Fukt i mätarhuset RS Venture

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Jag har en RS Venture -05
Jag har fått fukt/kondens i mätarhuset.
Vill plocka isär mätarhuset, men har hört av bekanta att man troligtvis kommer att tappa mätarställningen...?

Kan detta stämma? Om ja, hur skall jag annars göra för att få bort fukten. Vill knappast ha en -05 där mätarställningen visar 000000

Var lagras denna data?
Hur blir det om man plockar ur batteriet under sommaren?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vad jag vet så nollas det inte om du plockar isär den. Tripmätaren kan nollas men absolut inte ODO.

Om det sedan är lätt att plocka isär den har jag ingen aning om.
 

Dragon

Välkänd medlem
1 dec 2005
132
0
6
Norge
Jag har en RS Venture -05
Jag har fått fukt/kondens i mätarhuset.
Vill plocka isär mätarhuset, men har hört av bekanta att man troligtvis kommer att tappa mätarställningen...?

Kan detta stämma? Om ja, hur skall jag annars göra för att få bort fukten. Vill knappast ha en -05 där mätarställningen visar 000000

Var lagras denna data?
Hur blir det om man plockar ur batteriet under sommaren?
Alle snøskotrar får vell før eller senere litt fukt i speedometeret(mätarhuset)!?
Jeg har en anelse fukt i mätarhuset på min RX-1, og pappa har likeså på sin Venture...
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Mkt möjligt att det är fler som har fukt i mätarhuset, men jag vill inte ha det.

Min bekanta säger övertygande att man tappar odo ställningen när man tar loss mätaren och låter den ligga ett par dar...?

Ngn som vet var alla data lagras?
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Inte vet jag men jag tycker det är fukt i alla mätarhus tackvare att det kan,blir sånna tempraturskillnader, man far iväg när det är nollgradigt och sen sjunker det till minus 15 plus vämen från motorn.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mkt möjligt att det är fler som har fukt i mätarhuset, men jag vill inte ha det.
Jag har ingen fukt i min, iofs en RX Warrior.

Min bekanta säger övertygande att man tappar odo ställningen när man tar loss mätaren och låter den ligga ett par dar...?
Det är många på www.rx1.info som tar bort batteriet under sommaren och underhållsladdar det och ingen där har någonsin nämnt något om att ODO nollställs, inte ens TRIP.

Ngn som vet var alla data lagras?
Inte med säkerhet, men en ganska bra gissning så är det ett chip som all info lagras i. Ungefär som på dagens bilar.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Trippen nollas inte vid isärtagning. Hade lite "kladd" på insidan plastrutan på min display vid leverans (RS Rage -05) och tog isär den av den anledningen. Rengjorde med 70% spir. dilutis (veterinär ;)), funkar säker bra med T-sprit oxå :)

Vad gäller fukt hade jag det innan rengöring och har lika mycket efter. Som det skrivits tidigare i tråden är det nog vanligare att man har kondens i mätaren av och till än att man är utan. Är nog bara ett fåtal displayer som är hermetiskt tillslutna. Det blir ju som sagt stora differanser i både temp och luftfuktighet så kondens är nästan ofrånkomligt. Ett alternativ vore kanske att lägga in en liten påe silica-gel någonstans i mätarhuset i samband med isärtagning och rengöring....kanske skall prova det nästa gång :confused:

Var också beredd på att det är lite trångt och bökigt att få loss mätarhuset. Vindruta, lamphus odyl måste plockas bort.

mvh / Matti
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Öppnar denna tråd igen för att få tips. Min RS Vector -05 visar bara hastighet när det är runt -10 grader ute eller kallare. Jag har haft mätaren öppen inne flera dagar men det blir inte bättre, jag har även blåst lätt med tryckluft för att försöka torka under där man inte kommer åt. Men den missvisar ändå. Ett till fel som dyker upp efter att mätaren fått fnatt är motorfel lampan så jag måste stänga av och starta den igen. Sen kan jag köra flera mil utan problem åsv. Kan det vara fukt nån annan stans eller finns det nån här som haft samma typ av problem och hittat en lösning?
Mätaren komplett kostar 8000:- så några tips är välkomna, även om ni vet sån som repar mot betalning såklart. Länkar till USA funkar med.

Tacksam för hjälp. (KM räknaren funkar inte heller)