Freeride eller Shredder 2023

richardo88

Medlem
30 jan 2021
13
1
3
35
Jämtland
Hej,

har idag en SKS 850 146 med 2,25" kammar som jag är riktigt nöjd med och har kört 350 mil senaste tre säsongerna, vill nu köpa en ny skoter och kommer troligtvis ha kvar SKS då den hittills visat sig extremt pålitlig.
Det blir en del led men värdesätter en lite tippigare skoter, har alltid SKS i smala läget vilket blir 39" med en 25kilos hund sittandes på tanken men carvar fint i puder. Då jag för det mesta åker utan mänskligt sällskap vill jag minimera fastkörningar och lyfta gristung touringskoter. Där jag åker är det ofta uppkörda leder så antingen buligt eller osladdad så man får bryta själv.
Läst att Shredder RE är bra på led enligt Sledtrax test, någon som kan delge sina tankar kring fjädring & kylning etc? Tänker 2,5" kammar och 146 mattlängd samt en justerbar fulruta (ruta ser märligt ut på g5) :) .

Var och kollade på Lynx Xterrain men gillade inte alls deras widebody chassie utan mountainmaskin är det jag vill ha. Etec i G5chassie känns lite tystare och pålitligare än Polaris?
Backcountry XRS kommer ju nästa år men vill helst inte vänta och den var ingen skönhet.
Är helt med på att det här inte är ledskotrar men värderar andra egenskaper högre än att pressa 100km/h i kurvorna... Vill ha lättbruten skoter med grymma dämpare kort sagt.
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Vilken årsmodel och modeller Xterrain kikade du på? Efter typ -20 är de väl samma chassi som Bondocker(Radien) och för -24 är det samma som Shredder (Radien2).
 

richardo88

Medlem
30 jan 2021
13
1
3
35
Jämtland
Kollade på 2023, visserligen en 900 turbo och den hade widebody chassie så helt missvisande nu när jag tänker på det :)
Verkar inte gå att ha ruta till Shredder men går till Freeride vilket verkar lite konstigt. Läst stora skärmen är lite sisådär men vore ändå roligt att testa, är GPSen för dålig så får man väl komplettera med en garmin.
Vill ha lite kontrast från SKS då den nog blir kvar och backcountry & Xterrain är väl BRPs svar på SKS?
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
För dig låter -24 850 49 Ranger pro på papperet rätt. Den har Radien2-chassi och lössnöboggie, ruta mm som man ju vill ha :) Dämparna är väl kanske inget att skryta med.
 

richardo88

Medlem
30 jan 2021
13
1
3
35
Jämtland
Ja den och nya xterrain 850 RE verkar ju vara fina. Intalar mig bara att Ranger är lite gubbig och seriös och att Xterrain är väldigt lik den jag redan har, samt är lite sugen på stora displayen som iofs inte verkar vara världsbäst. Lite udda dock att Shredder görs i Finland men inte går att speca med en ruta, alla bor ju inte på berget utan behöver troligtvis åka led dit även när det är -25 :)

BRP on tour drar väl igång i mars så kommer man inte till skott innan dess så kanske man får lite mer feeling för någon modell.
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Ranger 49 850 -24 är det som -23 var Xterrain pro 850 (som jag har) förutom chassi som nu är Radien2 isf Raidien. Det som skiljer från Boondocker DS/Shredder DS är ruta elstart båge och liknande, lika smal framvagn tror jag. Vilket chassie, boggie, dämpare/framvagn och motor är väl det som är viktigt att kolla på snarare än vad modellen för tillfället heter.
Xterrain RE är ju ingen lössnömaskin som du väl var ute efter?
Jag har monterat utökat handskfack med uppvärmd mobilhållare som jag tror är mycket både billigare och bättre än den stora displayen. Den hamnar tex högre upp än den integrerade displayen så lättare att titta på när man kör.
30165
 
Reactions: suregom

richardo88

Medlem
30 jan 2021
13
1
3
35
Jämtland
Tack för bilden, hanskfacket verkar riktigt smidigt! 2024 pro verkar ju som något man borde åka och titta på. Gick flipen stor skillnad i backningen i löst före?
Tänker ge Polaris en chans på måndag och se om de släpper något roligt, kanske nya titan i en lättare förpackning.
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Tack för bilden, hanskfacket verkar riktigt smidigt! 2024 pro verkar ju som något man borde åka och titta på. Gick flipen stor skillnad i backningen i löst före?
Tänker ge Polaris en chans på måndag och se om de släpper något roligt, kanske nya titan i en lättare förpackning.
Jag har ingen flipp utan på min Xterrain Pro 850 sitter lössnöboggie. Men jag kör ibland en Commander med flipp och den är riktigt trevlig att backa med så antar att äldre 49 Ranger också är det. Men jag skulle inte vilja byta då jag prioriterar framåt framför back :)

En annan grej jag gillar med Xterrain pro och Ranger är böjda A-armar som ger lite mindre motstånd i snö/mot stubbar jämfört med vanliga raka.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Den borde väl inte bli sämre framåt bara för att den har flipp boggie vid lössnö körning kan man ju spärra den i nerfällt läge.
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Den borde väl inte bli sämre framåt bara för att den har flipp boggie vid lössnö körning kan man ju spärra den i nerfällt läge.
Jo, kanske bara jag som gått på marknadsföringen men där framstår det som pps-lössnöboggie har fördelar i lössnö jmf med easyride-A (vars styrkor skrivs ut som bra grep vid last och bra backningsegenskaper)?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Tror inte du ska jämföra Easyride med någon PPS när det gäller fjädring heller. Easyride är en "bruksboggi".
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Tänkte inte på att det var helt olika konstruktioner med flipp eller utan men menar du att pps lössnö boggien är bättre på allt även led åkning.
 

richardo88

Medlem
30 jan 2021
13
1
3
35
Jämtland
Hur står sig Shredder RE 3900 med 64mm kammar mot Lynx 2024 Ranger pro? Fattar rutan etc men tänker egenskaper på sämre led, ospårat, skråa etc. Verkar ju finnas isrivare, stänklapp som hjälper kylningen i hårdare före.

Känner att Shredder vore lite tydlig kontrast från SKS 146 och ett bra komplement iom att den troligtvis är rätt mycket med kompetent i lössnon.
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Hur står sig Shredder RE 3900 med 64mm kammar mot Lynx 2024 Ranger pro? Fattar rutan etc men tänker egenskaper på sämre led, ospårat, skråa etc. Verkar ju finnas isrivare, stänklapp som hjälper kylningen i hårdare före.

Känner att Shredder vore lite tydlig kontrast från SKS 146 och ett bra komplement iom att den troligtvis är rätt mycket med kompetent i lössnon.
RE har bättre fjädrar (dyrt) och förstäkningsskenor i boggien (ett tillbehör för 1000 kr) så bör gå bättre på guppig led men det gör väl inte så mycket skillnad i det lösa. Samma spårvidd. På papperet borde det vara rätt lika men i verkligheten skiljer kanske geometri i framvagn och variatorernas inställning. Kan ju gissa att Ranger har mjukare tillslag i variatorerna tex.
 
Last edited:

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Om du ska köra med hunden på tanken vill du nog ha mjukt växlande variatorer med lägre tillslagsvarv så du vill nog montera något kit på en Shredder.