Funderingar kring ski-doo mach 1 1998

danne.matfors

Medlem
8 feb 2011
24
0
1
Sundsvall
Jag kan börja med att säga att jag inte vet så mycket om en skoter jag ska köpa. Den skotern är en Ski-doo mach 1 1998 med en rotax 670.

Det jag undrar är:

Nu när det sitter en twin i den är den då lika tung och bångstyrig som dom är orginal med trippel? Har vikten sänkts mycket eller är det tripplarnas chassien som är tunga?

Undrar även om det är samma chassie som resten av zx familjen och ifall t.ex fjädring ifrån: zx mxz,orna passar?

Kan man slänga dit en 44mm matta på mach 1orna?

Ni förstår ju att jag vill "ha bort sjöräserkänslan" och göra den något crossigare. Är det möjligt?

Alla svar är intressanta :blink1:

Mvh//Danne
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Skillnaden i vikt mellan en 670 och en 700 trippel (som sitter original) är inte stor. De kom ju med både twin och trippel år 1994-1997 och jag känner då ingen större skillnad.

Ck3 (som du har ) och zx är inte alls samma chassi, du kan passa på både framdämpare från zx och från rev (inte dom med behållaren fastsatt på dämparen) men då blir den riktigt hög fram och skidtrycket blir hårigt.

Du kan köra med en 44:as matta men det är inte bolt on, nya drivhjul och ev sänkning av boggie krävs. 38 mm passar dock.

Den är väl en lakeracer men nog kommer du få många roliga mil för det.

670 motorn går riktigt bra!
 

danne.matfors

Medlem
8 feb 2011
24
0
1
Sundsvall
Tack vidgren :D

Nu vet jag ett namn på chassiet :) men det uppsod lite frågor igen utifrån det du sa, vill inte missförstå så jag frågar lite mera.


Ska jag passa (skita i) eller passar dämparna ifrån zx och rev?

Hårigt skidtryck, är de bra eller inte?

drivhjulen måste då vara mindre än orginal för att få in mattan då eller?

Förlåt för att jag är så jävla nybörjare, men har inte alls mekat med nyare saker än 1991 och dom gångerna har det varit för att man ska kunna åka alls, och inte ombyggnasioner

Kika på denna skoter, de är en mach z som är ombyggd o den ser då fan mycket trevligare ut än orginal med den där fjädringen :)

 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Med hårigt (skumt uttryckt sorry för det) så menar jag att skidtrycket ökar och gör skotern svårkörd. Man kan kompensera genom att släppa på balataremmen och mjuka upp framdämparna.

Enligt duells.se tabell ska du ha 36,6 cm dämpare CC (hål till hål), Zx har 44 cm långa

Prova vet ja, jag vet att dom brukar göra bytet på andra sidan pölen.

Till sist
Mindre drivhjul = precis så
 

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Rätta mig om jag har fel, men om man även sänker boggin för att få plats med 44 mattan så borde väl det till viss del ballansera ut det ökade skidtrycket efter dämparbytet? Så i slut ändan kanske det inte blir så galet ändå?

Men om förnuftet ska råda så kanske det vore vettigare att satsa på nånting lite mer "färdigt" från början..
 

danne.matfors

Medlem
8 feb 2011
24
0
1
Sundsvall
Det låter ju fint, tänker nog inte skita i denna skoter för de är ett grisbilligt pris på den ;)
Vi får se hur det blir med framvagnen, men mattan som sitter där är nämligen för kort så den måste bytas ut :/
Tänkte då att varför köpa en mesigare matta när man kan få en lite roligare skoter med värre matta. Tror att boggien är förlängd till mattstorlek 345 eller nått i den stilen.
Satsa på no-slip drivhjul eller vanliga om mattkonverteringen genomförs?
 

danne.matfors

Medlem
8 feb 2011
24
0
1
Sundsvall
Eller om man kanske ska satsa på att ta bort boggieförlängningen och köpa en billigare 307 matta.
Är tunneln tillräckligt bred för en 41.5 cm bred matta?
Tänkte på den extremt billiga 307cm 44mm challengermattan ifrån stenmarksmaskin.