G-Type ( 1997-2000 ) Köpråd... ?

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Jo de är så att ja söker än efter en sportskoter, har en xlt på G men vet inte hur de blir, säljaren är ganska oseriös så jag söker vidare nu medans ja väntar på svar från han.
Det jag undrar är vilken av Lynxs sportskotrar jag ska ev. satsa på? kollat på skoterbanken och blocket för info men vet inte vilken modell jag ska köpa. priset får ligga mellan 20-30. är ute efter en lek skoter, vill dra feta skidres å burka å sånt :p vilket jag förstått att lynx:arna ska göra med sin okopplade boggie, sen att den går hyfsat utan för leden och inte är allt för tung är ju inte heller negativt. funderat på en 500cc eller 600cc årsmodell 97-00. Hur ä'r dom motormässigt? driftsäkra? vill inte hålla på skruva under sässongen... vill gärna ha en så bränsle snål som möjligt men vill ändå har lite krut under huven, så kanske en 500 funkar men vill gärna ha andra åsikter. gärna hyfsad dämpning också men är inte så viktigt då ja inte tänkt hoppa speciellt mycket.

Tacksam för alla svar. OBS! vill inte ha svar som " köper en enduro 98:a" motivera era svar
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
G-Type

StarTrak

Du har under denna säsong startat säkert 10 sånna här trådar...:(
Har du månne stor beslutsångest ?

men men..
Det du skall titta efter i så fall är 1999 & 2000 då de har betydligt bättre ergonomi än 1997 & 1998.
* Enduro 500 ( Rotax 494 )
* Enduro 500 SP ( Rotax 494 )
* Enduro 583 ( Rotax 583 ) 1999
* Enduro 600 ( Rotax 593 ) 2000

LYNX'arna är inte speciellt lätta men däremot väldigt stryktåliga :)

Feta skidres får du knappast såvida du inte byter till en mycket högkammad matta och drevar ner ;)

Gör en sökning på G-Type , Du lär få information så det räcker :)


.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Hehe måste erkänna att jag har nå grym beslutsångest :p vill ju ha en bra skoter som håller hela säsongen och så man har råd att köra. Andra jag har kollat på har antingen blivit sålda, varit för dyrt ekonomsikt med försäkringar osv., för långt bort eller blivit avrådd av bekanta eller rent av inte varit i bra skick.

Sen de där med skidres :p har faktiskt tänkt dreva ner då ja inte är ute efter toppfarten. Sen de där med matta så har ja som tänkt 32mm minst! gärna 38. för det borde väll räcka hyfsat, får väll annars ta hjälp av nån liten kulle eller liknande :p

Kollar nu faktiskt på en racing 454 -97, kan det vara någonting? har läst lite hastigt nu på andra trådar om lynx:arna och fått en uppfattning att enduro 500 sp ska vara prisvärd å gå billigt, har dock inte hittat någon i närheten :(
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
Sv: Vilken av Lynxs sportskotrar ska ja köpa?

köp en enduro 98:a!....:p


ska du köpa "g-type" så är ju en 98 årmodel eller uppåt att rekomendera bättre boggie, dubbla luftintag plus en massa små förändringar barnsjukdomar från 97an... Dock hadde 97 ÖHLINS standard på men dem var väl ungefär lika eller sämre som 98ans "WP" som bland annan KTM har på sina hojar. racingen och raven hadde öhlins men bara i boggien på enduron (tror jag)

Sen beror det ju på om du vill ha en 440 är ju lite mer jobb med att sköta dem än tex endruo 500,600 men mycket hk och höga varv. Men en 440 kan ju vara ganska törstiga också annars är ju enduro 494:an en EXTREMT slitstark motor liksom 583. sen vet jag inte hur mycket mer en enduro 583 väger mot en 494 men skiljer nog inte allt för mycket...

om jag var du skulle jag kolla in en 583(600) eller en racing 440 om du vill ha lite under huven...
själv har jag en rave bigpipe -98 går som en kula är lite tung och lite törstig men efter som säsongen är så pass kort tycker jag personligen inte det spelar nån störe roll vad den drar. ca 3 liter blandad körning men 494 har jag hört ska dra sjukt lite!

Men som vissa säger ju mer dem drar ju roligare har man(förutsatt att allt är rätt inställt):rolleyes:

lycka till...
 

r-dish

Välkänd medlem
9 feb 2005
172
0
6
LULEÅ
Hade jag varit du så hade jag sökt efter en skidoo mxz 670 -98/99 helst 99 med HO går grymt bra och drar res med orginalmattan. Hyffsad fjädring och bra hållbarhet på skotern!
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Okey, tack för svar! lynx racingen jag kollade på var såld :( tror en 500 eller ev. en 600 faktiskt är precis lagom åt mig. är inte intresserad av en 440 då jag inte vill hålla på meka med den. vad jag läst så tror jag att en enduro 500 sp skulle vara perfekt. ska söka vidare och kolla vad bekanta säger. Fortsätt skriv om ni vet något :)

Edit: vad tror ni om en enduro 500 -98? vad är max kammhöjden på dom utan att vara tvungen att modda?
 

FREEBäver

Aktiv medlem
13 mar 2006
80
0
6
Dalarna
jag hade en Lynx enduro 500 g-type 99ans i tre säsonger och den krångla aldrig för mig och att den är billig i drift å försäkring. mvh