Frågor ang Luftning av kylarsystem mm.

R

Robin

Har varit ute å kört med min skoter idag för fösta gången efter reparationen jag gjort (bytt alla packningar i motorn samt bytta matta).

Nu är det så att när jag efteråt körde in skotern i garaget så hörde jag "klonkande" ljud inderifrån huven. Öppnade och såg att min behållare för kylarvätsan var helt full med glykol (annars var den halv full) och glykolen var varm, rök litegran från den.
Drog upp det här luftnings grejen på toppen och det började bubbla som tusan i behållaren, efter ett tag avtog bubblandet och nu var det inte kvar någon glykol i behållaren alls.

Fråga 1: beror bubblandet på att jag inte luftat ur systemet ordenligt? och hur gör jag för att få ur all luft ur systemet?

Det jag gjorde när jag luftade var att höjja upp skotern ca 1m i fronten samt hälla i kylarvätska tills systemet var fullt, sen lyfte jag ner skotern igen, fyllde på resten av glykolen i behållaren så att den blev halv full, sen startade jag skotern och gjorde inte så mycket mer.

Fråga 2: Cylindern och toppen på skotern var ganska varma efter den ca 5min körningen jag hade, samt så var kylarslangen som går från toppen varm, men slangen som går ut från vattenpumpen var lika kall som vanligt, vad beror det på? kan det vara pga att jag inte luftat ur systemet ordenligt? Eller för att pumpen kanske inte driver? Hur kan man kolla att pumpen fungerar ordenligt?

Fråga 3: På tomgången ligger skotern kring 2-3k varv och sticker iväg vid 4,5k varv. gasar man till skotern till 4k varv så stannar den på det varvtalet utan att varken stiga eller sänkas (tex om man är ute å kör går den kanske 6k varv och när man stannar ligger varven kvar på 4k)
Sen om jag vikar upp choken till halv choke och sen snabbt bort med choke igen så sjunker vartalet ner till mellan 2-3k som vanligt så stannar det dära tills jag gasar, jag kan gasa tex 3,5k varv och den sjunker ner till tomgångsvarv men om jag gasar över 4k varv så stannar varvtalet på 4k varv efter att jag släppt gasen.
Vad beror det här på? Jag misstänker att det är pga att förgasarna inte är synkade? med varandra vilket dom inte är eller att den kanske får för lite soppa på de höga varven?

tacksam för mycket svar
mvh/Robin
 

urbanf

Medlem
5 sept 2004
41
0
1
Hallå Robbin

på fråga 3 så får motorn för mager bränsle-blandning och det brukar bero på för små pilotmunstycken du skull prova gå upp ett steg
det kan även vara som du säger att gasarna inte är synkade
ett enkelt sätt att grovcynka förgasarna är att nyp in gasen så att trotlarna öppnar ca 8-9mm och ta sedan en skaftet på en borr och med hjälp av den mäta hur mycket trotteln är öppen
ex om en gasare är 9mm öppen så justerar du dom andra gasarna så dom är 9mm öppen också, justera på viren på trottel-locket
sedan släpper du ner trottlarna på tomgång och mäter med en mindre borr kanske ca 2-3mm justera då så att dom är lika mycket öppen med tomgångs-skruvarna

på fråga 1 så tycker jag att du borde lyfta skotern upp och ner några gånger jag själv har upplevt att jag fick fylla på glykol varje dag i en vecka

jag tror? att drivningen till cirkpumpen drivs med en rem på från svänghjulet
kolla så den är hel
 
R

Robin

Alla förgasare ska väl vara lika synkade, förutom den som är längst ifrån bensin pumpen som ska öppna lite lite tidigare än dom andra 2, rätta mig om jag har fel.

Ska parkera skotern på en kulle några gånger nästa gång jag är ute och kör, men finns det något sätt att kolla så man har luftat ur systemet ordentligt?

jo tror att remmen ska vara hel och fin... började tänka lite på om man kanske kunde lossa på returslangen och se om det pumpar ut glykol där eller om det bara rinner ut när skotern är igång, skulle det kunna funka?
 
R

Robin

hur många steg bör man gå upp i pilotmunstyckena? räcker det med ett högre nr eller borde jag ta mer?
 

urbanf

Medlem
5 sept 2004
41
0
1
Hallå igen

på piloterna skulle jag nog prova med en storlek större

därimot vad jag glömde hur står luftskruvarna?
en grundinställning brukar vara ca 1 varv ut och skruvar du in dom så får den en fetare blandning på tomgång men dom bör max vara inneskruvade 3/4 varv

därimot så har jag lite svårt och förstå varför förgasaren längst bort från bensinpumpen ska öppna tidigare
vad jag därimot skulle kunna tänka mig är att cylindern längst bort från vattenpumpen skulle ha lite fetare blandning efter som vattnet matas in från sida på cylinderblocket och den cylindern går varmast
men det är ju mera känsligt vid hög belastning och då skulle jag stoppa in ett större huvudmunstycke eventuelt höja nålen ett hack om tändstiftet är för vitt

att lossa retur-kylarslangen tror jag inte är någon hitt för då hinner vattent rinna ut
men var sitter kylarlocket sitter det på någon slang eller på toppen av "ventilkåpan" ?
öppna den och starta skotern för där brukar man se om det cirkulerar
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
ställ maskinen i en brant backe /kulle låt den gå på tomgång (skidorna uppåt),på så sätt blir kylarna lägsta punkten resten är fysikaliska grundlagar.
jag har alltid gjort på det viset och har aldrig haft problem med nivåerna

kall vätska tar lite mindre plats bla beroende på att varma slangar expanderar en aning pga system trycket och värmen , har du tex en lång slang som är dåligt armerad så kan du till och med få för lite vätska i systemet .du har ett märke på behållaren max o min brukar vara vid kall motor på polaris
 
R

Robin

har inte kollat alls hur luftskruvarna är ställda, lite jobbigt att ställa in lika på alla 3 förgasare kan jag tro, om man ska ha dom helt lika.

