Frågor ang. Kalixmaskiner

Pjelle

Aktiv medlem
12 nov 2006
64
0
6
Hej!

Har beställt mig en polaris av Kalix maskiner..

Hur är dom att ha å göra med ?
Duktiga mekaniker?
Kundservice?
Har dom bra koll på uppdateringar osv?

Berätta era erfarenheter, bra som dåliga.

Mvh Pelle
 

Pjelle

Aktiv medlem
12 nov 2006
64
0
6
Vill veta om båda, Luleå är närmast, men är dom bättre i Kalix så far jag dit..
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Har inte hört så mycke om dom i kalix. Men gillar inte dom i luleå, tycker dom är dryga och ohjälpsamma = försöker göra så lite som möjligt.
Bla lämnade jag in boggiedämparna till min förra rmk -03 för renovering. Tog typ en månad att få tillbaka dom, och jag kan nästan lova att dom bara putsa dämparna på utsidan. Men dom snacka på om att "vi bytte nästa allt i dämparn" (packningar/ringar och sånt(?))

Det som ska tilläggas är att alla har väl olika åsikter.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Ger inte mycket för dom i verkstan heller, eller de som jobbade där för 2-3 år sedan, de kanske har bytt folk sen dess vad vet jag. Har också haft in en skoter (polaris) på rep med tveksamt resultat och väldigt lång reptid. Hade man vetat det innan hade man ju lämnat nån annanstans. Ringde många gånger och det var ofta "den är klar på ett par dar". Kör ju skidoo nu (också kalix maskiner) och tar hellre besväret att åka till pite om jag måste lämna på rep.

Ang uppdateringar, sköts inte det centralt från Polaris Sverige?? När jag fick ett meddelande på gamla pro x2an om att byta tank så var det från Polaris, inte från någon återförsäljare. Det gäller ju bara att skotern är registrerad på dig i Polaris register så kommer det rätt. BRP har iaf så nu, när jag köpte Summiten så gick ÅF in på BRPs sidan och reggade mig som ägare.

Därimot gillar jag Ronny i reservdelsbutiken, han är alltid trevlig och hjälpsam.
 

Pjelle

Aktiv medlem
12 nov 2006
64
0
6
Låter ju inte bra! Problemet var att jag beställde idag. Då hade sixten i boden slut tyvärr, har hört mycke bra om dom. polaris exp center i a-jaur hade också slut, även i piteå var dom slut. Verkar som att kalix maskiner är dom ända som har kvar!..

.Strand : Problemet med att lämna för rep osv hos en handlare som man inte köpt maskinen av är väl att man oftast blir sist i kön, eller iallafall efter dom som köpt skotern hos den handlarn.. Så var det iallafall med min förra skoter som jag köpte begagnat, med garanti kvar.

Mer åsikter om Kalix maskiner ?

Mvh Pelle
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Håller inte med er, jag har alltid blivit bra bemött både i butik, verkstad och reservdelsdisken.

Jag har verkligen ingenting att anmärka på, förutom att dom har lunchstängt...
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
vet inte något om hur dom är i kalix men i luleå får man ganska så drygt bemötande tycker jag, sen så har dom väldigt konstiga priser på reservdelar, gick in och frågade om dom hade en cylinderfotspackning till min, den fanns inte hemma men dom kunde beställa hem och då skulle dom ha 500kr plus 100kr i frakt på den och några veckor senare var en kompis in och skulle köpa precis samma sak och han behövde bara betala 250kr, känns som att dom väljer vilket pris dom ska ge beroende på vilken dag de är. dock är dom väldigt trevliga och hjälpsamma i verkstan, har fått låna flera verktyg gratis men har aldrig haft in min maskin på rep eller service så kan inte utala mig om deras kunnighet
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Köpte ny xtrim där ifjol. De verka vettiga. Alla var trevliga osv. Men när jag gjorde första servicen såg de. Förgasarna var inte synkade, oljepumpen stog helt åt pepperna. Flera muttrarna lösa. Vissa av dessa grejer kan ju självklart ha åstakommits fram till första service. Men har aldrig hänt på någon annan ny maskin jag köpt förut. De på verkstan verka vara amatörer. Kan nämnas detta var i kalix.
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Köpte ny xtrim där ifjol. De verka vettiga. Alla var trevliga osv. Men när jag gjorde första servicen såg de. Förgasarna var inte synkade, oljepumpen stog helt åt pepperna. Flera muttrarna lösa. Vissa av dessa grejer kan ju självklart ha åstakommits fram till första service. Men har aldrig hänt på någon annan ny maskin jag köpt förut. De på verkstan verka vara amatörer. Kan nämnas detta var i kalix.
Det där med att efterdra muttrar SKA väl göras på första service, eller?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
.Strand : Problemet med att lämna för rep osv hos en handlare som man inte köpt maskinen av är väl att man oftast blir sist i kön, eller iallafall efter dom som köpt skotern hos den handlarn.. Så var det iallafall med min förra skoter som jag köpte begagnat, med garanti kvar.

Mvh Pelle
Jaa, alltså att dom har mycket att göra och att man inte får en tid på länge är ju en sak men då har man ju inte lämnat in skotern än. Men när du lämnar din skoter där förväntar du ju dig att dom ska börja jobbet samma dag eller dan efter och blir klart så fort som möjligt så de kan ta in nästa. Så kan jag lova att det inte var i mitt fall.
Jag lämnar ju inte bilen på verkstan en vecka innan min servicetid, det gör jag ju samma morgon för att hämta den på kvällen.
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Pjelle: vad har du köpt för maskin?

