Från Funäsdalen via Åre till Åkersjön

windrosso

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
6
Hälsingland
Jag och ett par kompisar tänkte ta e långresa i vinter. Minst från Funäs till Åre men funkar det så vill vi nog till Åkersjön. Hur får vi tag i ledkartor/ resebeskrivningar? Boende?

Kan någon hjälpa oss?
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Hejsan,vi tänkte åka den vägen vi också,men sedan fortsätta från Åkersjön upp till Jormlien.
Häng gärna med då om ni vill.
Åkte Funäs-Åkersjön för ett par år sen ca 26 mil,skyltningen är hyfsad & boende finns väl nästan i varje by.
Kan rekommendera Fjällgården(tror det heter så) & hotellet i Åkersjön.
I Åre kan ni bo på hotell Årevidden,dit går det led,annars så är det skoterförbud så fort man kommer lite för nära byn.

Från Funäs kan ni åka över till Mittådalen,över Flatruet till Ljungdalen sen Vålådalen-Ottsjö till Åre,blir ca 13 mil.

Hör av er om ni vill ha sällskap. :) /Magnus
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Så här får ni inte göra man blir ju toksugen, snacka om slag under bältet :)
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
:D He,he det är klart,häng med du också ;)

Tänkte faktiskt ta & lägga ut en tråd här på leden senare,men man kan väl tjuvstarta lite nu då..........
Jo,ville kolla om det finns något intresse att ta & samlas t.ex. i Funäs & snacka LITE & åka MYCKET,långt eller kort,fort eller sakta,många eller bara få.
Kanske en pilsner & en invandrarvåffla till en bra skoterfilm på kvällen. :rolleyes:

Bara skoj med lite nya bekantskaper tänkte jag........
 

windrosso

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
6
Hälsingland
Resa

Finns det möjlighet att få tag på ledkartor som sträcker sig över dessa områden? Visst kan det vara bra skyltat ibland men man vet ju aldrig. Jag ska kolla upp när vi kan dra, klart jag säger till när. Ok att sträckan är si och så många mil men är lederna kassa så kan det ta en ***** tid. Skulle vara intressant att höra hur lång tid det tar att åka.
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Häpp,tja det där med kartor vet jag faktiskt inte,men jag tror att det behövs 3 st om man vill till Åkersjön,ring & beställ i förväg från turistbyråerna,dom brukar ha,annars så kan man nog köpa på mackarna.

Från Funäs till Åkersjön bör man nog räkna med att åka när det ljusnar för att vara framme innan det blir mörkt.
Det är inte skoj att vara vilse när det är kolsvart.
Lederna går mycket på fjäll & i dom där trakterna är det ofta mycket snö,så lederna där brukar alltid vara kalas,förutom kanske i skogen runt byarna.

Vi var till Åre & tillbaka en dag förra vintern & det var en lagom heldagstur.
Kör hårt,ni lär inte bli besvikna ;)