går det att svetsa avgassystem på xlt

dennan

Välkänd medlem
5 mar 2008
168
0
6
31
Edsele
Jag undrar om det går att svetsa en liten spricka i fösta delen på avgassystemet (där cylidrarna går ihop till ett) eller går det att köra fast det är en liten spricka där?
skotern är polaris xlt 600 -94
Tack på förhand /Dennis
 

Rikuu

Välkänd medlem
24 nov 2008
162
0
6
hapar
Jag lyckades svetsa min avgasrör på indyn men vanlig pinnsvets och det blev hyfsat bra så med migg ska den inte vara nå problem även om man är lite mer okunnigare och svetsa mvh/rikhard
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Det där med gas och att det inte håller är bara en myt enligt mej..
Har svetsat avgassystem med MIG och det håller på kanon. Dock är det ju skillnad på om man kan svetsa eller inte. :rolleyes:
 

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
mm, gasen är bäst! Pinnsvets är till för tjockare material och har då en tendens att smälta hål i plåten man svetsar i om den är för tunn!
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Går bra att svetsa med vilken svets som hälst om man är lite kunnig. Ta för guds skull bort det du ska svetsa från skotern bara så du inte grillar CDI boxen eller råka tända eld på skotern.
 

dennan

Välkänd medlem
5 mar 2008
168
0
6
31
Edsele
Det var en kompis som sa att det inte fanns nån CDI box. Men det går inte att koppla ur den eller nått? det är så lite att svetsa så skulle villja slippa skruva lös de.
 

krångelpelle

Medlem
11 feb 2009
22
0
1
Boden
Jag har samma problem på min, men jag tänker definitivt svetsa med gas!...ett tips kan vara att ta loss grenröret innan du gör någonting, för det kan vara sprickor på undersidan också. Det tar int många minuter, och gör det en hel del lättare att svetsa ;-)
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
TIG funkar också utmärkt..... Och ta lös grenröret och svetsa det med rak rygg så att säga ;)