G-Type 583 ( 1997 ) Remslir... ?

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Hej på er alla och god fortsättning på det nya året.

Jag är lycklig ägare till en Lynx Enduro 600 (583 RAVE) G-type -1997 :cool: som trots allt inte är helt felfri :( . Senaste vinter blev båda variatorerna servade på auktoriserad verkstad (och naturligtvis avfettade) och nu i höst har variatorlinjering gjorts.

När jag köpte skotern hade den en Dayco 1109 rem monterad och med denna gick det hur bra som helst ända tills remmen brast och söndrade mätarvajer, vinkelväxeln till vajern mm. I samband med detta blev alltså variatorerna renoverade och en ny Bombardier originalrem med nummer 28418 blev monterad.

Efter att ha bytt till Bombardier originalrem har remtjut uppstått konstant. När jag kör sakta och "knycker till" på gasen så ylar det ungefär som en lös fläktrem på bilen. Vid högre farter (~50 km/h och uppåt) är ljudet borta, eller hörs åtminstone inte. Har efter detta också testat med en Dayco 1109 rem (har en sån i reserv) och med denna uppstår inga som helst ljud från remmen/variatorerna.

Pga. ovanstående blev alltså variatorlinjering gjord denna höst, men detta hjälpte inte heller.

Börjar nu misstänka att Bombardier remmen har något fel (tillverkningsfel?). Har nu beställt en Dayco Ultimax rem som jag tänkte testa med istället. Jag konstaterade också, i samband med att jag beställde, att Bombardier remmen med nummer 28418 är rekommenderad för både 500 cc och 600 cc modellen. Nummer 28420 modellen är rekommenderad endast för 600 cc och torde följaktligen vara aningen hållbarare än 28418 som jag nu har monterad.

Så till frågorna:
- Är det någon som har haft liknande problem och har någon aning om vad det beror på?
- Är det månne remmen det är fel på eller är det något annat?
- Tror ni det hjälper att byta till Dayco Ultimax eller vore det att föredra att byta från Bombardier 28418 modellen till 28420 (ingen nämnvärd prisskillnad mellan Ultimax och 28420, men försvinner problemet vid byte till en annan Bombardier rem :confused: )?
- Är Dayco Ultimax en bra rem?
- Är kanske enda utvägen att återgå till Dayco 1109 remmarna? Skulle inte föredra detta eftersom dessa tenderar att vara ganska svaga och brister utan förvarning.

Jag bör väl ännu nämna att Bombardier remmen blev ordentligt inkörd och har ej missbrukats på något sätt.

Tacksam för alla svar.

Mvh,
Stefan
 

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Fortfarande oljud

Hej på er alla,

Har nu bytt från originalrem till en Dayco Ultimax 3 rem. Fortfarande oljud :( , dock något förändrat. Tidigare var oljudet mera skrikigt (det skrek m.a.o. till när man drog snabbt på gasen på låga varv) än vad det är nu. Man hör dock fortfarande att det "visslar" i remmen när man kör på lägre varv.

Läste någonstans här på forumet om fjäderspänning i sekundärvariatorn vilket skulle påverka hur pass mycket variatorn kniper om remmen. Skulle det kunna lösa sig med att spänna fjädern i sekundärvariatorn ett steg?

Primärvariatorns tillslagsvarvtal är ju också justerbart (1-5 om jag inte minns fel). Skotern har idag ett ganska lågt tillslagsvarvtal. Den börjar dra vid ca 2500 rpm (det är ju dock en touring med dubbeldyna så inslagsvarvtalet skall väl vara en del lägre än hos racing skotrarna). Är det för lågt och kan det åstadkomma ljudet från remmen?

Mvh,
Stefan
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Oljud i TRA variatorer.....

:) Hej !


I TRA variatorerna brukar det finnas lite oljud då och då....


Sekundär variatorn :

* Ett ganska högfrekvent "Vinande" ljud ( Sek. fjädern är då oftast lite för hårt spänd ).


Primär Variatorn :

* Centrum bulten behöver dras åt ( Ganska vanligt fel ! ), "Slammer/Skrammel/Plingande" ljud.

* De 6 små O-ringarna börjar vara dåliga vilket leder till "Klapper" ljud.






 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Toppvarv ?

Vad varvar din motor då du kör full gas på en sjö efter ca 500 meter ?

Även om det är en Touring så låter 2500 rpm lite väl lågt i tillslag !
 

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Hej 2stroke och tack för dina svar. Tror jag skall testa släppa fjädern i sekundären ett steg och se vad som händer.

Har inte lagt märke till toppvarvtalet när jag drar på (500 m på sjö), men det skall jag göra så snart jag åker på nästa tur. Lite upptagen nu, men till hälgen ifall vädret tillåter (Uselt med snö i Jakobstad. Finns bara tretti minusgrader eller regn. Inget däremellan.)

Hälsn,
Stefan
 

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Varvtal

Hej 2stroke och alla andra :) .

Har idag testat igen. Har inte ännu rört variatorinställningarna alls. Dock har jag kört in remmen ordentligt vilket nog ändrade åtminstone på inslagsvarvtalet en hel del. Resultatet blev enligt följande:

- Inslagsvarvtal: ~3500
- Växelvarvtal för sekundärvariatorn (alltså 500 m. testet): ~8300

Hur låter dessa resultat i era öron? Okej eller åt skogen? Jag tycker åtminstone att inslagsvarvtalet nu är okej, men jag har ingen aning om vad växelvarvtalet för sekundärvariatorn skall vara. Har aldrig ens tänkt på det :eek: .

Remmen går nu som sagt ganska tyst men "visslar" aningen vid låga varvtal. Med Bombardier originalrem skriker det till ordentligt vid snabba gaspådrag samt "visslingen" vid låga varvtal är mycket hörgre än hos den nu monterade Dayco Ultimax 3 remmen. För spänd sekundär? Jag antar att om jag släpper på spänningen på sekundären så sjunker samtidigt växelvarvtalet för sekundärvariatorn. Ifall 8300 rpm är för högt varvtal kan det ju lösa alla problem att släppa fjädern ett steg, men jag vet som sagt inte vad varvtalet ska va :confused: .

Mvh,
Stefan
 

Jeppe W

Välkänd medlem
9 jan 2006
106
0
6
51
Sundsvall
Jag är inte 100% säker, men ska inte maxvarvet ligga på ca 7800? "Visslandet" upplever jag oxå, annars funkar det perfekt nu, både uppväxling samt nerväxling.
 

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Tack Jeppe för ditt svar.

Jag får m.a.o. släppa fjädern i sekundären ett steg och se om det tar ner varven samt om skrikandet med originalremmen försvinner. Skulle ju helst köra med originalrem, men som det är nu står jag inte ut med skrikandet från den.

Mvh,
Stefan