Freeride 137" eller 146"

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hej jag ska till att beställa en freeride men är så osäker vad jag ska köpa.

Ni som kör Renegade hur pass bra tar ni er fram med 44 mattan jämfört med polarna som har t.ex. 144" summitar?

Är inte många dagar per år det är ricktigt "Summit före" men jag älskar att surfa meter ljup puder när det väl är det. för då vill jag inte stå och gräva utan bara sväva fram genom snön=)

Kör nu en 144" rev summit så är lite rädd man blir besviken på framkommligheten med en 137" freeride som även bara har 44mm matta.

Kan tillägga att jag inte direkt håller på och hoppar så kanske inte finns någon nackdel med 146" då?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skulle välja 146 om du åkt summit tidigare...
137" freeride med sin kopplade boggi känns bara som en förstärkt renegade...
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Mja, 137" freeriden är ju ingen freeride, de e ju som snarare en 137" XRS..
ska du ha en värre renegade köp en 137" freeride..
ska du ha en lite annorlunda/värre summit köp en 146" Freeride...

jag är rätt övertygad om att freeriden i sitt 146" utförande är en utmärkt ledmaskin..
och som snödräparen säger, renegadens boggie gör att man blir lite.. ja, handikappad? ibland..
 

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
klokt... har själv kört en renegade tidigare och bytte i fjol till en summit 146" och har aldrig ångrat mig.
Summiten känns riktigt skön efter leden, även om den saknar motsvarigheten i renegadens dämpare så hänger den med helt okej, de dryg 20 extra centrimetrarna på mattan ger betydligt mer bärighet i pudret gentemot vad du tappar på leden.
Grattis till en schysst maskin... :)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Längden på renegaden är inte mitt problem, de sitter i den kopplade boggien, den är grym att åka led på och speciellt att skjutsa, mend en funkar inte skitbra i lössnö.. visst, bättre än lynx motsvarighet, men de är inte byggda som en summit..
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Alla verkar tycka samma sak så det känns verkligen som jag valt rätt!:bigsmile:

Däremot kommer det bli den längsta sommaren någonsinn när jag måste vänta ca ett halv år innan jag får smeka den för första gången :eyebrows:

Så det är alltså så stor skillnad i snön med kopplad mot okopplad boggi?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Alla verkar tycka samma sak så det känns verkligen som jag valt rätt!:bigsmile:

Däremot kommer det bli den längsta sommaren någonsinn när jag måste vänta ca ett halv år innan jag får smeka den för första gången :eyebrows:

Så det är alltså så stor skillnad i snön med kopplad mot okopplad boggi?
Själv bokade jag en Summit X 154" så visst tusan längtar man till vintern. Renegaden är liksom svår att få upp skidorna i luften på anser jag. Man märker verkligen att det är ett mekaniskt stopp i boggin. Men tänk OM det varit en okopplad boggi å 57 mm kammar på 137,an........
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Irondog på dootalk håller på att fixa ett kitt till renegade boggien som kommer att göra den okopplad. Kommer nog att gå att beställa innan nästa säsong.
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Är inne på en freeride 146" till nästa år, hörs de ngt om -12 orna?
ifall -11 ornas bekymmer är lösta å borta,
me tanke på dessa remsprängningar, hög bränsleförbr. hög oljeförbr.
måste köra utan huv. osv.
ellerska man bara beställa å hoppas på de bästa? :p
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tycker absolut du ska köpa en för visst det har varit problem med dom men det såldes sjukt mång freerides förra året och då blir det självklart fler som kan gå sönder. och alla som har problem vänder sej hit och dom som fungerar har inte tid att sitta vid något internetforum =)

Vad jag läst mej till i rem problemstråden fungerar det nu och 12orna kommer med den nya variatorsetuppen.

Bränsleförbrukningen är det några få som pratar om här på forumet men dom flästa jag hört säger dom drar lite.
Senaste snowmobile tidningen testade dom asasult 800 och freeride och under testet drog assaulten 4.23L/mil medans freeriden drog 3.34.
har en kompis som kör någon polaris 800 av senare årsmodell och hans polare kör 800 e-tec och han säger deras drar sjukt mycket mindre än hans gör.

Angående oljeförbrukningen så verkar det vara ett inviduellt problem för vissa drar koppiösa mängder medans andra drar väldigt lite enligt mej men dom tycker dom drar mycket för dom räknar i % till den låga bränsleförbrukningen. så det dom klagar över är att ski doo oljan är så sjukt dyr och att den drar mycket av den men vad jag förstår så är det ett missförstånd att garantierna inte gäller med annan än original olja. det står iaf att dom inte tar på sej garantiärenden orsakade av dålig olja. och att dom starkt rekomenderar original men står inget om att dom kräver.

Övriga nyheter jag vet är: el start som standard (tyvär om dom frågar mej)
5L förvaringsfack i dynan. uppgraderad boggi var nån axel dom flyttat åt nått håll för det skulle bli bättre. och nya dämpare som vad jag förstår ska gå att sjustera med handskarna på utan verktyg, tillockmed boggidämparna.

Jag var tveksamm först också men sen börjar jag förstå mer och mer att felena är mycket mer allvarliga i forumet än vad det i verkligheten är.

Blev ett lite långt svar men jag vill klaragöra vissa saker för jag tycker ski-doo har blivit lite väl smuttskastade även om det varit vissa problem men dom är inte så dåliga som dom framstår här.
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Tack för bra svar Brygg
jo de är sant som du säger. jag har å nåra ja känner som kör freeridern å vissa strular å andra går som klockor är ju så me dem flesta
skotrar, men men vi får se hur de blir, byte blire iaf till nästa vinter och lutar mest åt en freeride 146" =)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Varför sätter man elstart original på en skoter som Freeriden... Som ska vara en extrem maskin för friåkare... Konstigt beslut av BRP. Men då kanske en kass handlare kan motivera det höga priset gentemot Ac oh Polaris...
 

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
Har beställt en -12:a 146, har en -11:a och för mig är elstarten ett stort plus, när man dragit igång 800:an några tiotals gånger flera dagar i följd så känns det i axeln. Förvaringen i dynan och lättare justering av dämparna är såklart ett plus.
 
R

RevMan

21/45 är nog lämpligt. Sitter 23/45 orginal i renegade med samma matta.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Så 137an är mer eller mindre ratad?
Eller beror det enbart på att ni jämför med en (äldre) summit?
Jag tänkte nämligen gå från kort maskin till freeride 137, men har inte heller samma tillgång till puder här i söder..

En gång för alla, vad menas med kopplad boggie?
 
R

RevMan

137"an är mer lämpad för ledkörning även om 146" absolut inte är bortkommen på led.
Kör man mycket mer lössnö än led på välj 146" kör man väldigt mycket mer led än lösnö/klättring så välj 137"