Freeride spårig på led

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Har en 2012 Freeride (rev xp) 137" med KYB dämpare runtom (renoverade ifjol) och CA pro MTX skidor. Nu när det är töväder och blir mer ledkörning ett tag framöver tänker jag det är dags att ta tag i framvagnsinställningen - något jag är väldigt osäker på.

Med krängningshämmare monterad är den i princip okörbar då den är så spårkänslig - kör utan men den blir lite tippig såklart så skulle gärna använda den. Vad ska jag titta efter och göra i vilken ordning? Dämparna är ställd för lössnökörning och att vara "busig", dvs lätt att få res. Jag gissar även att skidorna ska ha lite toe out men hittar inget mått i manualen? Just nu står de spikrakt, 97cm cc. Tips mottages gärna!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ställ skidorna mycket toe out så blir den kanonbra. Enklast är att utnyttja glappet skidorna och stryrsystemet har i alla länkage kulbultar mm. Tryck ihop skidnosarna mot varandra med måttlig kraft och ställ in skidorna parrarellt i det läget då plogar den aldrig hur än glappa leder man har och får ca 10-15mm toe out ber på hur sluta kulbultar leder man har. En helt ny maskin som ev har noll glapp (öh finns inte) så ställer man in 10-15mm toeout utan att trycka ihop skidorna Ju mer toeout desto mindre spårkänslig blir det men då drar de onödigt mycket soppa. En fördel säkerhetgrej med mycket toeout är om man kör fort i lätt skarsnö och släpper gasen då slipper man de farliga wobblet som de blir med ploagne till parrarella skidor.
 
Reactions: RullstolsZigge

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Ställ skidorna mycket toe out så blir den kanonbra. Enklast är att utnyttja glappet skidorna och stryrsystemet har i alla länkage kulbultar mm. Tryck ihop skidnosarna mot varandra med måttlig kraft och ställ in skidorna parrarellt i det läget då plogar den aldrig hur än glappa leder man har och får ca 10-15mm toe out ber på hur sluta kulbultar leder man har. En helt ny maskin som ev har noll glapp (öh finns inte) så ställer man in 10-15mm toeout utan att trycka ihop skidorna Ju mer toeout desto mindre spårkänslig blir det men då drar de onödigt mycket soppa. En fördel säkerhetgrej med mycket toeout är om man kör fort i lätt skarsnö och släpper gasen då slipper man de farliga wobblet som de blir med ploagne till parrarella skidor.
Lysande, exakt vad jag letade efter. Tackar och bockar. Ska skruva lite i helgen och testa!