frågor ang. motor byte, pris mm.

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Hallå!

Va och köpte mig en sno pro 440 05a för ett tag sen.

Just nu sitter de en M5 motor som jag hade tänkt att sälja.
Sen så har ja 440 motorn som också är komplett med ett Big Bore 550kit men den har tyvärr skurit. Vet inte om de går att göra ngt åt cyllarna på den och bottendelen vet jag tyvärr inte hur den är för ja har inte delat motorn.
Vad kan man få för den motorn tror ni? Är de värt att renovera upp dne och sälja den? Kanske svårt att säga innan man har delat men ja har inte en aning om vad cyllarna kan kosta om de ska vara Big Bore också.
Måste ha nya kolvar.

Vill iaf stoppa i en f6/f7 motor i den.
Är de bolt on med tanke på att M5 motorn har suttit där?
Idags läget så har jag inte separat oljesmörjning.
Bör jag fortsätta så eller ska ja åka på separat?
Hade tänkt att porta lite lätt och kanske pipa mm.

Vad kan jag få för M5 motorn?
Ska jag sälja motorerna med pipa eller utan? vad gör man bäst pengar på?


Tacksam för svar
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Om du monterar i en F6/F7 motor så kommer du mest troligt att behöva en speparat oljetillförsel då den nya motorn kommer att ha EFI och vaf jag har förstått är det mkt svårt att få de bra med oljeblandningen i tanken då man kör med EFI.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kolla upp vad kolvarna kostar å hur mkt som är skadat , är kanske bengans kit , att nicasila om en cyl kostar ca 2500 , men oftast klara dom sig , pröva sälja dom kompletta å skriv "eventuellt i delar " så kanske du får ett ngt bra bud

Ja Det är bolt on fästen ,
jag har ochså hört att de är problem med olja i tanken på en EFI men inte förstått eller fått höra varför ? , kör så själv å vet flera andra om gör det , turbo EFI maskiner kör nästan alltid utan separat vilket man kan förstå då de är svårt att få oljeblandningen rätt när allt xtrabränsle kommer vid laddtryck ,
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Men motorn jag har nu blandar ja ju i tanken. Men så har ja ju inte hunnit provåka ngt heller så jag kan ju inte säga hur de går.
Men de är alltså samma motor fästen på 440/M5/F6/F7 ?
Hur kommer de bli med drevningen? Åker 440 nu. Borde jag dreva den så den går lite snabbare?
Vilken pipa och slutburk kan ja ha? Vet att M5ans pipa får man ju borra om hålet i buken om man ska ha. Så just nu åker jag m5 pipan som är lite förlängd och 440 burken.
Vill göra om så lite som möjligt med tanke på att de snart är vinter och jag inte vet när jag kommer få tag i ngn motor
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
är m5 motorn EFI ?
ja bultcirklen runt drivaxeln ska vara samma , däremot kan kanske fästet på andra sidan skilja ,
440 drevning blir nog bra då du inte har någon hög effekt änn och 44:as matta ...
piporna ska du inte blanda ihop då då 440 pipan borde vara kortare och högvarvigare
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Men jag tänkt emer på om 440 drevningen passade till f6/f7?
440 pipan använder ja ju till m5 motorn nu, och den är förlängd
Alltså han ja köpte skotern av sa att de va efi. ser ju ut som de sitter en fuelrail där iaf eller vad dom kallas. sen så satt de ju pump i tanken.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ok , dom flesta tycker att 100 km/h räcker dock inte jag , jag har 21/43 i min snopro blir ca 150 km/h 8500 varv med 8 kuggars hjul och 3" delning ....
kolla vilka drev och drivhjul du har , i min 04 satt de 9 kugg std delning och 20/43
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
ok , dom flesta tycker att 100 km/h räcker dock inte jag , jag har 21/43 i min snopro blir ca 150 km/h 8500 varv med 8 kuggars hjul och 3" delning ....

Sitter no-slip hjul tror ja. sen vet ja inte hur mkt kugg de är. dom ser halvlustiga ut iaf för de e ju på ena sidan som kuggen sticker ner i mattan. Men får kolla upp de senare. Vad är de för delning standard på dessa maskiner?
Tror ni att m5 motorn kommer bli slö som satan? Borde den inte gå likt en 440 med dom variatorerna och drevningen? eller kommer den va mkt slöare? Har ju åkt 440 innan och de har ju räckt med den fast den ville ju liksom tappa ork i för mkt snö.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kollade på Alphasport o5:an har 8 kugg med 3" delning precis som 06 och 06 1/2 (07:an)
, hjulen diameter motsvarar ca 9,5 kugg med vanlig 2,52 delning ,
M5 motorn har nog lägre effekt och framförallt sämre klipp/gassvar än en 440 men driftsäkerheten är överlägsen ...
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
kollade på Alphasport o5:an har 8 kugg med 3" delning precis som 06 och 06 1/2 (07:an)
, hjulen diameter motsvarar ca 9,5 kugg med vanlig 2,52 delning ,
M5 motorn har nog lägre effekt och framförallt sämre klipp/gassvar än en 440 men driftsäkerheten är överlägsen ...

