freestyle

freestyler

Välkänd medlem
24 dec 2007
154
0
16
Hejsan!

Jag har köpt en ny freestyle backcountry 550 2008.
Tankade den full (34l) och efter ca 8 mil är tanken så gott som slut! :bawling:
Och det är ju under inkörningen så det är ju ingen hårdkörning.

Ska den verkligen ta över 4 liter milen?

God jul!
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Min mxz 600 -99 drar också rejält med soppa, ca 3-3,5 liter. Jag antar att det har med bestyckning att göra.
 

mekarnspojk

Medlem
23 dec 2007
14
0
1
Rör ej förgasarna ! de du kan göra är att vikta på motorvariatorn med en eller två brickor på varje vicktblock, då sänker du inkoplingsvarven och bränsleförbrukningen men då får du ju sämre acc. men man få ju prioritera vad man vill :p
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Kör in maskinen först, sen så byts det bestyckning på vissa modeller då inkörningen är färdig. Om den fortfarande slukar så mycket kan du börja labba dig fram.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Rör ej förgasarna ! de du kan göra är att vikta på motorvariatorn med en eller två brickor på varje vicktblock, då sänker du inkoplingsvarven och bränsleförbrukningen men då får du ju sämre acc. men man få ju prioritera vad man vill :p
Varför ska han inte röra förgasarna?
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
men seriöst, blöddrar skotern eller så? kolla mattan också så den är rätt ställd, så den inte är sne, det kan bidra gode bra;p
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Hmm , funderar ev på att köpa en freestyle back country , hur mycket ska dom dra när allt är rätt?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
därför att motorn skär då
Jaha så för att man byter munstycken skär motorn? Du måste ju anpassa bestyckningen efter väder/höjdförhållanden. Jag tor ju knappast det blir så roligt/billigt att köra en skoter som gått i t. ex gävleborg och sen tar man den till nå fjälltrakter i västerbotten o kör där.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
ja jag har redan bestyckat ner min på både hög- och lågfartsmunstyckena. Körde hela förra vintern så och stiften är gyllenbruna, gick även hur bra som helst att köra när det var -27 grader. Tror inte du vet vad du pratar om... den skär ju inte bara för att du bestyckar om.
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
ja jag har redan bestyckat ner min på både hög- och lågfartsmunstyckena. Körde hela förra vintern så och stiften är gyllenbruna, gick även hur bra som helst att köra när det var -27 grader. Tror inte du vet vad du pratar om... den skär ju inte bara för att du bestyckar om.
Man kanske kan slå i lite extra olja om man vill vara på säkra sidan? Då bör det vara lugnt tycker man.
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Man kanske kan slå i lite extra olja om man vill vara på säkra sidan? Då bör det vara lugnt tycker man.
Nej , en 2taktare som går för magert överhettar , vilket gör att den skär oavsätt mängd olja.

Enligt folk på dootalk ( länken ovan ) verkar fläkt motorerna dra en hel del soppa när dom är nya ca 5mpg/5 liter milen , och dom är inte jättesnåla som inkörda heller typ 10mpg / 2,4 liter milen. Såg nån säga 14mpg ca 1,7 liter milen.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Men satan...

Inte ska väl en skoter ta typ 4 liter/mil vid normal körning??

Måste ju vara nåt galet?
 

freestyler

Välkänd medlem
24 dec 2007
154
0
16
Första tanken tog de ca 3.7 liter milen. Men efter att andra tanken var slut hade den bara tagit 2.3l/milen !!! ^_^ Om man inte kör så mkt i lössnö så kan man nog få ner den till 2l.