Framvagnsinställning

Truc

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Jan-24-02 Kl 10:37 AM (GMT)</font></center>

Hej. Är det någon som vet hur Toe ut/Toe in och cambervinkel ska vara inställd på en MXZ 700 - 2000 ? Är det lika på alla skotrar ?

TG

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Hej,

gör så här för att ställa in toe-out:

1. Justera in mattan så att den linjerar perfekt.

2. Spänn ihop skidorna lätt i bågarna fram med ett gummiband (tar bort ev. spel).

3. Rikta in styret rakt.

4. Lägg en lång RAK stång fixerad längs ena mattkanten så att den räcker fram till ena skidan.

5. Med ett bra måttband, mät mot en rak kant på varje skida. Det brukar finnas en skidsadel som är hyfsat exakt. Plastkanten är inte exakt. Den riktigt noggranne mäter på styrstålet, vilket dock är betydligt krångligare.

6. Mät ca 25 cm framför respektive bakom styrspindeln. Måttet mellan skidorna framför styrspindeln ska vara ca 3-6 mm större, dvs
skidorna ska alltid stå toe-out.

7. Om justering krävs, mät då mot den raka stången för att se vilken sida som ska justeras för att behålla styret rakt.

Cambervinkeln är lite krångligare att själv ställa in. Dessutom svår att mäta. Generellt kan man säga att den bör ligga rakt eller något negativ i körläget, men det beror på framvagnen. När man ska ställa in cambervinkeln måste man också hålla koll på totalbredden och symmetrin på framvagnen. Jag rekommenderar att en duktig verkstad ställer in den.

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Camber / caster ???

Kommer aldrig ihåg vilket som är vilket...

Har för mig att:

Camber är styrspindelns lutning när man ser skotern framifrån.

Caster är styrspindelns lutning när man ser skotern från sidan.

Eller är det tvärt om???

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
steffemelloydn skrev:
Kommer aldrig ihåg vilket som är vilket...

Har för mig att:

Camber är styrspindelns lutning när man ser skotern framifrån.

Caster är styrspindelns lutning när man ser skotern från sidan.

Eller är det tvärt om???
Korrekt, i allafall på bilar ;-)