göra en egen slags skoter

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
hade tänkt att göra en egen "skoter".. kanske låter väldigt dumt men ska utgå från en bob och en motorsågs motor så den kommer att vara väldigt liten men allt kommer så småning om byggas om. har en som ska svetsa ett chassie. men jag måsste ju testa hur den ska se ut vara osv. vad bör man tänka på .. tänkte göra en så enkel boggie som möjligt. ska ju bara testa den än så länge .. och så enkel motor som möjligt. men vad bör jag ha för att den ska gå runt .. om den nu ens orkar det .. är 15 basst .. tänkte göra första egna initsiativet. och det ska inte kostsa allt för mycket. tänkte ha motorsågen som den är fasst lägga vanlig kedja och baktill en genomgående axel som ska dras fast i boben på ngt sätt . och en gammal matta . har flera i garaget -- bör vell ha en axel med enn drev på. sedan två vad ska man säga kugg hjul som greppar i mattan. några boggie hjul och nått som håller upp den.
 

Floyden

Välkänd medlem
13 jan 2005
162
0
6
41
örnsköldsvik
Låter som ett skopj projekt! Har inga direkta tips att ge, men det vore intressant om du kunde lägga ut lite bidler här under projektetsgång så att vi alla kan följa, dessutom kan det säkert dyka upp lite tips.
Lycka till!
 

Compakt

Aktiv medlem
24 okt 2005
54
0
1
Örnsköldsvik
Motorsågsmotor?

Jag tycker att det låter klent med motorsågsmotor om den skall gå på snö. Om du skall köra på väg så kanske det går men i snö är jag tveksam iaf. Jag har dock inget bättre förslag på ngn liten motor.
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
4 takt på 110 cc .. blir nog fö svagt har en själv .. hellre satsar man på en vanlig hederlig högvarvad 2 takt
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Vore det inte enkelt att hitta någon gammal rishög till skoter som gärna har en fungerade motor för att ta motor av och ev delar som går åt? Tänkte på typ drivaxel å boggiehjul å sådant.

Bara en tanke. För nog borde man kunna hitta nått gamhärk på nån ladugård för nån 1000lapp. Eller det spräcker kanske din budget?
 

henke_440

Aktiv medlem
20 nov 2005
94
0
6
viksjöfors
annvänd inte en motorn från en motorsåg, den är¨på tog för klen om du endast ska ha en kedja bak till en genomgående axel, om den ska orka ska du ha en så otroligt låg utväxlad, och då kommer myrorna att kunna gå förbi dig.:) tro mig, har en polare som gjorde en 4hjuling i plywood(fråga mig inte varför:rolleyes: ) med en motorsågs motor.
köp helldre en en gammal hedelig 2 takts motor billigt, behövs nog inte så stor motor, låter som det kan bli en lätt pryl. leta på blocket, brukar komma in någon hyfsad för inte för allt dyrt pris.
 

Compakt

Aktiv medlem
24 okt 2005
54
0
1
Örnsköldsvik
Et 250

Crossmotor låter ju intressant, annars kan ju en motor från Yamaha et 250 (lr liknande) inte vara så stor. Fast då blir det ju inte lika mycket ett hemmabygge dock!
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
jo har tänkt på de osså .. den lär itne orka driva så bra alltså en motorsåg .. men hur fan hade man kunna göra för att motorn ska få plats hade först tänkt göra en balja baki å placera den i .. men de går ju inte - hur ska den kunna driva bakifrån?..
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
jo jag har också funderat på de .. det spelar ju ingen direkt roll vad det är för boggie.. lär ju ändå gå som satan då den inte kommer att väga så mycket .. men det underlättar ju väldans mkt om man har en fläktkyld..
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
PRova att istället utgå från något större än en bob. Försök istället göre ett eget rörams chassi i lite större storlek eller gokart chassi vad vet jag, så slipper du allt problem med att få plats med grejjerna eftersom en skoter motor är ändå ganska stor även en 250.
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
jo men är inte svetskunnig .. men ska höra med min kusin .. mekkkar som fan i allt ..å har jädrans mkt liggandes
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
roppin skrev:
PRova att istället utgå från något större än en bob. Försök istället göre ett eget rörams chassi i lite större storlek eller gokart chassi vad vet jag, så slipper du allt problem med att få plats med grejjerna eftersom en skoter motor är ändå ganska stor även en 250.

thx roppin .. kom på enm grejj som kan vara en ganska smart sak .. gokart + 4 hjuls band .. någon som vet vad jag snackar om ?.. hade inte det gått?
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Menar du som vissa gör med sina fyrhjulingar ? Alltså 4 små mattor. Eller en matta på varje sida ?

Det är ju inte svårt att göra ett rörams chassi, köp lite rör och sedan bockar du till grejjerna å lämnar in å låter någon svetsa de. Bara du har måtten klart för dej i huvudet!
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
roppin skrev:
Menar du som vissa gör med sina fyrhjulingar ? Alltså 4 små mattor. Eller en matta på varje sida ?

Det är ju inte svårt att göra ett rörams chassi, köp lite rör och sedan bockar du till grejjerna å lämnar in å låter någon svetsa de. Bara du har måtten klart för dej i huvudet!
en matta på varje sida .. hur funkar det?.. ska checka vidare kanske blir elldeles för dyrt
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
De blir nog ett relativt stort projekt kan jag lova dej men har du gott om tid så är det ju bara att köra på. Du får tänka på hur mycket tid det bara kommer att ta när du ska bygga dämpningen och drivningen till din "skoter"..