaren ingen skyldighet at åtgärda skadorna, såvida det inte finns ett markägaravtal mellan markägaren och ledhållaren som säger annat.

Har det bildats djupa spår i marken av skotaren så är markägaren skyldig att åtgärda markskadorna oavsett det är en skoter- eller vandringsled.

Om markägaren inte vill ta tag i detta, så kan ni kontakta Skogsstyrelsen, så att dom får ta diskussionen med markägaren.
Men bästa sättet är väl att skoterföreningen i samråd med skogsägaren fixar leden själva om man har resuser till detta. I regel så kan man nog då få en liten slant av skogsbolagen (svårare med privata) som stöd/tack + att man då antagligen får det lättare i framtiden att fixa nya leder över marker som dom rår om. :stupid:
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Ok, tack för all hjälp.
Har pratat med en mkt trevlig man på sca som är vägansvarig.
Verkar lösa sig.
Skoterklubben har röjt bort alla träd och grenar. Det var ju det som var prio 1, sedan ska sca hjälpa till med grävare till våren. Verkar det som iallafall.

Uppdaterar sedan när jag vet mer.

/Jumjum
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Det som kan bli frustrerande med sånt där är t ex hemma hos mig efter kraftledningen. Då de måste göra något på den eller som 2 år sedan då dom satt upp någon fler ledning så körde dom där med traktorer och det blir djuupa hjulspår fullt med vatten och jag satt fast i ungefär en timma i ett sånt senast idag. Det är nackdelen då man har skoterled efter kraftledningen och att all sly växer så fort där. Sen har man inget att säga till om heller då dom kör sönder för man ska egentligen vara glad att man får ha en led där.