G-Type , Big Pipe-X 670 ( 2000 ) Allmän info... ?

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Finns det några åsikter om denna maskin.

Har haft 670 Rave -97 tidigare, vet att motor är i annat utförande, samt att det sitter 307 matta. Finns det andra positiva skillnader?
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Skillnader..

Jag svarar på min egen fråga, då jag var och hämtade en 670 -00 igår.

Klass skillnad!

- rappare, motorn har en helt annan sång & gassvar
- kvickare, varriator setup var betydligt bättre
- stummare, betydligt hårdare dämpare (iof negativt vid touring)
- lättare, känns som många många kilo mindre

So far så nöjd
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
okej bra att du är nöjd.. hur var boggien på den? .. brukar vara dem som är sönder körda mer eller mindre :D
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Nya funderingar...

Har efter riktig provkörning märkt att styret är på tok förlågt (iof ingen nyhet)

Skall nu göra styrhöjare, och tänkte att någon hade bra tips om material/tjocklek. Elkablar/gaswire verkar vara begränsningen gällande höjd.
Tror att c:a 4" (10cm) inte bör vara några problem.

Funderar på att göra en platta att montera mot bef fäste, med motsvarande hål på andra delen av plattan. Man kan ju tänka sig att borra hål på lite olika höjd så att man uppnår lite flexibillitet.

Tacksam för alla tips!
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Styrhöjare fixad.

Hittade en gammal motorplatta i alu från en GLS i "förådet". skar ut en bit 70x150 mm. Ritsade 2 linjer med 50mm mellan rum. borade sedan 5 hål 8 efter linjerna med 3,2 mm mellanrum. Resultat: justerbar höjd i lägena, 32, 64, 96 mm. (96mm är vad gaswire klarar med nöd och näppe)

0:- utgifter
1 timmes arbete (inkl polering)
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
kolla själv?

..

ta en trä kloss och rulla matta (hissa upp skotern) då ser du ju hur mycket som rymms problem fritt
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
HPD skrev:
Hittade en gammal motorplatta i alu från en GLS i "förådet". skar ut en bit 70x150 mm. Ritsade 2 linjer med 50mm mellan rum. borade sedan 5 hål 8 efter linjerna med 3,2 mm mellanrum. Resultat: justerbar höjd i lägena, 32, 64, 96 mm. (96mm är vad gaswire klarar med nöd och näppe)

0:- utgifter
1 timmes arbete (inkl polering)

Kommit fram till att 96mm blir för högt om man inte samtidigt höjer dynan.
Det funkar bra vid "stå" körning, men blir helt fel känsla vid sittande/burkande
körställning. Skall prova flytta ned styret i min "justebara" styrhöjare.

Återkommer med resultat.
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
HPD skrev:
Kommit fram till att 96mm blir för högt om man inte samtidigt höjer dynan.
Det funkar bra vid "stå" körning, men blir helt fel känsla vid sittande/burkande
körställning. Skall prova flytta ned styret i min "justebara" styrhöjare.

Återkommer med resultat.
C:a 6cm höjning är perfekt, funkar både för burkning och ståkörning
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Boggie inställning...

ipsel skrev:
okej bra att du är nöjd.. hur var boggien på den? .. brukar vara dem som är sönder körda mer eller mindre :D
Ang inställning av boggie, var jag till en början väldigt nöjd. iof var skotern lite sladdig/slirig , och andra tyckte den var "trögstyrd". Efter lite inspektioner såg jag att främre dämparen, "Engans klick" var "slackad" max = dåligt mattryck - hårt skidtryck. Har spänt upp den nu c:a 50% av justerings möjligheten vilket gett en otrolig skillnad. Betydligt bättre driv, men ändå ok styrförmåga. Skall prova att spänna på lite ytterligare, får se om det blir till det positiva. Man vill ju kunna lyfta skidorna när det behövs.