Funderar på en M5

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
hej. jag går i tankarna att köpa en M5 ser ju fin ut för att vara en artic.
(Är en artic motståndare så de kommer man nog höra sen)
Är de nån som lyckats få ihop några mil o nåt intryck om skotern?
Verkar motoreffekten räcka till?
Var o körde en demoskoter o den verkade ju vara grymt smidig iaf men de var bara en kort sväng jag hann med..
mvh markus
 

EroC

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
hej rallymarkus!
Jag kan säga en sak till dig om M5an i år att du kommer att bli ledsen om du köper den!
den är i rätt prisklass och så men då har den bytt ut arctics gamla fläktkylda modell 570 som hade 70 hk. På M5an så sitter det i grunden samma motor som i F5 men den är utan avgasportar och så. M5an har bara 70-80 hk i sig jämfört med F5an som har 105hk. Så om du ska köpa en 500 köp något annat märke. Polaris har ju bra deal på sina edge rmk 600 nu tror det var 90 000 om inte mindre men de är ett stort steg i pris jag vet men det är värt det.
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
ja då kanske man lugnar sig med skoter i vinter o är utan istället..
Har även kollat på några beggade skotrar men dom flesta har ju gått ca 500 till 900mil o ligger runt 50 - 70 tusen.. det var dels därför jag kollade in M5
fördelen då är ju även att man får 2 års garanti.

tacksam för svaren iaf.
mvh markus
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Upplevd prestanda är subjektiv

Jag tror att det är dumt att avstå från M5:an p.g.a. att den "bara" har 80hk.
Visst, du kommer att vilja har mer när du kört den ett tag men det kommer du även att vilja om du köper en Summit 1000...

Skotern känns alltid otroligt rapp första gångerna man kör den (även när man hade en SW440 på runt 30hk, eller kanske runt 20hk när motorn blev varm och glappen ökade... :p ) men efter ett tag blir man van vid effekten och vill ha mer!

Fundera istället på om 80hk kanske räcker för dig, det blir ju faktiskt både billigare i inköp, driftkostnad och försäkring!
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
M5an är nog inget dumt köp, tror inte att man blir så mycket efter när man ligger och kör på leden, utan det är väl på sjön man förlorar mot sina polare. Sen beror det ju lite på vilken typ av körning du ägnar dig åt, mycke lössnö eller mest led??
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
mesta körningen blir nog hemikring i berget men de e klart ledkörning kommer man aldrig ifrån.. men det borde ändå gå skapligt då det bara är 40mm kammar.

men då man kör hemma i skogslandet så borde man klara sig bra med effekten.
det är väl uppe i fjälls man saknar effekten mest. men som sagt det är ju en billig maskin o försäkra o det också.
För min första prioritet är ju bilen o sen skotern...
 

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
vad ska du ha en till? du kommer bli ifrånkörd av korta maskiner i lössnö och ifrånkörd på leden av korta maskiner oxå.. det räcker inte att den är snygg och har bra pris tycker ja. den har bra egenskaper har ja läst..men a skulel te satsa på en m5 iaf.
lägg pengarna på en annan skoter.
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
messia skrev:
vad ska du ha en till? du kommer bli ifrånkörd av korta maskiner i lössnö och ifrånkörd på leden av korta maskiner oxå.. det räcker inte att den är snygg och har bra pris tycker ja. den har bra egenskaper har ja läst..men a skulel te satsa på en m5 iaf.
lägg pengarna på en annan skoter.
Vad grundar du det på att en M5:a blir frånåkt av korta maskiner i lössnö?
Tror jag dock EJ! Vore ju en helt meningslös maskin om en kort ledskoter är bättre på allt,och jag tror inte det tillverkas helt meningslösa skotrar i dagens läge.
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Med tanke på den låga vikten så blir den nog inte så mycke efter en kort sportskoter på leden (inte på svenska leder iaf), funderar själv på att köpa en M5 nu...
 

Forsberg76

Medlem
27 sept 2004
34
0
1
Ja, eftersom jag har en M5 kanske jag ska uttala mig... Tyvärr har jag ännu inte kört den så mycket men... Det jag kört den är jag rånöjd. Den är mycket behändig, d v s lätt och smidig - du behöver inte slita armarna av dig för att styra, för att inte tala om du ev skulle köra fast. Vad gäller motoreffekten så är det ju klart att t ex en F7 efter leden skulle piska den lätt. Å andra sidan finns det inte en chans i världen att en kort sportskoter skulle gå bättre i lössnö, inte en chans. Trycket i den räcker gott och väl, iof en subjektiv åsikt. Vill man ligga i 160-170, är det nog inget alternativ. Framförallt p g a av tyngdpunkt och den vinglighet det skulle bli i de hastigheterna. Men accet är det inget fel på, upp till 100 på direkten. Jag tror också att den funkar hyfsat på leder, kanske inte att dra ut och toura med men väl att köra på led, det är helt klart. Just denna kombination av allroundskoter gjorde den för mig oslagbar. Jag har hört rykten om att det finns en del lappar som byt ut sina foxar och 59 or mot M5 i år...
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
Ja då har även jag skaffat mig en m5.. har hunnigt ca 10 mil nu o än så länge e jag då helnöjd.. verkar gå fint i snön iaf o så e den lätt o skråköra med..

En maskin som är oerhört prisvärd....

Men jag har inte dragit ur den riktigt ännu då jag tar det lugnt vid inkörningen. Men i morgon blir det nog o testa den riktigt..
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Hur mycke fick du betala för den? Avbetalning eller? Har fått ett pris av Yngvessons i Storuman men måste kolla upp hur dom ligger i pris jämfört med andra handlare..
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
MrMunken skrev:
Hur mycke fick du betala för den? Avbetalning eller? Har fått ett pris av Yngvessons i Storuman men måste kolla upp hur dom ligger i pris jämfört med andra handlare..
Utgångspriset är väl 75.900:- för alla,sen beror det väl bara på vad dom bjuder för ditt inbyte om du har nått....
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Håkan K. skrev:
Utgångspriset är väl 75.900:- för alla,sen beror det väl bara på vad dom bjuder för ditt inbyte om du har nått....
Ska sälja min nuvarande skoter privat och sen kanske köpa en M5a på rent köp från butik, tror det blir bäst rent ekonomiskt!
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
25,5mil fixat.. Var o körde i ett riktigt fint före igår ca 70 - 100 cm lös snö..

Och det slutade med att jag fick spåra dit vi skulle..
ruskigt smidig o rolig skoter sett till vad den kostar ny..
effekten räckte då till iaf, men det är klart ska man klättra upp för branta fjällsidor så är väl en större motor att rekomendera.
Min förbrukning ligger strax under 2 liter milen med inkörningsbestyckningen.
Så den är även billig att både köra o försäkra...
Jag vart då helnöjd med skotern..
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
rallymarkus skrev:
25,5mil fixat.. Var o körde i ett riktigt fint före igår ca 70 - 100 cm lös snö..

Och det slutade med att jag fick spåra dit vi skulle..
ruskigt smidig o rolig skoter sett till vad den kostar ny..
effekten räckte då till iaf, men det är klart ska man klättra upp för branta fjällsidor så är väl en större motor att rekomendera.
Min förbrukning ligger strax under 2 liter milen med inkörningsbestyckningen.
Så den är även billig att både köra o försäkra...
Jag vart då helnöjd med skotern..
Vad kostar försäkringen per år då?