G-Type 670 ( 1998 ) Munstycken ?

Kent

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Falun
Hej min lynx big-pipe 670 -98:a går väldigt fett vilka munstycken ska man sätta i?
orkar inte testa mig fram..
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Är det oirginalmunstycken som sitter i?

Annars lär det väl stå i "Owners manual" vilka munstycken du ska ha. Du skulle även kunna gå in till din Ski-doo handlare och fråga där, eller bara någon som kan skotermotorer! Bör väl gå rätt bra tror jag!

Lycka till!
 

Kent

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Falun
Jag kollade och jag har orginal bestyckning man kan ju lämna in till någon som har bromsbänk det kostar ca 1500:- eller så får man prova sig fram munstyckerna är ju inte så dyra.
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Mmm. Finns ju säkert fördelar och nackdelar med båda alternativen. Om man skulle lämna in den och köra den i bromsbänk skulle dom säkert fixa den lite xtra, och eventuellt skulle den då gå bättre. Tror det var Jimmy Staff som lämna in och bromsa Summiten och han skrev då på hemsidan att den gick bättre.

Å andra sidan är det ju ganska dyrt. Du kan ju höra hos en Ski-Doo handlare vad dom tror man kan köra på för munstycken om man tycker att den går lite för fett. I alla fall jag är då rädd att man ska ställa in den fär snålt så den skär ihop. Polarens Summit REV skar fort som fanken när han var och fibbla med munstyckena.

Jaja, hoppas du får till det i alla fall! Lycka till!
/Micke
 

Kent

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Falun
hmm tack i alla fall jag ska kolla runt lite vi har ju inge snö än så man kan testa hur den går.
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Bestyckning Lynx 670

Att kopiera bestyckningen på Ski-doo:s 670 är nog ingen bra idè. Jag tror att det skiljer mer än bara munstycken, nål skärning, nålmunstycken, etc. Om man kollar på www.ronnies.com/ så har Ski-doo ganska stora skillnader på bestyckning (std) mellan sina olika modeller(Summit, MXZ, o.s.v) med 670.
Är själv ute efter en snålare bestyckning men har inte hittat några rekommendationer till Lynx med 670. Min går för fett låg/mellan (vad som märks) samt ligger stadigt på c:a 3 liter/mil. Har själv funderat på bromsbänk, dyrt, ja! Men om man kan reducera bränsleåtgången ned till omkring 2,5 liter/mil, har man räknat hem det på 2 säsonger och dessutom kanske har en rappare skoter.
Enligt källor är Lynx:arna bestyckade orginal för att kunna köras hårt vid mycket kall väderlek ("fabriksförsäkring"), så det går med största sannolighet att gå ned 1 steg utan fara på pilot o main jet.
Orginal munstyckerna på en -99 Bigpipe som jag "ärvt" var 370 main-jet & 55 pilot-jet, men jag vet ju då inte vad det skall vara för nål och nålmunstycke

Är kanske ute och svävar, men då kanske VI får svar av någon som VET.
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Bestyckning Lynx 670 Rave -97

Efter lite efterforskning har jag hittat Std bestyckning.

MJ H370 V370
PJ H45 V45

Man kan som sakt var gå ned lite från denna, givetvis beroende på var man kör skotern.
 

Kent

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Falun
Det verkar ganska bra ska fixa sådana. mj 370 sitter ju redan i !
men fan vad trångt det är när man ska justera luftskruvarna :-(
 

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Bestyckning

Hej,

Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter på en Lynx G-type 600 (583 RAVE) -97.

Jag tyckte också att min skoter gick aningen fett, men jag vågade inte börja fibbla med munstyckena. Testade att sänka nålarna ett steg vilket gick mycket bra och det kändes som att motorn gick bättre. När sedan temperaturen sjönk mot ca -10 c så märkte jag att den tappade effekt på högre varv pga. för mager blandning. Lyfte tillbaka nålarna till standardläge vilket fungerar hyggligt i alla väder och riktigt bra när temperaturen sjunker under -5 c.

Hälsn,
Stefan
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Testat ny bestyckning...

Har plockat i 350MJ samt 35PJ, den går nu betydligt renare på låg och mellan = rappare vid gaspådrag.
Kollade stiften (-2 grader) ser bra ut, liten tendes till svarta.(finns nog säkerhets marginal kvar, jag kommer att behålla den marginalen)

Återkommer efter mer körning för att se bränsleåtgång.
 

Kent

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Falun
HPD vad hade du för maskin?

Äntligen lite snö ska fixa munsytcken i morgon och sätta i men jag törs nog inte gå ner till 350 direkt få se vad handlarn rekomenderar.
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Bränsleförbrukning...

Har testat ett par tankar nu. Ligger ungefär på 2,5 l/mil, då har tummen jobbat när det funnits möjlighet. Tändstiften har inspekterats vid -5 känns som god marginal finns kvar. Bestyckning 350/35.
 

Kent

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Falun
Vilken skillnad!

Äntligen fick jag tummen ur och bytte munstycken dom hade inte 35PJ så jag satt i 45 (jag fegade lite) och 350MJ vilken skillnad det blev kanske ska gå ner lite till ska testa nu när det är kallt (-14) och se färgen på stiften :) :) :)