Motorn är en sk. Monoblock trippel från polaris och har därmed matas vattnet in i mitten av hela motorn, och vattenpumpen ligger på magnapullsidan. därmed borde cyllen på variatorsidan har fetare blandning än de andra 2.
Det jag tänkte med att cyllen som är längst från bensinpumpen var att det tar längre tid för soppan att transportera sig från pumpen genom slangen till förgarsaren.

kyllarlocket ligger på toppen av cylindern (i mitten) ska ta och kolla det där idag om man kan se att det cirkulerar.

Men vad tror ni att bubblandet kan bero på? jag tror(/hoppas :D) att det bara är jag som luftat ur motorn fel. tror att det gick till såhär att när motorn gick så började vattnet att ciruklera och därmed tvinga upp luften som var kvar upp i behållaren, samtidigt så stiger även nivån på glykolen pga att luften trycker på. när luften är slut så slutar det även att bubbla och nivån sjunker igen och blir mindre än förut pga att den nu tar upp det utrymme i systemet som luften tidigare tog. låter det rimligt? något sätt jag kan kolla om det stämmer?

Jag hade behållaren öppnad och öppnade ventilen på cylindern till kylsystemet så började bubblandet, men stängde jag ventilen så upphörde även bubblandet.

Men inte ska glykolen bli så varm att det rycker om den?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
brukar vara fetare bestyckning på avgassidan då variatorsidan går kallare

soppa trycket är lika i hela systemet.

det ska bubbla i ventilen på motorn om det är luft och glykol trycker ut där oavsett pga att expansions kärlet sitter högre upp

glykolen borde bli 65-95 grader ,det tycker jag är varmt och det ryker/ångar
 
R

Robin

Har luftat ut systemet nu genom att fylla på mera glykol medans skotern stod i en backe startad, hände inte så mycket men det beror nog på att den redan blivit luftad då det började bubbla som tusan.

Hittade felet med att glykolen blev så varm samt slangarna från toppen, berode på att remmen till vattenpumpen inte satt på, blev enorm skillnad när jag la den i rätt läge :D


Det enda felet som återstår nu är att den verkar få för lite soppa.
Ska ta och synka förgasarna och se om det hjälper, Ska alla förgasare vara lika eller inte?

tycker nästan att mittersta cyllen borde ha fetast blandning då det är en monoblock (alla 3cylindrar är ihop med varandra) och därmed går den i mitten varmas?
 

urbanf

Medlem
5 sept 2004
41
0
1
Hej igen
jag skulle ställa förgasarna lika och börja där
visar det sig att någon cyllinder går för varm så skulle jag nog bestycka upp alla förgasare ett steg
 
R

Robin

ok, tror jag gör så då att jag imorgon går och inhandlar nya stift sen synkar förgasarna lika med varanda och därefter justerar bränsle/luft skruv för att den ska får mer soppa, låter det bra? sen kör man någon repa och kollar stiften så dom ser fina ut och om inte så är det bara att fortsätta justera?
låter det som en bra ide?
 
R

Robin

är det någon ide att ställa alla skruvar i botten först (blandnings skruvarna på förg) eller bäst att utgå ifrån så som dom står nu? vad ska dom stå som en standard på?
 

urbanf

Medlem
5 sept 2004
41
0
1
:p
skruva in luftskruvarna i botten och räkna hur många varv dom var öppen
skruva sedan ut dom 1 varv grundinställningen brukar vara 1 varv så det kan vara en bra start
 
R

Robin

okej, men brukar vara?.... låter lite osäkter :p hade varit härligt med en verstads handbok
 
R

Robin

stod vist på huven :D 1 varv, återkommer imorgon eller på torsdag med hur det blev, har inte orkat börja justera idag.
 
R

Robin

haha vis fan e ja de :D

men nu har jag iaf synkat förgasarna lika med varanda.
ställt luftskruvarna på förgasarna 1varv ut och därefter justerat för att varvet inte ska fasna på 4000. fasna gjorde den ändå efter justerande men om man väntar 5-10sek (ca) så sjunkar det ner, men som sag det tar ett tag.
Går fortare vid kall motor (tror ja, kommer inte riktigt ihåg) å såg att mina insugsgummin var lite slitna ändå, inte mycket men det fanns endel små sprickor i dom. så dom ska ja ta och fixa å sedan se om det gör någon skillnad.
 
R

Robin

är lite osäker på om den får rätt mängd bensin just nu, hur kan jag kontrollera det? Stiften är just nu nästan svarta vid gängorna och ljusbrun på elektroden (? heter det de, den järn biten som är böjd längst ner på stiftet som ett L kan man kalla de)

Tyckte att den ljusbruna var som ganska torr i färgen medans det var litelite små vått kring gängorna.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
det åter som om det e ganska bra färg på stiften pepparkake bruna är väl bäst L et :) ska vara mer åt brunt än åt vitt .katod å anod heter dom ännars .
tänk på att det inte e så himmla kallt nu .

byt insugs gummina