Funäsdalens betalleder !!!

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Blir dyrt med säsongskort, jag har två skotrar och eftersom kortet hör till skotern så måste jag lösa två kort, en till varje skoter trots att jag bara kan använda en skoter i taget. Inte utan att man blir förbannad när man ser att Härjedalingar har ett lägre pris. Om jag inte hade stuga i Funäs skulle jag börja titta efter andra områden att åka i. Men jag har handlat min senaste skoter på annat håll iaf.
 
T

Tompa o gänget

Var uppe i helgen för första gången. Kan bara konstatera att ledsystemet är överreklamerat och håller inte den klass som Funäsdalen vill göra gällande...."Europas bästa skoterleder"???
Man kan ju undra vad man jämför sig med ??
 
H

hamjamma

Visst blir det dyrt....men det pröjsar jag gärna, men inte om lederna var när jag sist var uppe......fy fasen och skärpnig på er i Funäsdalen
 
N

Nilla

Det är ju det vi säjer, om lederna va sjysta så var det inget problems!!!
 
K

Kent O

jahappp....då har jag provåkt de omtalade lederna i Funäsdalen. Kan bara konstatera att man fick väldigt lite för slantarna....
I angränsande områden, tex Hede och Vemdalen där skoterklubbarna sköter underhållet, var lederna minst lika bra, bitvis även mycket bättre. Nä, skärpning om ni nu ska fortsätta med betaltvånget.
 

Hajakz

Välkänd medlem
1 jan 2000
166
1
18
Östersund Sverige
Var upp för 2 veckor sen, på 2 ställen var leden fin annars var det inget att skryta med. Var i Åkersjön veckan efter, kanonfina leder...GRATIS! Betalar hellre en slant där
 
N

Nilla

Har varit i Storhogna nu och åkt en vecka. Där tycker jag att det var skapliga leder för det mästa.
Men jag förstår att skidåkarna har lessnat på skoteråkarna, för det gjorde jag "snyft" jag trodde inte i min vildaste fantasi att det fanns så dumma skoterförare. Den damen i 50års åldern som fick bokstavligen kasta sej av leden för att klara livet på grund av två skotrar modell tävlingsmaskiner i ca 120kmh utan hänsyn över huvud taget, körde som dom hadde stulit maskinerna. På en 30 led som är kombinerad skid och skoterled vid varggranstugan i Vemdalsskalet i onsdag en yamma trepip och en troligen ski-doo med ett tävlingsnummer som jag tror va 129. Hadde jag vetat vilka det var så hadde jag annmält dessa till polisen!!!
Vi fick stanna och hjälpa damen för det lutar skapligt där hon var inte direkt lycklig kan man ju förstå, men vi försökte i alla fall rädda oss som skoteråkare med att motsatsen finns. Det är sorgligt att vissa måste träna backrace på skidlederna, så det är inte konstigt att vd.n för skidannläggningen har fått bort leden nere vid vemdalsskalet, och fler kommer han att lyckas att få bort!
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Nilla! Vilken färg var det på den förmodade Ski-Doon? Jag är engagerad i Klövsjö Snöskoterklubb och är tacksam för alla signalement jag kan få. Får jag reda på vilka det är så ska jag säga dem ett sanningens ord. Inte för att lederna runt Skalet är på vårat områden men ändå... Det är ju faan att det ska va så svårt att hålla sig i skinnet när det är folk i närheten åtminstånde.
Dessutom är jag less på tripplar med pipor som skiker så det ekar mellan fjällen. Detta är något som polisen borde ta itu med. Skotrar med trimmpipor klarar nog sällan några bullerkrav som originalmaskinen är typad för, detta borde kunna medföra böter eller liknande. Nej tacka vet jag stora tvinnar med enkelpipa, de går hårt som tusan om man så vill men man kan även smyga fram lite diskret om man så vill.
 
N

Nilla

Hej Johan om jag inte har fel så var den vinröd såg inte ut att vara orginal mycke dekaler jag var ju lite dum som inte kollade bättre så jag är inte 100 säker.Det var yamman som var värst, när han kom upp vid stugan så vände han sej och kollade bakåt sen tryckde han tummen i botten och skottade snö så det sprutade 20 meter bakom skotern och på oss, vi var påväg och skulle precis åka ner till vemdalen, så precis när vi kom över kullen så kom ski-doon det var då vi såg det här med damen. Så vi koncentrerade oss på henne. Det är synd om vi ska behöva bråka med oss själva det gör ingen glad, för övrigt så hadde vi en bra vecka hos er så vi kommer nog igen.
 

