gängpaj på variator

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
tja, så här är det igår när jag skulle ta mig en tur så såg ja att remmen såg lite konstig ut. Så jag tänkte tabort den och kolla närmare, så ja skruvar in verktyget för att sära på skivorna så man får loss remmen så blir det gängpajj! och nu vet ja inte hur jag ska göra? nya gängor måste ja ju fixa, men om det går att göra nya gänger utan att ta löst sekundären och försöka få ut metall spånet på något sätt?? hur skulle ni ha gjort?!
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Kränga av remmen går utan att sära på skivorna, bara att ta i. Hissa upp skotern baktill med.
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
jo då går det ju! men om man får stopp mitt ute i skogen är det ju inte så lätt att hissa upp den bak. och ska man kränga av remmen sj så måste man nog se ut som hulken ;P men de kan ju gå skapligt om man är 2st. men undrar mest hur ja ska göra med gängorna?!
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Jo men kräng av remmen, bort med sekundären och kolla hur de ser ut. Om du inte klarar de själv så kanske nån mek verkstad kan lösa det.
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
aa får se! ingen annan som råkat ut för samma? isf hur gjorde ni? blir nog till att lämna in den så dom får ta isär den och göra nya gänger.
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Hehe joo tycker att man borde ju få ut det mästa ;P men vad kan hända om man inte får ut allt då? vad kan variatorn ta skada på om det åker runt lite metallspån?
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
nja, bra är det väl inte men vafan.. : )

du ska ha otur om det händer nå, förmodlingen far resten ut då du börjar köra..

Du kan ju ta en damsugare och hålla mot hålet när du gängar så far nog det mesta ut redan då.
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
så här blir det. imorgon så tar jag isär sekundären sj fått bra tipps hur man lätt gör. sen så blir det m7 gänger. och gör då ett eget verktyg utav en m8 skruv som ja gör till m7. :D
 

klovern

Medlem
2 mar 2005
14
0
1
Piteå
Jag har haft samma problem. Jag löste det med att plocka bort variatorn. Borrade upp hålet gjorde och gjorde ny m8 gäng. Det nya verktyget gjordes av en bit gängstång som jag hårdlödde fast både ett handtag och en mutter längst ut på. Numer förvarar jag verktyget instucket i en bit bensinslang som jag har fyllt med fett eftersom det är den "torra" nötningen mellan gängorna som är en stor del i orsaken till "gängpaj". Lycka till!
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
eller så skiter du i det å byter rem på gammalt hederligt vis, dvs snurrar av den från sekundären går utmärkt även om du sitter fast mitt i skogen. Har kört Polaris hela mitt liv å alltid klarat mig utan någon form av verktyg bara rulla av remmen.
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
andersson. tror inte dom polarisar du kört är lika jävlig att få av remmen på de sättet, om du inte ser ut som hulken eller är stark som fantomen. var ut tidigade idag och skulle meka lite. var tvungen att hämta pappa ,en kofot och ett sopskafft för att kunna sära på skivorna för att kunna ta av remmen. sen så var det inga problem. såg föresten att en glidklack hade gått av och dom andra 2 var det sprickor i och jävligt nedsliten. så får bli nya sånna och en ny bussning.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Borde väl gå att dra i en HeliCoil eller en ReCoil istället för att gänga upp en dimension?