Friåkningstrenden gone bananas/ Ultimata friåkningssläden...Tankar & funderingar

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Tänkte vädra lite tankar och funderingar kring stadigt uppåtgående friåkningstrenden samt tankar kring den ultimata lekmaskinen för friåkning så här innan helgen och fjällresa återigen.


Jag har åkt skoter sedan barnsben och tillbringat varenda vinter jag levt uppe i arjeplogsfjällen då min familj har stuga där, så även min sambos familj.

Har kört renodlad friåkning sedan 2006/2007 någon gång och är inte direkt purfärsk inom området. Jag och ett antal kompisar körde då korta maskiner och klättrade/skråade/hoppade (younameit) och tog oss till alla ställen vi åker i dagsläget med 154"++ maskiner, visst det tog oss bra mycket längre tid att ta oss dit, men vi hade så jävla roligt på vägen ändå!

Nu åker alla mountainmaskiner, och nog fan är det sjukt jävla roligt! Annars spenderar man inte all ledig tid och den sjuka summan pengar man gör på detta intresse!

Men är det riktigt lika roligt? Vart tog den extrema utmaningen vägen??

Missförstå mig inte, visst fan kör vi fast, rullar skotrarna stup ikvarten och kör sjuka linjer man knappt tror på. Men börjar det inte bli vardagsmat?

Nu ska alla vara värst, vara allmänt stöddig att man bortser från allt som inte innebär sjuk teknisk skogsåkning, mig själv inräknad..


Jag har börjat fundera på att gå ner i mattlängd till 146" för att få tillbaka den extra kryddan och utmatningen att få hänga av de längre maskinerna i skogen :)

Min tanke på maskin som jag vill ha: 146" med 2,5-3" kammar, boggie som jag kan ställa lite transfer på (typ ezryde/timbersled) för att inte slå över, smal jävla framvagn för att fortfarande ha samma smidighet i skogen samt värre dämpare för våråkningen med hopp/dropp

Va säger ni om den snabbt växande trenden?
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
Sv: Friåkningstrenden gone bananas/ Ultimata friåkningssläden...Tankar & funderingar

"Men är det riktigt lika roligt? Vart tog den extrema utmaningen vägen??"

kommer ihåg när man var 16 och körde gammel-skoter och hade hur kul som helst :)

Tar själv gärna en 146" på min nästa maskin synd att det är bara brp som erbjuder det :(
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Sv: Friåkningstrenden gone bananas/ Ultimata friåkningssläden...Tankar & funderingar

Haha, vi kan byta matta du och jag så får du snabbt tillbaka utmaningen i körningen.. Om du inte kör 163" förstås..
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Sv: Friåkningstrenden gone bananas/ Ultimata friåkningssläden...Tankar & funderingar

Jag känner igen mig till 100% i det du skriver.
 

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Sv: Friåkningstrenden gone bananas/ Ultimata friåkningssläden...Tankar & funderingar

För det första...

Man kan inte kategoriskt säga att längden "X" bör man ha, för att få tillbaka utmaningen. Man måste ta hänsyn till en rad olika faktorer. Ta bara din egen kroppskonstitution och vikt.
Det är en jävla skillnad på att väga 70 eller 110 kilo.
Såg en intervju med Chris Burandt för ett tag sen där han rakt av rekommenderade alla över 90 kilo att köra 163", då han menade att vikten var så otroligt mycket mer utslagsgivande än många trodde.

För det andra...
Ursäkta mitt tvivel, men aningen kör ni på rent larviga ställen eller så skarvar du kosmiskt mycket.
Följer du efter med en Rush/F8/MXZ där en duktig backcountryåkare kör, då ska jag personligen sponsra dig och dina kompisar upp över öronen, och börja producera skoterfilmer. Tro mig, mitt sponsrande kommer att ge avkastning.
Det är inte möjligt, om än du har all tid i världen, att köra med en kort skoter där du har möjlighet att köra med en riktig klättrare.
Ifall du är av annan åsikt ställer jag gärna upp på att överbevisa dig, då ordnar jag fram ett par korta maskiner så ska ni få följa efter mig och mina polares bakspår...:ciao::ciao:
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Sv: Friåkningstrenden gone bananas/ Ultimata friåkningssläden...Tankar & funderingar

För det första...

Man kan inte kategoriskt säga att längden "X" bör man ha, för att få tillbaka utmaningen. Man måste ta hänsyn till en rad olika faktorer. Ta bara din egen kroppskonstitution och vikt.
Det är en jävla skillnad på att väga 70 eller 110 kilo.
Såg en intervju med Chris Burandt för ett tag sen där han rakt av rekommenderade alla över 90 kilo att köra 163", då han menade att vikten var så otroligt mycket mer utslagsgivande än många trodde.

För det andra...
Ursäkta mitt tvivel, men aningen kör ni på rent larviga ställen eller så skarvar du kosmiskt mycket.
Följer du efter med en Rush/F8/MXZ där en duktig backcountryåkare kör, då ska jag personligen sponsra dig och dina kompisar upp över öronen, och börja producera skoterfilmer. Tro mig, mitt sponsrande kommer att ge avkastning.
Det är inte möjligt, om än du har all tid i världen, att köra med en kort skoter där du har möjlighet att köra med en riktig klättrare.
Ifall du är av annan åsikt ställer jag gärna upp på att överbevisa dig, då ordnar jag fram ett par korta maskiner så ska ni få följa efter mig och mina polares bakspår...:ciao::ciao:
Självklart har längden betydelse, och det är väl självklart att man tar sig bättre med en mountain. Det är inte det jag menar med den här tråden.

