G-Type ( 1997-2000 ) Antal Boggiehjul... ?

Perro_b

Medlem
1 nov 2007
22
0
1
Hur är de nu egentligen, måste man ha dom främre boggiehjulen? Jag var och köpte mej en 670 big pipe -98 och på den sitter de inga hjul framtill i boggien (alltså på utsidan av boggie skenorna). De är möjligt att dom är bortkörda eller bara bortplockade ändå. Vad tror ni, ska jag köpa hem ett par nya eller köra utan?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Du skall totalt ha 9 st. boggie hjul som sitter fast i boggieskenorna,
och jaaaa du skall ha 2 st. monterat på utsidan ungefär där slides skenorna övergår från rundningen till att bli raka.
Hade det varit min maskin så hade jag skaffat mig dem, mindre nötning på plast slidesen bla.


"Klicka" på bilderna nedan...









.
 

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Säkert bra att ha där med tanke på slidesnötningen.....
Men när... inte om ... utan när du lyckas knäcka dom så tänkdå på att främre fjädingen hänger på samma bult som hjulet....

Jag körde sönder i fjälls antagligen knäcktes det ena fästet + bulten först sedan höll antagligen inte bulten på den andra sidan så länge efter det..... 10 mil hem utan fjädringen fram i boggien... det gick ju men kul var det inte !!!!!

Jag sätter inte dit nåra hjul ....kolla profilbild... har kört typ 100 mil utan..

Min synpunkt på det hela.... kanske inte rätt ... men men..
 

Perro_b

Medlem
1 nov 2007
22
0
1
Okej, tack för dom snabba svaren. Var ut och kollade på boggien och såg då axeln som främre fjädringen satt på. Men den var ändå tomma hål i skenorna framför den axeln. Ska inte hjulen sitta där då? Och vad ska de vara för storlek på hjulen ungefär?
 

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Framför den axeln ska det sitta två hjul invändigt......
Svårt att se på bilderna men så är det....

Här syns dom lite bättre


När det är dom som saknas skulle jag nog skaffa ett par.....
 

Perro_b

Medlem
1 nov 2007
22
0
1
Okej, tack för bilden nu förstår jag hur de ska se ut. Märkte även att axeln som främre boggiedämparen satt på, var väldigt glapp. Så de blir nog en renovering/översyn av hela boggien. Ingen som vet hur stora dom där främre boggiehjulen ska vara?
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Lyfter en gammal tråd.
98 kom en ny boggi och det är en "sjuka" att främre boggihjulen lossnar. jag har kört bort bägge fram 2 gånger nu på ca 25 mil nu i vinter. Jag pratade med min Lynx åf som även har kört skotercross en hel del med G-typen. Dom var nästan tvungen att ta bort hjulen för att genomföra en tävling utan att avbryta för haveri. Jag kör utan hjul nu och det går helt kanon.