Gäller garantin?

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Lämnade in min Assault RMK-12 på 150 mila service förra veckan. Handlaren säger att jag tappat 10 cm i fjädringsväg i boggien men det är inga synliga fel på dämparen. Enligt honom täcks detta inte av garantin. Ska detta täckas av garantin? I Instruktionsboken står det att man ska kontakta återförsäljare efter 200 mil, för eventuell renovering, men min har ju bara gått 150. Hade en stötdämapare som la av efter 300 mil när jag körde skidoo och det gick då på garantin. Enligt en annan handlare brukar Polaris vara snälla i såna här fall men han kunde inte säga säkert då han inte undersökt skotern..Vad säger ni?
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Jag har då fått ut nya dämpare då mina inte höll måttet på en annan rmk,inga frågor och inga problem!
Borde helt klart gå på garantin!
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Klart du ska ha en ny dämpare eller renoverat befintliga utan kostnad.

Jag vet inte hur det är idag, men för en par år sedan hade ju Polaris en väldans massa problem med Walker Evans dämparna som säckade ihop rätt snabbt. Är dom fortfarande lika dåliga?
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
För att garantin skall gälla på stötdämparna så krävs det att du byter olja och gas varje säsong. Så det är kanske dags för det nu då.

Vad gäller Walker Evans dämparna så har de blivit bättre på senare år.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.097
902
113
Stora Blåsjön
På vilket sätt har den tappat 10cm i fjädringsvåg? alltså är den slapp i början eller går den inte pressa ihop sista 10cm av fjädringsvägen?

Är det sista 10cm som är problemet låter det som det är nålen som lossnat. och det är inget man rör vid en första renovering.

Lägger upp en bild som förklarar mer än 1000ord...


Och har den lossnat så är det ganska enkelt att räkna ut vad som kan hända där inne...
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Då är det mest troligt ett läckage mellan oljan och gasen vid skiljekolven. Detta brukar resultera i att dämparna tappar "spänsten" just i början av ihopfjädringen.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Brukar inte polaris alltid ha lite "negativ" fjädring?

Men är det ett glapp i en lös dämpare så är det ju självklart ett fel.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Ska prova få mina renoverade eller utbytta på garanti, känns som att någon har bytt ut oljan till fett i boggi dämparna, ej helt stum men inte långt ifrån.
 

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Vad var det för fel och hur löste det sig?
Jadu.... Jag själv hade ju aldrig märkt att det skulle vara något fel på dämparna utan det var ju åf som ringde och sa det efter att jag lämnat in skotern på service. Efter att ha bråkat lite lovade dom att plocka isär dämparen för att se vad som var galet. Detta gör dom ju dock inte själva utan har en annan kille som gör det. När han kom förbi verkstan och skulle kolla på min skoter så visade det sig att det inte var något fel. Verkmästaren hos denna åf tänkte nämligen inte på att skotern stod med skidorna på rullbockar vilket gör att boggien sjunker ihop lite.. .. och då ser det ju ut som boggien tappat fjädringsväg...Så skotern stod två veckor extra hos åf helt i onödan...Kan ju bara meddela att det var första och sista gången jag lämnade in skotern där...
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Skulle tippa på polaris handlarn i umeå då det inte finns nån i vännäs förutom "haklösA" fast han
Är ingen polaris handlare.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Ska prova få mina renoverade eller utbytta på garanti, känns som att någon har bytt ut oljan till fett i boggi dämparna, ej helt stum men inte långt ifrån.
Åf påstår att det inte är något fel på dämperiet, inget fel - ingen garanti.
Dom har provat komprimera boggin inne i verkstan och dämparna komprimeras som dom ska tydligen, av detta tog dom slutsatsen att dom funkar som dom ska, rövhål!!!
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Om du är övertygad att det är ett fel så förslår jag att du plockar bort dämparen det är fel på och åker in med den lös,nu vet jag inte vad det gäller för dämpare men går fjädern få bort också så är det ju ännu bättre!
Så gjorde jag på mina dämpare och då kan dom inte blunda för felet för det märks ju direkt om du har den lös framför ögonen.

Gällande mina sa dom bara "oj,ja så här ska det ju inte vara! jag beställer nya på en gång!".
Fort var det gjort. :)