går för varm

phazer 480

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
var ute o körde i dag o skoter gick varm o skar på ena kolven.
hur mycket ska man bestycka upp den.
det är en phazer 480 års 85
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om den har gått bra på samma bestyckning sen '85 , varför skulle den då inte duga nu längre?
Den kan ju ha fått för mager blandning av någon annan orsak, t ex läckande vevaxeltätningar eller förgasargummin, för lågt bränsletryck eller något igensatt förgasarmunstycke. En annan orsak till kolvskada är om den har spikat pga för tidig tändning, t ex för att tändplattan har vridit sig eller något har hänt i CDI-enheten.

Börja med att kolla/byta förgasargummina och göra ren förgasarna noggrannt. Skruva loss allt som går att få loss, tvätta alla delar noggrannt, blås igenom alla kanaler och munstycken med tryckluft så du är säker på att det inte är stopp någonstans.
När du väl har satt ihop och fått igång motorn så spraya med startgas vid vevaxeltätningen medan motorn går på tomgång, om det läcker där så kommer det att märkas på gången!
Mät bränsletrycket, koppla gärna in en manometer så du kan ha den med på en provtur och kolla att trycket inte försvinner vid fullgas. Normalt är 0,1 - 0,3 bar.
Kolla också tändläget med stroboskoplampa vid olika varvtal. Prova att värma och kyla (hårtork / snö) CDI-enheten medan motorn går med t ex 6000 varv/min och kolla att tändläget inte ändras då.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
[Uppdaterat: Senast editerat den 20-Jan-04 kl 07:34 PM (CET)]Exakt torbjorn, varför ska man alltid börja justera saker (oftast förgasar- eller variatorbestyckningar) när det händer något med skotern?

Jag har klagat på det här tidigare, kolla upp vad som är fel och åtgärda det istället för att försöka motverka felet med t.ex. ombestyckade förgasare!

Men fråga ska man så klart göra, och då är det ju tur att vi har sån guru:s som torbjorn här på forumet.
(Kul att få läsa dina intressanta inlägg igen efter en lite lugnare försäsong!)
 

phazer 480

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
jo det är klart att det är en gammal skoter.
men folk brukar säga att när en phazer har skärt så skär den igen o då får man bara problem med den.
jag vet inte vad man ska tro dettta är min första phazer jag har innen den så hade jag en polaris 340.

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om den skär igen efter första reparationen så beror det nog mer på den som har gjort jobbet än på motorn i sig.
Man MÅSTE kolla upp tändläge, tjuvluft mm som jag skrev förut.
Man MÅSTE mäta upp kolvspelet när man sätter en ny kolv i cylindern, det är inte självklart att de kolvar man köper som billiga piratdelar har rätt diameter. Om värdena inte stämmer så är det bara att gå tillbaks med kolven och hoppa på säljaren.
Man MÅSTE kolla att inte vevstaken är krokig. Om kolvbulten inte är vinkelrät mot cylindern får man snart en skärning igen.
Och till sist, man MÅSTE vara noga när man skruvar ihop motorn. Se till att allt är rent, ingen smuts har kommit ner i vevhuset, vara säker på att tätningytor och packning vid cylinderfoten är i perfekt skick, använd momentnyckel till alla "kritiska" skruvar osv.

Uppgifter om spel, åtdragningsmoment mm bör man SJÄLV läsa sig till i tillverkarens verkstadshandbok, man ska inte lita på vad folk säger. Skumma gör det själv-handböcker är inte alltid pålitliga, det har hänt alltför ofta att det har blivit tryckfel.