R
Robin
Har varit ute å kört med min skoter idag för fösta gången efter reparationen jag gjort (bytt alla packningar i motorn samt bytta matta).
Nu är det så att när jag efteråt körde in skotern i garaget så hörde jag "klonkande" ljud inderifrån huven. Öppnade och såg att min behållare för kylarvätsan var helt full med glykol (annars var den halv full) och glykolen var varm, rök litegran från den.
Drog upp det här luftnings grejen på toppen och det började bubbla som tusan i behållaren, efter ett tag avtog bubblandet och nu var det inte kvar någon glykol i behållaren alls.
Fråga 1: beror bubblandet på att jag inte luftat ur systemet ordenligt? och hur gör jag för att få ur all luft ur systemet?
Det jag gjorde när jag luftade var att höjja upp skotern ca 1m i fronten samt hälla i kylarvätska tills systemet var fullt, sen lyfte jag ner skotern igen, fyllde på resten av glykolen i behållaren så att den blev halv full, sen startade jag skotern och gjorde inte så mycket mer.
Fråga 2: Cylindern och toppen på skotern var ganska varma efter den ca 5min körningen jag hade, samt så var kylarslangen som går från toppen varm, men slangen som går ut från vattenpumpen var lika kall som vanligt, vad beror det på? kan det vara pga att jag inte luftat ur systemet ordenligt? Eller för att pumpen kanske inte driver? Hur kan man kolla att pumpen fungerar ordenligt?
Fråga 3: På tomgången ligger skotern kring 2-3k varv och sticker iväg vid 4,5k varv. gasar man till skotern till 4k varv så stannar den på det varvtalet utan att varken stiga eller sänkas (tex om man är ute å kör går den kanske 6k varv och när man stannar ligger varven kvar på 4k)
Sen om jag vikar upp choken till halv choke och sen snabbt bort med choke igen så sjunker vartalet ner till mellan 2-3k som vanligt så stannar det dära tills jag gasar, jag kan gasa tex 3,5k varv och den sjunker ner till tomgångsvarv men om jag gasar över 4k varv så stannar varvtalet på 4k varv efter att jag släppt gasen.
Vad beror det här på? Jag misstänker att det är pga att förgasarna inte är synkade? med varandra vilket dom inte är eller att den kanske får för lite soppa på de höga varven?
tacksam för mycket svar
mvh/Robin
Nu är det så att när jag efteråt körde in skotern i garaget så hörde jag "klonkande" ljud inderifrån huven. Öppnade och såg att min behållare för kylarvätsan var helt full med glykol (annars var den halv full) och glykolen var varm, rök litegran från den.
Drog upp det här luftnings grejen på toppen och det började bubbla som tusan i behållaren, efter ett tag avtog bubblandet och nu var det inte kvar någon glykol i behållaren alls.
Fråga 1: beror bubblandet på att jag inte luftat ur systemet ordenligt? och hur gör jag för att få ur all luft ur systemet?
Det jag gjorde när jag luftade var att höjja upp skotern ca 1m i fronten samt hälla i kylarvätska tills systemet var fullt, sen lyfte jag ner skotern igen, fyllde på resten av glykolen i behållaren så att den blev halv full, sen startade jag skotern och gjorde inte så mycket mer.
Fråga 2: Cylindern och toppen på skotern var ganska varma efter den ca 5min körningen jag hade, samt så var kylarslangen som går från toppen varm, men slangen som går ut från vattenpumpen var lika kall som vanligt, vad beror det på? kan det vara pga att jag inte luftat ur systemet ordenligt? Eller för att pumpen kanske inte driver? Hur kan man kolla att pumpen fungerar ordenligt?
Fråga 3: På tomgången ligger skotern kring 2-3k varv och sticker iväg vid 4,5k varv. gasar man till skotern till 4k varv så stannar den på det varvtalet utan att varken stiga eller sänkas (tex om man är ute å kör går den kanske 6k varv och när man stannar ligger varven kvar på 4k)
Sen om jag vikar upp choken till halv choke och sen snabbt bort med choke igen så sjunker vartalet ner till mellan 2-3k som vanligt så stannar det dära tills jag gasar, jag kan gasa tex 3,5k varv och den sjunker ner till tomgångsvarv men om jag gasar över 4k varv så stannar varvtalet på 4k varv efter att jag släppt gasen.
Vad beror det här på? Jag misstänker att det är pga att förgasarna inte är synkade? med varandra vilket dom inte är eller att den kanske får för lite soppa på de höga varven?
tacksam för mycket svar
mvh/Robin