Frysning ?

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
[Uppdaterat: Senast editerat den 25-Dec-03 kl 02:21 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Hej !
Jag har en kompis som har en Ski-Doo som har lite problem..... !!

Skulle vilja hjälpa min gode vän hitta problemet och fixa det permanent så det är borta på riktigt.

Objekt:
Ski-Doo Summit 600 (rotax 593, DPM, VM-Förgasare etc etc....

Symptom:
Drar i snöret 5-20 ggr (beroende på hur länge den stått och väderlek) och den går igång. Rusar upp till kring 4000 rpm. Går i typ 30 sek, dör. Efter detta kan man stå och tokdra utan att få igång den, men om man istället väntar fem minuter så drar man lätt igång den varpå den dör igen efter 3-5 sek och så får man vänta igen eller stå och dra förgäves.

Workaround:
Ibland har det gått att hålla den gående om en person blåser för kung och fosterland i tankhålet, men den definitiva lösningen är att kasta in ett kupeelement från bilen under huven med värmen riktad mot förgasarna. Så väntar man en kvart till en halvtimme så går den igång och går hur bra som helst.

Mina teorier:
Jag antar att det är nånstans det fryser en propp typ. Kan det vara i gasarna? Borde inte en sån vattensamling "fara bort med tiden"? Jag har provat ha i k-sprit och det har inte tagit bort nått vatten jag har även haft i en sån där "majscylinder" eller vad det är som ska suga upp vatten i själva tanken.

Önskas:
Alla tänkbara idéer/förslag på vad det kan vara och vad jag/han bör göra. Jag har bla. tänkt att efter julen ta hjälp av en kompis å plocka bort luftburken och dränera gasarna och så...
Kan det vara nått filter som är igensatt?

over and out :)
 

Rayden82

Medlem
1 jan 2000
44
0
1
RE: frysning

Om du kommer åt undersidan av gasarna så har du en stor bult mitt under gasaren där du kan släppa ut bensin. prova att tappa ur den på båda gasare och prova igen. De verkar lite skumt att det skulle vara vatten i den då den går när du agerar pump själv.. är det inte bara så att soppapumpen
inte fungerar som den ska.. soppapumpen drivs av ett vaccum från blocket. däremellan har du en slang som kan vara dålig. kollas enklast genom att ta lös slangen och stoppa ner den i nått som tar rätt på ev bensin. Sen dra i snöret ett par gånger till ni konstaterat att bensin kommer.
ett annat tips när skotern har dött kolla om den tänder alls då. om inte har du nog trasig Cdi alt vatten/glapp i någon kontakt, vattnet bode inte vara kvar när du väl fått igång den.. prova det..
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
RE: frysning

[Uppdaterat: Senast editerat den 25-Dec-03 kl 02:22 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Kan det vara soppapumpen ?

Den går ju kalas när den väl kommit igång och det är inget problem att starta skotern när den stått i varmgarage.
 

med9999

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
RE: frysning

Jag har haft liknande problem på våran ski-doo. Felet med den var att den tog tjuvluft vid insuget. Den gick att hålla igång om man prajmade lite när den var å¨väg att stanna.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
:) Hej !

Tänkbara felkällor :

* Bensinpump som inte funkar 100%
* Soppa filter på slangen som är tätt
* Vacuum slang mellan Pump och Motorblock
* Spruckna förgasarflänsar

* Men jag tror framförallt att det är de pytte pytte små filtren som sitter i Förgasaranslutningarna som är igen satta av skit !!
Dra lös bensin slangarna från förgasarna, stick ner en liten liten mejsel i slanganslutningen på förgasaren och bänd/pilla upp de små små filtren som sitter där, det går också att ta upp dem med en elektroniktång.
Sätt INTE tillbaka dem utan montera ett ordentligt bensinfilter på soppaslangen FÖRE bränslepumpen
OBS !! Inte pappers filter

 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
varför inte pappers filter??

på min sitter det ett ganska stort genomskinligt filter med nån sorts papper i tror jag. på bensin slangen.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Dec-03 kl 07:53 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Hej.

