Fullt me olja i vevhuset?

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Ska skruva ihop polarens skoter. Nya cyllar mm. Den har stått ett tag o nu när vi sku fixa allt så märkte vi att de var fullt me vanlig 2t olja?! Det har inte varit så när han lämnade den och han fyllde på fullt me olja i behållaren. Hur kan de va fullt me olja i vevhuset när den ha stått utan cyklar å allt sånt (även om de inte påvärkades av de)?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Troligen lekage i packboxarna in mot olje/vattenpumpsaxeln bakom lagrena på vevaxeln.
OBS Inte dom omtalade fett packboxarna.

Om jag inte minns fel är det backventiler i oljemunstyckena i vevhsen så du behöver lite tryck för att oljan ska komma in. så även om pumpen står öppen bör det ej ta sej in. Men inte omöjligt dom kan läka också. Däremot inget jag hört talas om
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Troligen lekage i packboxarna in mot olje/vattenpumpsaxeln bakom lagrena på vevaxeln.
OBS Inte dom omtalade fett packboxarna.
Fan, de va de jag börja fundera på ifa de va de..

Någon annan som haf förslag? Det jag tyckte va konstigt att de va ju inte så när han tog bort cyllarna utan de hade kommit dit medans den stått utan dom?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Om det kom dit utan cylindrar på plats och oljepumpen står i öppet läge så får du ju ett så kallat självtryck eftersom oljekaggen är högre upp.

Räcker med att wiren har varit lite spänd så öppnar den sig..
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Om det kom dit utan cylindrar på plats och oljepumpen står i öppet läge så får du ju ett så kallat självtryck eftersom oljekaggen är högre upp.


Räcker med att wiren har varit lite spänd så öppnar den sig..
Aha okej. Ja för de ha ju funkat för honom tidigare när den gick. Men vi ska ta bort oljan o släppa lite på wirena o se om de läcker olja ändå. Tack!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Låter jävligt skummt. Om det värkligen är olja där så kan jag inte tänka mej det kommit in någon annan stanns än genom packboxarna. Men väldigt långsökt pga det inte brukar vara några större problem vad jag vet med dom.

Är du säker det är olja? Är det i båda cylindrarna eller bara i en?

Oljepumpen är som namnet skvallrar om en pump inte ett reglage så det spelar ingen roll om du tejpar fast gasen på fullt över sommaren så kommer det inte in någon olja i motorn ändå.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Troligen lekage i packboxarna in mot olje/vattenpumpsaxeln bakom lagrena på vevaxeln.
OBS Inte dom omtalade fett packboxarna.

Om jag inte minns fel är det backventiler i oljemunstyckena i vevhsen så du behöver lite tryck för att oljan ska komma in. så även om pumpen står öppen bör det ej ta sej in. Men inte omöjligt dom kan läka också. Däremot inget jag hört talas om

Precis som brygg säger så är det dom där backventilerna som kan börja läcka. Vi hade exakt samma på min brors 600 sdi. Den hade vevhuset fullt med olja efter att den stått över sommaren, krökte en vevstake så motorn skar fast när han försökte dra igång den på hösten=motorrenovering. Rann kopiöst med olja ur den när vi tog loss avgas y-röret. När vi lyfte på cylindrarna var vevhuset fullt.

Bytte ventilerna i samma veva inga problem sen dess.
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Precis som brygg säger så är det dom där backventilerna som kan börja läcka. Vi hade exakt samma på min brors 600 sdi. Den hade vevhuset fullt med olja efter att den stått över sommaren, krökte en vevstake så motorn skar fast när han försökte dra igång den på hösten=motorrenovering. Rann kopiöst med olja ur den när vi tog loss avgas y-röret. När vi lyfte på cylindrarna var vevhuset fullt.

Bytte ventilerna i samma veva inga problem sen dess.
Öh...! Hmm lika bra att kolla upp det. Var sitter ventilerna? Har aldrig skruvat lynx förut. Gärna ringa in på sprängskiss eller nått, tack så länge :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Det läkte garanterat från packboxarna mellan pumphus och vevhus.På de vattencrossmotorer jag byggt om till oljeblandning i tank har det kommit in vatten i oljepumphuset samt att det fattas olja däri efter en några tävlingar. På dessa wattencrossmotorer är pumphuset fyllt med olja och sedan pluggas det, vi kollar bara oljenivån då o då.

På en motor med org oljetank kan det rinna fritt igenom trasiga packboxar tills tanken är tom.
Det är ingen fara att det läker där en aning så kör vidare bara men plugga eller vik slangen när den står över sommar. Motorn får bara mer % olja så kör på om det inte drar ofantliga mängder olja.
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Det läkte garanterat från packboxarna mellan pumphus och vevhus.På de vattencrossmotorer jag byggt om till oljeblandning i tank har det kommit in vatten i oljepumphuset samt att det fattas olja däri efter en några tävlingar. På dessa wattencrossmotorer är pumphuset fyllt med olja och sedan pluggas det, vi kollar bara oljenivån då o då.

På en motor med org oljetank kan det rinna fritt igenom trasiga packboxar tills tanken är tom.
Det är ingen fara att det läker där en aning så kör vidare bara men plugga eller vik slangen när den står över sommar. Motorn får bara mer % olja så kör på om det inte drar ofantliga mängder olja.
Vi tömde all olja o markera på oljedunken va nivån va o skriva fast cyllarna. Vi ska låta den vara nu nån vecka å kolla om det har minskat med olja. Om de inte har minskat så kan man ju lika gärna köra på?
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Ja nu ringde polaren o sa att det hade minskat 1cm ungefär från oljebehållaren.. så de kan va packboxarna eller backventilerna?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Plugga/stryp slangen från oljebehållaren till vevhuset.
Fortsättar det försvinna plugga slangen till oljepumpen.

Då du vet vilken slang som oljan försvinner genom vet du vart du ska leta
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Prova som brygg säger. Tror också att det är backventilerna.

boost; att packboxarna till pumphuset går och trycker in vatten där är inte ovanligt. vattnet komprimeras inte som luft/bränsle blandningen.
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Han testade lägga ihop allt, men sedan när den fick stå en vecka hade de runnit igen.. Han skruva bort allt för att tömma den på oljan, skruva ihop allt o starta. Den har varit in på verkstad för uppsyn och allt såg bra ut, och din starta och gick även bra! Kan dr bara varit något som hakat sig?
 

Jeff92

Medlem
1 mar 2008
36
0
1
Ludvika
Kom du/ni fram till varför vevhuset blir fullt?

Har haft samma fel på min RC -07
och ska pga det skicka iväg vevaxeln med krokig vevstake imorgon.

Backventilerna i oljemunstyckena verkade täta, men ska byta munstycken ändå, då de gick sönder när jag tog ur dem.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk 2