Göra av/på montering av extradyna lättare??

Patrik_

Rookie sledder
22 jan 2018
10
0
1
Hej!

Har Yamahas extradyna på min Sidewinder MTX 162".
Den kräver ju verktyg samt lite tid och om man är ute i fjällen även tålamod att montera av och på.

Jag funderar på någon smart lösning som kan göra att man klara sig utan verktyg och som gör hela proceduren lättare/smidigare.

Finns det någon här som har några ideer eller rent av redan gjort någon lösning på detta?
 

Patrik_

Rookie sledder
22 jan 2018
10
0
1
Ingen som har någon ide att dela med sig av?

Det är fyra bultar som på bilden, Bultskallen träs på innifrån bandtunneln och muttern från utsidan (för att bygga så lite som möjligt på insidan så inte mattan ska ta i).

 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Jag har haft samma fundering hur denna manöver ska gå att förenkla. Skulle man få till en gänggång någonstans permanent vore det inga bekymmer. Då skulle man kunna vända på skruven och gänga i den utifrån, bara se till att den inte är för lång så det tar i mattan. Det är ju inget som ska dras fast av skruvarna.... det är ju bara en låsning så inte dynan ska kunna fara upp ur hålen. Har inte lagt nån större energi på detta ännu när jag alltid förvarar skotern varmt, men ska man sätta dit dynan ute med snö och is inblandat så är det inte lätt.

Däremot vet jag att NIAN i Älvsbyn hade nån egen lösning med någon sorts sprint man kunde använda.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag hade nog försökt fått dit en blindnitmutter och anpassat en sån här snabbskruv (http://butik.limmared.nu/sv/alumiummaster/1180-snabb-skruv-m8-for-mast-mm.html) till lagom längd. För att säkerställa att den aldrig öppnar sig av misstag skulle jag nog valt nord-locks låsbrickor.

Svårigheten är nog att få dit blindnitsmuttern. Tror inte man kan använda traditionellt verktyg för det utan man får nog improvisera lite för att kunna klämma ihop den.

Ett annat alternativ är väl någon form av sprint men då kommer den ju garanterat att glappa lite grann och de kanske inte är så bra.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Hanngrens i Sundsvall som bland annat tillverkar extradynor till skotrar verkar ha ett koncept som bygger på click-on principen.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Hanngrens i Sundsvall som bland annat tillverkar extradynor till skotrar verkar ha ett koncept som bygger på click-on principen.
Hanngrens-dynorna är helt OK.... men dom är lite för simpla om man ska skjutsa mindre barn tyvärr. Det blir ju som inget stöd bakom ryggen och det måste det vara. Sen på arctic/yamaha org.dynorna går det ju hissa upp handtagen högt så det blir lättare för ungarna både att hålla i sig och få stöd åt sidorna.
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Nitmutter i bandtunnel och en bult med handtag.
Limma nitmuttern med ett starkt limm vid montering typ epoxy så slipper du att den lossnar och börjar snurra med tiden.