Och jag har tyvärr bara dåliga erfaranteher av kalix och luleå, gnälliga, sega vid rep och allmänt ointresserade av att sälja. monterade massor med saker fel vid en garantirep på skuren motor, fick åka in med maskinen igen.

Dock var snubben vid reservdelsdisken i luleå trevlig som tusan!

Sen behövde jag en reservdel till en boggie, skulle ta 4 veckor för en del från duells enligt kalix maskiner.
Åkte till tord och fick en originaldel på 3 dagar från rovaniemi. Billigare dessutom.

Nä, jag gör nog aldrig mer en affär med kalixmaskiner.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Nä, jag gör nog aldrig mer en affär med kalixmaskiner.
Håller med. Köpt en ny skoter där för ett par år sedan men vid garantirep som tog ca 30min var dom ändå tvungen att ha skotern i drygt 2 veckor innan dom gjorde nåt.
Trist bemötande då man gjort en affär på ca 100k där bara nån månad tidigare. Men som sagt så behöver man ju inte använda just deras verkstad för garantijobb.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Reservdelar i Luleå var då väldigt trevliga när jag pratade med dom, dock kunde dom inte fixa fram 41 alt 40 drev till IQn vilket var väldigt konstigt.
Fanns dock i lager hos bil-laget i Piteå.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Pjelle: vad har du köpt för maskin?

Och jag har tyvärr bara dåliga erfaranteher av kalix och luleå, gnälliga, sega vid rep och allmänt ointresserade av att sälja. monterade massor med saker fel vid en garantirep på skuren motor, fick åka in med maskinen igen.

Dock var snubben vid reservdelsdisken i luleå trevlig som tusan!

Sen behövde jag en reservdel till en boggie, skulle ta 4 veckor för en del från duells enligt kalix maskiner.
Åkte till tord och fick en originaldel på 3 dagar från rovaniemi. Billigare dessutom.

Nä, jag gör nog aldrig mer en affär med kalixmaskiner.
De måste vara Ronny det, håller med dig i allt.
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Första skotern (inte som ja ägt) men första gången från kalix maskiner då i Kalix
köpte ja en mxz 800-01 de här var -06 me 700mil på mätaren, efter c.a en månad märkte ja hur variatorn börja som skramla, ringde dit å dem skickade ett renoverings kit(bussningar å rullar m.m) fick ett pris under halva ordinarie, tyckte ja ändå va rätt schysst deal.
bytte in den tillbaka året därpå i slutet av säsongen till en renegade 800-07 med 180mil på mätaren, året därpå på måndagen eftermiddag innan påskhelgen
rasa hela kjedjehuset i bitar, ringde fort dit å körde dit den (16mil enkel väg från en by) just innan stängningsdags, jahapp tänkte jag påsken förstörd.
På onsdag(dagen före skärtorsdag) ringde dem, skotern e färdig kom å hämta, åkte dit hann precis innan stängning, bulten till ena drevet hade gått av å drevet släppt å ja, ni vet va som händer då :p gick på garantin allting. nytt kjedjehus nya drev ny kjedja Påsken räddad!!
senare råka ja kvadda den å blev skoterlös.
Nästa byte hos dem var Assaulten som ja köpt hos en annan handlare där ja inte ens fick extra tändstift eller nånting alls med.
bytte in den hos dem mot en ny renegade 1200 förlorade 3 tusen på Assaulten gått drygt 50mil jämfört me va ja hade gett för den nypris.
Fick me ett gäng me extra prylar. For även dit å gjorde 50mila servicen tog ett par timmar(fungerar inte här i stan)
Så ja har varit riktigt nöjd fått bra hjälp å bemötande både på verkstan å handlaren(alltid haft samma person vid köpen)
Kommer mest troligt även köpa nästa skoter därifrån..
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Har bara negativ kretik till kalix maskiner Luleå och speciellt reservdelar. Snälla Polaris låt någon annan ta över Polaris i Luleå och låt oss slippa snål Hugo.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Vad gäller företaget Kalix Maskiner så ska man skilja på butiken i Kalix och butiken i Luleå. Så alla som har positiv eller negativ kritik, skriv vilken av butikerna för som man hört under många år så skiljer det. Vet många lulebor som kostar på sig att åka till kalix istället.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Håller med. Köpt en ny skoter där för ett par år sedan men vid garantirep som tog ca 30min var dom ändå tvungen att ha skotern i drygt 2 veckor innan dom gjorde nåt.
Trist bemötande då man gjort en affär på ca 100k där bara nån månad tidigare. Men som sagt så behöver man ju inte använda just deras verkstad för garantijobb.
Detta gällde butiken och verkstaden i Luleå.
 

howie

Aktiv medlem
18 dec 2008
85
0
6
Boden, Sweden
Jag har köpt mycke reservdelar där (luleå) till ski-doo och nästan varje gång så får jag fara tillbaka och lämna igen sakerna för att det är fel saker jag fått. Nu far jag till tords i bredåker ist. Då jag hade polaris så for jag till sixten nilssons och dom hade jag aldrig problem med.