Går inte som den ska på en burk SX 700

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Hej.
Har sett att skotern börjat ryka en del blårök nu och tar lite mycket olja. Och detta bara helt plötsligt. Men även innan så gick inte cyllen närmast variatorn som den skulle. Stiftet är kolsvart. Jag har testat bytt tändspole och stift men det hjälper inte. Någon som har en aning vad felet kan vara?
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Tänk dig att du doppar det i spillolja så vet du hur det ser ut.... Men det e bara på den burken, de andra ser helt ok ut.
 

Nygge

Välkänd medlem
7 feb 2005
118
0
6
vännäs
Har du kollat så att den tänder på den cylindern? Är tändstiftet blött? Har du tagigt kompprov?
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Har ej tagit kompprov. Stiftet blött. Spelar ingen roll om jag byter stift eller tändspole, samma sak ändå. Det mystiska är att innan jag köpte den var den in på koll o då stod allt rätt. Men nu kanske 70 mil senare så är det inte ok.... Men får skaffa fram komtestare så får man se. Någon som vet vad det ska ligga på? Den verkar även dra mycket olja. Skulle kunna tänka mig 1 liter olja på 20 liter soppa. Vilket borde bli 5%. O innan så har den dragit normalt.
 

Nygge

Välkänd medlem
7 feb 2005
118
0
6
vännäs
kolla ifall du får nån gnista överhuvudtaget från tändstiftet. Går den dåligt? för det låter som att den inte tänder över huvudtaget på den cylindern. komprissionstrycket ska vara så lika som möjligt på alla cylindrar. Det får inte diffa mer än 10% mellan cylindrarna men exakt vilket tryck det ska vara vet jag inte.
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Gnista får jag. Har som jag skrev i första inlägget bytt tändspole mellan 2 burkar och även stift flera gånger.Ja, inte går den riktigt bra inte. På låga varv går den riktigt dåligt...
 

EmilLund

Medlem
30 jan 2007
40
0
1
Uppsala
men om du byter tändspole till cylindrarna så borde den gå som en påse skit? om man flyttar om tändkablarna på bilar så får du ju fina eldflammor ur luftburken^^ gör rent förgasaren då? brukar va vanligaste felet på 2-taktare.
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Jag har flyttat tändspolarna, inte bara bytt plats på tändkablarna. Men eftersom alla sitetr på samma ledning och får ström samtidigt så borde det inte heller spela någon roll. Plockade ner förgasarna förra året o gjorde rent, men kan hända att jag missade lite skit då. Men det e ena krångliga gasare att plocka med dessa. Kanske bäst o lämna in den i sommar så de får se över allt.