Tusen tack "2stroke" för det ambitiösa svaret !
Jag ska kika på de där filtrena när jag och min mekkunnige vän plockar ner gasarna här nån dag framöver!
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Urk!

Har fått lite hjälp att meka och har lossat pluggen på gasarna (även tagit loss hela understa "huset"), bytt vakuumslangen mellan motorblocket och bränslepump och även blåsit rent di små filtrena i förgasarnas intag av bränsle. Resultat: Ingen förändring. Den går igång efter några drag, sedan får den upp till 4000 rpm och står och går, sedan sjunker den något i rpm och sedan börjar den stiga och så plötsligt dör den totalt då (antagligen) inge mer soppa kommer till motorn. :-(

Fler teorier/förslag mottages tacksamt!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Du skulle kunna ta och mäta bränsletrycket, för den delen. Sätt ett t-stycke på slangen mellan bensinpumpen och en av förgasarna och koppla in lämplig manometer (finns på t ex Biltema, nr 15-1360). Normalt bör trycket vara 10-30 kPa (0,1 - 0,3 bar).
Om bränsletillförseln är i ordning ska trycket hålla sig rätt stabilt så länge motorn går och börja sjunka sakta när den har stannat.

Du kan också kolla om det är stopp på sugsidan av pumpen genom att ansluta manometern där (den kan mäta undertryck också). Där bör man inte få något nämnvärt undertryck normalt (max 5 kPa / 0,05 bar). Om man klämmer ihop sugslangen eller stänger ev bränslekran medan motorn går så kan man se om pumpen har normal sugförmåga, då ska undertrycket stiga. Pumpen bör klara åtminstone 20 kPa / 0,2 bar undertryck, helst dubbelt så mycket.

Förresten: när motorn väl har stannat av sig själv, finns det bränsle i flottörhusen då eller är de tomma?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hur ser stiften ut när den stannat? Ljusgrå, chokladbruna, oljekleggiga/svarta eller? Har de spår av nåt annat på sig, t.ex. små vattendroppar?
Vilken färg har ni på avgaserna? Vita, blå-gråa, mörka/svarta eller?
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Jag tror då nästan att den inte pumpar riktigt eller något. eftersom att ni måste dra så många gånger innan den startar. Kolla hur stiften ser ut när den stannat av, om dom är blöta eller torra. Och även kolla på det som torbjorn sa, om det är bränsle i förgasarna/slangarna ut från pumpen till förgasarna efter att den har stannat av. Om dom är tomma eller stiften torra så får den ju inte bränsle av nån anledning. Då är det ju bara kolla så att pumpen verkligen pumpar? Du sa aldrig om ni undersökt förgasargummina efter spår av tjuvluft?
 

Racing440

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Luleå Sverige
Jag hade ungefär samma problem men inte exakt, på min var felet att slagen ner till tanken hade multnat upp o var som en lakritsslang, den hade stockat upp så skotern knappt fick nå bränsle, men det låter ju som att din maskin ändå får bränsle så detkanske är nå lite mer avancerat:)

Har det hänt för nån annann här att slangen ner till tanken var helt upplöst som lakrits ungefär:)
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Kolla avluftningen!
Lycka till........Eftersom den går när du blåser i tanken.Sen är det ju så att när soppan håller på att ta slut i förgasarna så rusar motorn. ;)
Mvh: Bola......
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Sådär är min lynx. Häller hetvatten på bränslepumpen så hoppar den igång på ett par drag igen och går hela dagen, dan därpå har den frusit igen. Orkar inte skruva upp soppapumpen och göra rent, ska testa köra på TRI-oktanbooster.
 

Skrotax

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Har inte läst allt men kolla så d e rent vid vakumsidan i pumpen,jag hade sot å skit där så d funka inte hundra,rengör å prova.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
MEN!? Nu verkar det ha löst sig? 3 ggr i rad har den startat och gått och detta under en period av 2-3 veckor. Det har varit -3, -4 och -13 grader och ändå har den inte visat nån tendens att stanna! Verkar alltså eventuellt ha löst sig med att rensa de små filtrena och byta vakuumslangen till bränslepumpen. Tack för hjälpen!