Frågor från nybliven polarisägare

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Som rubriken lyder så har man ju gått ifrån Arctic till Polaris nu mer exakt IQ RR -09, som vanligt då ny skoter nya frågor.

1: Det sitter en nippel med slang till bakom primären i blocket är detta lager smörjning? kommer detta från oljepumpen isf?

2: När man bromsar in så blir det ett sorts "ul" i kedjehuset hört liknande ljud på någon film på youtube är detta något farligt? Det låter ju inte direkt illa utan bara är där...

3: Tomgången ligger nästan under 1000 varv är detta något tecken på kolvbytes dax? Den startar ju fortfarande när du lägger i backen alltså den dör inte.

4: När man vickar på primären finns det ett ytterst litet glapp i förmodligen stakarna är detta ras på g? detta är nog mer något som är knappt kännbart men det finns där.

5: Har hört att RR ska va fett bestyckad, var ute idag en sväng och lyckas att dra drygt halv tank på typ 4-5 mil är detta rimligt? (hårdkörning) stiftet på magnet sidan var helt kolsvart och stiftet på variator sidan hade en lätt brun yta dock mest svart det också. Den går ju bra på botten drag men minsta man släpper gasen typ så börjar den ju att antyda till bludder men svarar fint på gas osv.

Det blev mycket frågor detta men hoppas ni orkar ta er tid och svara. =) Annars måste jag säga att jag är mer än nöjd med skotern inget att klaga på mot F7an :p

Mvh Stefan.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Som rubriken lyder så har man ju gått ifrån Arctic till Polaris nu mer exakt IQ RR -09, som vanligt då ny skoter nya frågor.

2: När man bromsar in så blir det ett sorts "ul" i kedjehuset hört liknande ljud på någon film på youtube är detta något farligt? Det låter ju inte direkt illa utan bara är där...
2. Det är kedjesträckaren och det ljudet är ett rätt klassiskt Polaris-ylande. Inget att oroa sig för.

5. Lät på beskrivningen som det kanske är aningen fet blandning.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
1. Kommer från pumpen.

2. Klassiskt Polaris ljud.

3. Tomgången är troligen låg pga din feta bestyckning på lågfarten. Ändra bestyckning eller öka tomgången genom att skruva in den stora tomgångskruven högst upp på förgasarbryggan.

4. Vågar jag inte svara på.

5. Din maskin är säkerligen fett bestyckad. Det är bara att börja experimentera! Förslagsvis så kan du köpa 410 huvudmunstycken (std är 450 om jag kommer ihåg rätt) och 0,9 Air pilot jet.
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Tack för svaren då får det helt enkelt bli att försöka å bestycka ner den till att börja med, detta Air pilot jet vad/art finns det på förgasaren? och vad fyller det för funktion?
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Var ut och kollade bestyckningen idag och det sitter 400 i det stora, 35 i det lilla och 0,9 i det vid sugsidan på förgasaren. vågar jag att gå ner något på "lågfarten"? känns som det är det aktuella den går väldigt rent och fint över 5-6000 men under det börjar man höra antydan till bludder. Jag åker mest på runt 150 möh och har SLP pipa på. Har läst flera trådar men ingen som tar direkt upp något annat än huvudmunstycket ser ut att räcka byta det för många...
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Innan du börjar byta lågfartsmunstycket så kan det räcka att du skruvar in bränsleskruvarna något.
Eftersom dina stift är så gott som svarta så kan du säkerligen också gå ner till 390 på MJ men börja med att justera in bränsleskruvarna först och få bort blöddret på låga varv.

Måste du skruva in bränsleskruvarna mer än 0,5varv ut från botten så kan du kika på att lägga i ett mindre PJ.

Kommer jag ihåg rätt så kör jag på 1.1/4 ut från botten på mina.
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Okej får ta och kolla på det när jag får ihop den igen ska byta lilla drevet och kedjan först. men vilka funktioner fyller "lågfarten" och pilot jet munstycket? från vilket munstycke är det de justerskruvarna stryper?
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Bränsleskruvarna justerar bränslemängden från tomgång upp till lågfart.
Pilot jet är lågfart på engelska. Lågfarten fyller sin funktion ungefär ända upp till halv gas.
Main Jet, dvs huvudmunstycket tillsammans med nålen börjar verka ungefär från 1/4 gas och uppåt.

Men allt arbetar också tillsammans i slutändan, så har du tex en för fett flöde på bränsleskruvarna så påverkas även lågfarten märkbart.
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Då är jag lite mer med på banorna, då låter det rimligt att justera skruvarna, men vart kommer detta munstycket 0,9 som sitter i insugs sidan in?
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Air Pilot Jet är precis som det låter, luftmunstycket för lågfarts kretsen. Större = mer luft/snålare blandning och vise versa.
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Ska man alltså gå ner i lågfarten så måste man även gå ner i detta för att behålla samma luft/bränsle blandning?
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Nej du kan gott behålla 0,9 luftmunstycket. Om du däremot går ner ett steg på PJ och får för snål blandning trotts att bränsleskruvarna är helt utskruvade så kan du byta APJ till ett mindre. Risken för att det ska hända är dock minimal då IQn över hela registret är väldigt fett bestyckad.
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Nu har jag varit ute idag och skruvat lite och konstaterat endel fel redan från början som jag har åtgärdat när jag satte ihop den. #1 slangklämmorna runt förgasarna vid insuget var inte dragna på någon av förgasarna. #2 Choken gick inte tillbaka helt när man släppte den pga vajern var för spänd så den har legat och små chokat hela tiden, samt att jag har sänkt/skruvat in bränsleskruvarna lite.