Funderingar ang ECU, tps polaris iq rr

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
Tjenare, har nyss köpt en rr och eftersom ja inte kört polaris av nyare års mod innan så har jag några funderingar, har jag förstått det rätt om ECUn är vakumstyrnigen till ves? Men då tps, jag gissar att de är dom där kontakterna som sitter på gasarna? men vad är dom bra till?

Finns det möjlighet att justera tändningen på rr:en, läste ngt om att flytta ngn kontakt för om man köp på premium bränsle eller ej? Tack på förhand!
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Solenoiden gör så att vesarna öppnas senare, vet inte om det är p.ga utsläppskrav ? Pluggar du dom individuellt så öppnar dom lite tidigare. Vanligtvis när du kör så är solenoiden öppen, och gegga dräneras genom den lilla slangen från solenoiden. Men då du kommer till ett visst rpm säger ECU stäng åt solenoiden och VES portarna öppnas. Men skotern din borde gå lika bra även fast slangarna är pluggade och solenoiden är bortriven, skall ej gå i safe mode P.ga den ! Vet ej om allt detta har att göra med emissionskrav ?

Kontakten på gasarna är TPS, den känner av hur mycket du gasar och skickar signal till ECU. Enda jag antar att den kan göra på en fögg motor är att avancera/retardera tändning. Den är inställd från fabrik och skall ej helst ändras, dock kan du göra ett testkit för att kolla om den är ok. Googla polaris TPS test isåfall.

Tändning, ja då får du ta lös svänghjul å vrida tändplattan, och någon kontakt för att ändra mellan premium och regular bränsle tror jag inte RR har. Har inte hittat någon på min och den har varit i småbitar i höstas.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Du kan bygga eget testikit, en bra multimeter behövs också. Detta är inget jag gjort själv, men här är lite tips.. http://www.slednutz.com/showthread.php?t=4044 Alternativt https://polaris.spx.com/Detail.aspx?id=182

Jag vet inte om du skall ställa in den då du har WOT eller tomgång, kan inte säga vilka volt du skall ha heller. Alternativt kan du ha en Åf att testa, har du bort luftburken å tar dit den på släp borde det gå på 10 minuter. Dom borde ju ha en riktig tps tester, då ser du om den är inom specs och ifall den har dead spots.