Går dåligt

Robban1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
90
0
0
jag har en polaris indy 500-97 o har problem med att den inte går som den ska på låga varv. När man ska iväg känns det ungefär som den har 2hk. Den orkar inte ens spinna lös. När man sedan fått upp varven lite går den som den ska. har inte ändrat några inställningar i förgasare eller dylikt. Har bytt tändhattar o stift men den går ändå lika dåligt. Den är även svårstartad, går bara på en cylinder när den startar, men efter 2-3 sekunder går den på båda igen.
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag skulle i första hand gissa på slitna kolvar/kolvringar. Om du gör ett kompressionsprov så ska du inte bli förvånad om trycket är lågt på den enda cylindern. Men det har hänt att sådana symptom som du beskriver har botats av ett kolvbyte, trots att kompressionen har varit bra.

En 97:a kan ju mycket väl ha hunnit gå så pass långt att det redan är dags för andra eller tredje kolvbytet...

En annan möjlighet är förstås läckande vevaxeltätningar. Men det brukar märkas på att det blir oljigt omkring primärvariatorn respektive svänghjulet.
 

Robban1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
90
0
0
Jag har redan bytt kolvar 2ggr så kolvarna bör det inte, ska för säkerhets skull göra ett komp test, det kan inte vara tändspolen?? om vevaxeltätningen är slut skulle den väl inte gå bra på höga varv??
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
och enklast är få att spruta startgas när motorn går på tomgång runt axeln.. kommer varven öka om den dra tjuvluft där!
 

Robban1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
90
0
0
Tja det var en 1.5 cm lång bit från kolven som hade lostnat. Som tur var blev det inga repor i cylindern. Nu köpte jag en orginal kolv för det här är 3e kolven som gått sönder av märket sno pro.