Och ja, vi körde på samma ställen förr i tiden med kortmaskiner, att vi inte tog samma linjer och tog oss lika bra är väl en självklarhet. Om du tycker jag skarvar bryr jag mig faktiskt inte om, så är det bara. (vi kör inte på va du menar med larviga ställen) Kontrar med din metod och bjuder med dig till några jävulsk åkningar så får du väl se, dock nästa år då det blev våråkning nu.

Det jag menar, nu för tiden så är typ det enda stället man inte tar sig är ju i princip klippväggar. Jag har inga problem att hitta utmaningar och skråa, göra vändingar, hopovers etc etc. Sjävklart sitter vi fast och jävlas också.

Jag vill få tillbaka litegrann känslan man hade tidigare, de totalt omöjliga utmaningarna som vi fixade förut.


Du får gärna sponsra mig om du tycker det är kul..
 

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Sv: Friåkningstrenden gone bananas/ Ultimata friåkningssläden...Tankar & funderingar

Hehe, nu skrev jag inlägget med glimten i ögat. Förstår vad du menar, ungefär. Men jag delar inte din åsikt att all utmaning är bortblåst iom att man går upp mot 154-163". Jag följer gärna med på några värstingåk, och hoppas att du byter till 146", så kan vi i praktiken se hur stor skillnaden är! :eyebrows:
Bytte från 155 till 163 nu under säsongen, och upplever att att jag tar mig bra mycket bättre med 163" då den inte åker på rulle villkorslöst där lutningen börjar närma sig vertikalt, mer matta som driver framåt. Där jag får lägga runt den och fortsätta på skrå med en 155" så plöjer den vidare med 163an.

Med det sagt menar jag inte att jag tar mig vart som helst med min, det finns många ställen man bara kan drömma om, även med en 163a... :)

Det bästa jag har gjort var bytet till 163 tum, samtidigt som jag slängde på en CE X3a. Och i sommar ska jag fortsätta göra den än mer brutal.. :)

Och jag har provat på många kortare maskiner också, körde tex XF förra säsongen. Men smaken är väl som baken.. :bigsmile:
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Sv: Friåkningstrenden gone bananas/ Ultimata friåkningssläden...Tankar & funderingar

Jag vet knappt själv vad jag menar, men något jag har grubblat på till och från mellan helgerna och ville se vad andra friåkningsidioter säger.

Visst finns det ställen där man har stora problem att ta sig även med 154"+ maskiner, det är ju då jag trivs som mest. Jag tänkte då att om man kliver ner litegrann i mattlängd blir det ännu lite jobbigare/roligare.

Kommer säkert balla ur och inte byta ner mig, men visst fan tror jag det hade varit jävulskt kul.
 

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Sv: Friåkningstrenden gone bananas/ Ultimata friåkningssläden...Tankar & funderingar

Det handlar ju inte om att man inte har kul på en 142-146", man får ju anpassa sin körning därefter.
Men det som driver mig och mitt intresse är ju adrenalinet man får när man tar en line som inte ska vara möjligt att ta. Köra till ställen som inte är menat för en snöskoter.
Känslan när man tagit sig upp för ett riktigt sjukt ställe, och sen tittar ut över kanten och studerar bakspåren är ju bara fördjälva härligt! :) Den känslan vill jag inte ta bort, inte mot ngt i världen! :)
Men man är väl lite skadad! ;-)
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Sv: Friåkningstrenden gone bananas/ Ultimata friåkningssläden...Tankar & funderingar

Men det som driver mig och mitt intresse är ju adrenalinet man får när man tar en line som inte ska vara möjligt att ta. Köra till ställen som inte är menat för en snöskoter.
Känslan när man tagit sig upp för ett riktigt sjukt ställe, och sen tittar ut över kanten och studerar bakspåren är ju bara fördjälva härligt! :) Den känslan vill jag inte ta bort, inte mot ngt i världen! :)
Men man är väl lite skadad! ;-)
Problemet är väl att det bara blir svårare och svårare att hitta sånna ställen :D
 

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Sv: Friåkningstrenden gone bananas/ Ultimata friåkningssläden...Tankar & funderingar

Problemet är väl att det bara blir svårare och svårare att hitta sånna ställen :D

Svårare och svårare? Hur menar du då?
Själv tycker jag att det blir lättare och lättare, då man efter varje säsong har massa nya smultronställen inlagda i gps:en! 😉
 

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
Sv: Friåkningstrenden gone bananas/ Ultimata friåkningssläden...Tankar & funderingar

Jag kör full kort maskin (307) på min Yamaha nytro med 2-takts motor i, Nog allt blir det kämpigt i pudersnön ibland så man vill ha längre grejer, men det ångrar jag lika snabbt när man till exempel ska byta "puderställe" och brassa på fullt efter leden eller åka en massa rulle ;)