Frågor om ZR/ZL

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
Hej

Hade som tänkt köpa ny skoter och har då fastnat för arctic cat men har inte någon erfaren het av dem. Har tittat på Zl 600, zr 580 , zr 600, zr 700. Har tänkt mig kunna lägga ut runt 30000 kr. Jag vill ha fakta (tex Vikt, hk, etc) och kom gärna egna komentarer på dessa skotrar.:eek:
 

p-tuss

Ny medlem
6 sept 2006
2
0
1
Hej.
ja har en zr 700 -99a, går som en klocka aldrig vart nå fel på den. den är nerdrevad 1 kug på övre drevet och sitter en 32mm matta på den istället för original 25mm. 117 hk å väger 216kg går bra i lössnö med 32mm mattan, med originalmattan kan d va problem å köra i skogen om d inte är trampat. annars en riktig rolig leksak, efter led hänger den med dom flesta.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jadu, vet inte så mycket om hästar och vikt men kan dela med mig om det jag vet...

Zl 600: Samma motor som ZRen, i sverige importerades dessa bara med förgasare, bara 2 drivhjul mot ZRens 4a, sämre dämpare runtom samt har den bredare spårvidd. Lite mer ledskoter än ZRen altså. (L står för Lady)

zr 580: Hängde med från 93 till 97, 95 började dom även tillverka vissa modeller med ETT tunneln och tsl boggiet, vilket ger betydigt bättre fjädring är "vanliga". Sedan 97 började dom använad ETT tunnel på alla ZR (även, ZLen). En bra instäld 580 motor går väll rätt jämt mot en nyare 500a, då 580 ej har reedventiler eller rörliga avgasportar. Men går jävligt hårt ändå. Har själv haft 4st 580 mototer. Skulle satsa på en sådan om jag var du.

zr 600: Samma maskin som ZLen som sagt, fast bättre dämpare, Finns med EFI, 4drivhjul och smalare spårvidd, altså. Lite mer "hoppaskoter" än ZLen. (R står för Racing)

zr 700: Samma maskin som 600an i stort sett (ZR2 chassiet vill säga, årsmod 98-99) tror den fanns 00 också, men då var det ZR3 chassiet. Dock så ska det tydligen vara (enligt vad jag läst) samma motor som i gamla wildkissen. Vilken är lite "uråldrig" mot dagens motorer. Så ZR700an har väll i stort sett lika mycket hästar som dagens 600or, fast med lite bättre effekt på mellanregistret.


ja, det är vad jag har att komma med, vill nån rätta mig så varsågod. Är inte 100% säker på allting, men 98% iallafall ;-)

Jaja. mitt tips, sattsa på en ZR580 -97a. Bra motor, Bra dämpning, men framförallt, snyggaste huv-designen som finns på alla ZR generationer tillsammans.
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
tack för alla svar. Har också tittat då powder special 700. skulle vilja ha lite fakta och komentarer på den också.
 

Kvirre

Välkänd medlem
21 jul 2006
137
0
16
33
Boden, Sweden, Sweden
Arctic cat är det bästa. dom som säger att det bara racklar vet inte vad dom pratar om!

visst dom vågar inte säga att arctic cat går hårdast så dom säger att dom racklar...
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Köp en ZL600, det är den roligaste skoter jag ägt, så himla lättkörd. Men byt kolvar det första du gör...
 

zl_600_efi

Välkänd medlem
24 sept 2006
136
0
6
Uppsala
Har en zl 600 02a me efi går fin som fan åå på den sitter de även smart ride suspension på i boggyn, den känner av underlaget 1000 gånger i sekunden åå ställer där efter in dämparn hela tiden beroende på vad de är för underlag. MEN ska man hoppa me den så är de kanske inte rätt skoter att göra de me för när den fjädrar ut fullt så nollställer dämparen sig men de känner ju av rätt fort när man landar, men sen är de lite mer comfort i zlen en zren
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
tack för alla svaren. Skulle vilja ha lite komentarer av dem som har erfarenhet av Powder sp 700 eller 600. Drar dom mycke soppa? hur är dom på leden? hur är dom i snön.
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Arctic cat är det bästa. dom som säger att det bara racklar vet inte vad dom pratar om!

visst dom vågar inte säga att arctic cat går hårdast så dom säger att dom racklar...

Visst, att säga att de racklar är fel. Men eftersom de tar ur mer effekt kräver de mer omvårdnad. Det handlar om prioritering. Hårdkörning och skruva eller lugnare körning och mindre skruva.

Har personligen inte kört någon ZR, men många vänner har haft. Går som spjut men kräver sin tid i verkstaden. Verkar inte vara alltför ovanligt att slänga i en rotax 583a heller.
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
ingen som har nån erfaren het av Powder 700/600 ?
Polaris-jimmy: skulle aldrig komma på tanken att köpa en polaris
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
har inte så mkt erfarenhet av powdern, men kan medela att just 700an va lite tung och bångstyrig, och det pga. den har en 10 år gammal motor. (tuuuung)
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
har hört att powdern ska va tung å jävlig, nån som har/haft en kan bekräfta!?
polaris-jimmy: va va de som krångla på din zr då?
Först började variatorn strula, bytte det. Sedan skar motorn! Men för det menar jag inte att alla Zr kommer att skära..
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Först började variatorn strula, bytte det. Sedan skar motorn! Men för det menar jag inte att alla Zr kommer att skära..
Jag börjar blir lite irriterad på din inställning. Överallt skriver du bara "köp polaris det är bäst!" utan någon större motivering och en ZR kräver lite mer service än t.ex. en indy, det får man leva med eftersom de tar ut mer effek ur motorn och kräver mer omvårdnad. En motor skär aldrig utan anledning. Mina erfarenheter säger att en A-C oftast skär i händerna på en gasglad person som har tänkandet "äh, 100mil till går den nog på samma kolvar"

Så, håller du efter grejorna och kör vettigt (INTE som en trimmad moppe) så kommer de hålla också! Visst, variatorn kanske du inte kunde rå för. Men variatorer och drivaxlar har gått på både A-C, Polaris och Yamaha under min skoterburna tid (som inte är fasligt lång).
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Varför inte?!?!?!?!? Polaris är det bästa du kan köpa, bra på led, bra i snön osv..
Nog för att Arctic kan en del också. Men efter att jag kört en ZR 600 1999 så förstår jag varför de flesta väljer en polaris häldre.

Men om du så gärna vill stå halva vintern i garaget och skruva så rekomenderar jag starkt en arctic!

Lycka till ;)
Håller med dig helt!!!
 

Bagger

Medlem
9 jan 2006
26
0
1
KROKSTA
Tjena jag känner en som har en powder 98, vad jag har hört av han så är det en rolig maskin, , går kanon i lösnö med en 32s matta och höjjare, det enda negativa jag har hört är att den är något klumpig pga zr2 chassit och rätt kort matta , och drar rätt mkt sås!
Men som sagt det är dyrt att ligga på topp
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
Bagger: var det en 700 ?

Nu står det mellan 600 - 500(oo års), vilken av dom maskinerna går bäst och är roligast att kör ? 600 har ju efi, fungar den bra ? är lite tvekasam till "gammla" skotrar med efi.