Men snark... Då lär man ju ha tråkigast i vinter om man inte får tag i en motor då:bawling:
måste jobba ihop stålar som ett as då.

De glappar ju fram när jag lyfter också. fram vid nedre dämparfästet. Hoppas de inte behövs bytas några skenor för sdom lär ju kosta multipung
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Ganska säker på att m5 motorn e segare än 440in. För de är "bara" 70 hk i m5 motorn. Om det inte sitter avgasportar. Vilket gör att det är en f5 motor med ca 100 hk. M5 motorn har inga avgasportar. Och tror 440 ligger runt 100 varvande hk:evil:.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Är inte M5 motorn 85 hk å f5 105 hk. Men skulle inte satsa på en m5 motor om jag var dig p.g.a effektsiffran :S Glapp i boggie, borde väl eventuellt gå att byta bussningar. Kan ju inte vara så svårt ifall den har sånna.
 

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
De glappar ju fram när jag lyfter också. fram vid nedre dämparfästet. Hoppas de inte behövs bytas några skenor för sdom lär ju kosta multipung
Som Dadda sa bussningen, jag delade en plogpinne och dunkade dit, drog lagomt med eltejp så var det löst.
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Ja alltså välja och välja. Nu sitter ju m5an i så ja har ju inte så mkt val om jag inte får tag i ngn motor. såg de låg en f6 motor ute för 13 nånting.
Ne men ja tror gör egna bussningar men de ska ju göras också
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
De glappar ju fram när jag lyfter också. fram vid nedre dämparfästet. Hoppas de inte behövs bytas några skenor för sdom lär ju kosta multipung
Mycket troligt scenario:
Alu.hylsorna, som sitter på axeln där dämparens nedre fästöra sitter, är slut.
Dessa har som URDUM uppgift (imo, men helt hjärndöda är de väl inte på Arctic-fabriken att de inte har någon tanke bakom?) att pressas ihop mot varandra, när man monterar ihop boggien, och då trycka på ett par brickor på varsin sida av dämparens fästöggla, och i själva ögglan sitter det en fjantig gummibussning som i viloläge är på tok för liten och på tok för bred - men som mosas ihop av aluhylsorna och fyller upp det glappande utrymmet i fästörat.
Är alltså aluhylsorna där slut, nöta, spruckna så är gummibussningen inte nog ihopmosad för att stå emot glappandet.
Jag har kört "slut" på två omgångar hylsor, och det var det första jag fick byta vid inköp av skotern. Alltså har jag köpt tre omgångar av dessa skitgrejor. De spricker oftast och ligger o skramlar.
Numera sitter det dock en nylonbussning där, som garanterat inte börjar glappa i första taget.
Vill minnas att även M-serien har denna "lösning".
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
kolla upp vad kolvarna kostar å hur mkt som är skadat , är kanske bengans kit , att nicasila om en cyl kostar ca 2500 , men oftast klara dom sig , pröva sälja dom kompletta å skriv "eventuellt i delar " så kanske du får ett ngt bra bud

Ja Det är bolt on fästen ,
jag har ochså hört att de är problem med olja i tanken på en EFI men inte förstått eller fått höra varför ? , kör så själv å vet flera andra om gör det , turbo EFI maskiner kör nästan alltid utan separat vilket man kan förstå då de är svårt att få oljeblandningen rätt när allt xtrabränsle kommer vid laddtryck ,
Den frågan kan jag faktiskt svara på, oljeblandad bensin försämrar "duschen" i spridarna när bensinen blir för tjock, spridarna kan även kladda igen = Ja de kan ni ju lista ut själv vad som händer!

Mvh Metso
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de lät ju inge vidare , lägre effekt , högre bränsleförbruknig och större risk för haveri
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Vad i helve*e har ja köpt? Nu kunde man ju sluta längta efter vintern då!
Men såg att bultarna där fram inte ens satt åtdragna mot skenorna:S
MÅste prova och se om de hjälper annars så har ja ju en polare som kan göra bussningar i nylon eller hur dom nu gör dom. Sån där plast som powerflex mm är i.
Glömde ju fråga killen om hur mkt olja han blandade i maskin så ja ringde upp å då sa han att han åkte på 4%!!! fan de låter ju skit mkt i mina öron för den motorn:hmmmm:

Ne nu är de bara ett som gäller och de e ju å få tag i en ny motor och stoppa i.