Fungerar alla 2t oljor till m8000 -17?

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Tjena! Bara för att jag vill att det ska bli rätt så skriver jag här och frågar. Jag har nyligen införskaffat en Arctic cat m8000 -17 och nu ska jag köpa 2t olja.
Enligt manualen så är det ju såklart Arctic cats egna 2t syntetolja som ska användas, men fungerar det att ta t.ex OKQ8s "RS extreme" eller "Skoter TT"?

Ursäkta om frågan ställts tidigare i forumet, men jag kan inte riktigt med sökmotorn än!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Den motorn har mekanisk oljepump och den drar runt 2,5-2,8% om pumpens inställningar är org.
De är perfekt oljedragning för hållbar motor och den mekaniska pumpen tål även lite tjockare olja utan att motorn fär för lite olja. Jag skulle inte rek Rs extream för den är som sirap så den blir så tungdragen. Jag menar den är ju tredan våldsamt tungdragen. Den oljan är mer för sommarmaskiner som kör hårt så den sotar för mycket om man inte kör full mutter hela den.
Ok/q8 TT oljan lämpar sig bättre.
De blir billigast om du köper 20l dunk från någ ställe.
OK/q8 sprint 50kr l på 20l från swedol. Den kan du endera köpa via Swedol eller bestr hem på närmaste OK mack. Den oljan duger men den ryker och luktar en hel del.
Dyrare olja kan såklart förlänga livslängden på motorn men folk här på forumt har kört den flera hudra mil i olika maskiner utan att de skurit.
Jag har kört Maxxima i många år för den lukar minst och ryker lite samt de ser bra ut inv motorer när man byter kolvar som ex.
Sleedstore kan ha bra erbujudanden på storpack ibland.
 

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Den motorn har mekanisk oljepump och den drar runt 2,5-2,8% om pumpens inställningar är org.
De är perfekt oljedragning för hållbar motor och den mekaniska pumpen tål även lite tjockare olja utan att motorn fär för lite olja. Jag skulle inte rek Rs extream för den är som sirap så den blir så tungdragen. Jag menar den är ju tredan våldsamt tungdragen. Den oljan är mer för sommarmaskiner som kör hårt så den sotar för mycket om man inte kör full mutter hela den.
Ok/q8 TT oljan lämpar sig bättre.
De blir billigast om du köper 20l dunk från någ ställe.
OK/q8 sprint 50kr l på 20l från swedol. Den kan du endera köpa via Swedol eller bestr hem på närmaste OK mack. Den oljan duger men den ryker och luktar en hel del.
Dyrare olja kan såklart förlänga livslängden på motorn men folk här på forumt har kört den flera hudra mil i olika maskiner utan att de skurit.
Jag har kört Maxxima i många år för den lukar minst och ryker lite samt de ser bra ut inv motorer när man byter kolvar som ex.
Sleedstore kan ha bra erbujudanden på storpack ibland.
Okej! Då luter det åt Q8s TT olja, maxima ser ut att vara slut på många ställen.
Hur bra fungerar sledstores A9 olja? Fungerar det eller är det bara nödlägesbruk?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Okej! Då luter det åt Q8s TT olja, maxima ser ut att vara slut på många ställen.
Hur bra fungerar sledstores A9 olja? Fungerar det eller är det bara nödlägesbruk?
A9 oljan har jag ingen erfarenhet av så den törs inte jag köpa än så länge. Den kan va bra men jag vill se en motor inv som gått minst 500 mil innan jag törs köra den. Den är lockande billig och många kör på den utan problem under några hundra mil men de säger inte mycket. De är säkrare att hålla sig till kända märken som funnits i minst 20 år.
Motul delsyntet är svinbra och luktar och ryker lite samt luktar rea rama Racingbana där man kör racesoppa.DEn låktaer så gått att de är rakt roligt att köra fast i en djup grop. Motorn får en fet oljehinna inv som de värsta dyraste ger men den är inte så farligt tungdragen för det.
Den är rel billig även på 4l dunk typ 100kr l. Den skulle jag välja före ok/q8 TT.
Den bygger på Ester additiv och de är bland de bästa skyddet som finns för tvåtaktare bara de allra värsta oljerna består av mer eller mindre ester men de brukar kosta 200-500krl så att man får Esterteknik för under 100krl är otroligt bra.
 
Reactions: lorang10