Magnus1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
71
0
0
Berätta för mig hur det går till med betalningen och sånt . Är det bom på leden ?
Över vems mark går leden? Är det juridiskt hållbart att ta betalt av folk i skogen?
Vilken är momssatsen och hur klassas den?
Jag har åkt fan så mycket skoter över allt men aldrig betalat annat än till min egen klubb.Det blir till en sport att erbjuda kanonleder till andra gästande skotrar i mitt "revir". Vi är endast slagna av lederna
runt LOS, gratis (tror jag ) , breda och välsladdade (med "snowmover" skulle jag tro och inte nån patetisk "Pistmaskin")
 
G

Gluggen

Tragiskt att den här debatten ska behöva föras. ideela klubbar sköter lederna bra, men de är inte rätt att dom som jobbar ideelt ska betala och slita på sina egna grejer när man sladdar leder och donar för att andra ska komma och ha fina leder.
Betallederna vore ju bra om de fungerade som de ska, alla betalar en rimlig slant och för de får fina leder. Kanske man får instiffta en skoterskatt (á 4-500kr / skoter) och ett skoterledverk som sköter om lederna (delar ut pengarna till klubbarna som sköter lederna)

Utan riktiga leder så är nog skoterns dagar räknade. De pågår en stark antiskotervåg just nu verkar de som och jag tror att de är nått av de statliga verken som står bakom.
Beklagligt att de inte funkar som de är tänkt i Funäsdalen.

Skoteråkning är Frihet med Ansvar!
Är de folk i omgivningen där ni färdas med skoter så ta de lungt tills ni har distanserat er från dem så får vi nog en bättre acceptans bland friluft & skidfolket samt allmänheten.

 

Lasse

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Uppsala Sverige
Visit site
Det är rent juridiskt helt ok. Eftersom kommunen instiftat ett generellt skoter förbud i västra Härjedalen är skoteråkarna tvingade att åka efter lederna. Markägarna arrenderar ut mark för lederna till ledbolaget som har sin fulla rätt att ta ut en avgift. Undantagna till denna bestämmelse, eller lag om man så vill, är de fast boende inom förbudsområdet och "deras folk". De kan mer eller mindre dundra på som förut då förbudet att köra utanför lederna inte gäller dom. Men även de måste betala en ledavgift om de kör efter en sådan. Naturligtvis har de en reducerad avgift....
Många, inklusive mig utnyttjar de luddiga bestämmelser som blivit. Eftersom boende i området kör som förut, alltså utanför leden, och får ta med "dennes folk" är det bara att hålla sig väl med någon däruppe och hänga med honom. Alltså, en fast boende får köra precis som förut med ett gäng gäster. Om det är 1,2,3 eller femtio stycken spelar ingen roll.
 
N

Nilla

Mina damer och herrar om detta inte är diktatur så vet inte jag!!!
 

Lasse

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Uppsala Sverige
Visit site
Det är ett aktiebolag.Funäsdalsfjällens Skoterled AB ansvarar för drift och skötsel av ledsystemet. Bolaget finansieras genom avgifter från de som åker på skoterlederna.
Är inte riktigt säker på ägandebiten men antar att näringen, bland annat skoteruthyrarna (häpp!) och antagligen även kommunen satsat slantar. Jaja..satsat och satsat, de fick ju 7,5 mille i bidrag..
Läs mer om eländet,.. menar lederna på www.funasdalsfjall.se/skoter/index.php
Mycket skryt där men om man ska tro alla inlägg här så håller nog inte alla skoteråkarna med...
"högkvalitativt ledsystem"...hmmmm
 
T

Trioman

Dyrt och knöööligt.....
Instämmer i kritiken. Kan acceptera kostnaden men då ska lederna vara faan så mycket bättre......
 

Robban1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
90
0
0
jag tycker der är lite väl mycket kritik här nu! jag tycker det är bra av funäsdalsfjäll att våga prova det här med betalleder. ni klagar över guppiga leder, men om ni tänker efter, vilka är dte som gör dom guppiga?? det är ni som inte kan köra skoter som far och hackar på gasen så det blir stora högar efter skotern! lär er köra riktigt eller köp en skoter ni klarar av! om ni kommer upp och kör här nån gång i januari när det inte är fullt med turister som är ute och åker på alldeles för bra skotrar så är det hur fina leder om helst! men vissa gånger förstår jag eran kritik för det kan vara guppigt vissa högtrafikerade sträckor men det är sånt man får tåla tycker jag.
så ni kan ju tänka på det nästa gång ni är ute och åker: leden blir inte bättre än vad ni gör den till. så om ni måste försöka imponera på brudarna med era rivstarter kan ni väl åka upp till friåkningsområdet!
 
N

"Nilla"

skaffa ett liv nilla!
om du tycker lederna är så ##### dåliga kan du väl åka nån annanstans!!
föressten, vad faan är nilla för ett namn?? är det ett pojk eller flicknamn???
 
B

bläää

jahapp....då var vi nere i sandlåde nivå igen..
Inte konstigt att många konstaterar att det finns nötter bland skoteråkarna när de inte ens kan lägga in vettiga synpunkter/kommentarer här....