Går orent vid tungt före

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Hej!
Var ute och körde i helgen när skotern började gå piss i snön. Bluddrade nå jävulskt och gick allmänt dåligt utanför leden. Tar fart i 80 km/h från leden och då jag kommer ut i snön tappar den all effekt och svarar nästan inte alls på gasen. Håller stumt och den maxar 30 km/h och låter förjävligt. När jag då kommer hem och öppnar tanklocket så pyser det ur tanken. Kan det vara tätt i nån luftning till tanken? och kan detta vara orsaken till dessa problem?
kan tillägga att jag nyss har släppt på sekundärfjädern om detta kan vara orsaken...
 

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Tycker att det borde vara så pass högt tryck i utblåset så att detta inte borde vara möjligt...Problemen uppkommer redan första metern i snön och försvinner lika fort när jag kommer på leden.
 

Svenssonsss

Medlem
3 maj 2013
14
0
1
Kall
Haft liknande problem då skotern tappar all kraft vid tungt före. Självklart finns det många möjliga fel, mitt problem var ett trasigt tändstift i kombination med tjuvluft.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Låter som att sekundärfjädern inte orkar hålla emot då det går tungt. Ny fjäder alt ställ tillbaka den som den var
 

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Får ta och ställa tillbaka den och se. Nån som har nån aning om varför det pyser ur tanken? Tätt nånstans?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Prova lätta på tanklocket och prova köra med det halvt avskruvat. Det lär ju skvittra men då får du ju svar direkt om det är något problem med luftningen av tanken.
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Sekundär variatorn växlar för snabbt! , blir som om du lägger i en för hög växel på en bil ,den orkar inte med ! ställ tillbaka variatorn som den va !

Eller att avluftningen till tanken är tät , då matar den inte nog med bränsle till förgasarna , då går den på en cyl å jävlas till å från men då borde de bli efter en stunds körning, inte bara när du kör utanför leden!
 

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Är det nån som vet vars avluftningen brukar finnas på tanken? är det nån slang eller nått?
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Brukar vanligtvis sitta inbyggt i tanklocket men kan åxå sitta högt upp på tankens framsida , enklast å kolla om den är tät är att öppna på tanklocket och köra som vidgren sa!