Freeride startar inte

dajen

Medlem
18 nov 2021
24
0
1
42
Hälsingland
Hej,

behöver lite råd från communityn. Har en freeride 2016 som inte riktigt vill starta.. och den drar ur batteriet. Laddar jag upp batteriet så kan de gå att starta ibland. Men ibland är det helt stendött när jag trycker på startknappen, inget händer. Funkar bra om jag byglar solenoiden då hoppar den igång. Är de solenoiden som tjuvstart ström också? Någon som har någon idé? Har också testat nytt batteri, men samma sak händer.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Kolla så att du får 12v styrspänning på startrelät ifrån startknappen till att börja med. Då bör du kunna utesluts relät eller knappen/kablaget
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Det finns ju 2 små kablar till startrelät där styrspänningen kommer in när du vrider på nyckeln, nämner det bara för att säkerställa att du inte enbart har mätt på den grova kabeln
 

dajen

Medlem
18 nov 2021
24
0
1
42
Hälsingland
Där de två röda pilarna är markerade, där mötte jag. Och när jag trycker på startknappen så får jag ett värde på över 12.. när jag släpper knappen så sjunker de (kommer ej ihåg hur mycket)
 

dajen

Medlem
18 nov 2021
24
0
1
42
Hälsingland
Nytt relä sitter.. skotern startar, åker hem till en polare, stänger av skotern, pratar 5 min.. startar skotern, åker en 20 min.. åker hem och hämta plånboken, stänger av skotern i 5 min.. nu är den död igen.. helt stendöd när man trycker på startknappen! Va är de här?
 

dajen

Medlem
18 nov 2021
24
0
1
42
Hälsingland
Den fungerade alltså att starta två gånger.. sen va de samma sak.. helt stendött.. inget händer när jag trycker på startknappen. Har skruvat isär knappen men ser inget ovanligt där. Andra förslag?
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Att startknappen på brp med åren fungerar sporadiskt, särskilt när det är fuktigt väder verkar vanligt tyvärr. Min 2011 Commander beter sig så runt påsk men startade varje gång utan problem vid jul-nyår. Grannen har samma problem. Lossa kåpan och kortslut startreläet istället när knappen bråkar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Du kan ju testa koppla ihop kablarna just innan knappen inne i platshuset på styret då vet du om startknappen unkar eller inte. Vräk även på sprayolja in runt knappen.
 

dajen

Medlem
18 nov 2021
24
0
1
42
Hälsingland
Att startknappen på brp med åren fungerar sporadiskt, särskilt när det är fuktigt väder verkar vanligt tyvärr. Min 2011 Commander beter sig så runt påsk men startade varje gång utan problem vid jul-nyår. Grannen har samma problem. Lossa kåpan och kortslut startreläet istället när knappen bråkar.
jo.. men de är ju 8 av 10 gånger jag får göra de. Känns inte så hälsosamt.

har beställt ny knapp så får vi se om den funkar.. annars blir de psyk avdelning 7 om jag inte får ordning på detta snart