Garanti kvar gäller inte vid privatköp

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Många som funderar på ny skoter nu. Ett tips i denna djungel som kanske kan vara mycket värt.

Köper du en skoter från privatperson så kan du inte som ny ägare hävda fabriksgaranti. Finns att läsa om på konsumentverkets hemsida.

Letar själv skoter och ser att nästan alla skriver garanti kvar vilket bara är sant om du köper från en handlare. Från privatperson har du som ny ägare ingen garanti alls så länge den gamla ägaren inte ställer upp eller original garantivillkor säger annat.
 
A

AssaultRMK

Fabriksgarantin har du vist kvar oavsett om du köper maskinen från privatperson eller firma. Vad skulle det spela för roll vem som äger maskinen innan dig som köpare, ett fel som kan härledas till fabrikationsfel påverkas ju inte av vem som äger maskinen.
 
K

krickus

Många som funderar på ny skoter nu. Ett tips i denna djungel som kanske kan vara mycket värt.

Köper du en skoter från privatperson så kan du inte som ny ägare hävda fabriksgaranti. Finns att läsa om på konsumentverkets hemsida.

Letar själv skoter och ser att nästan alla skriver garanti kvar vilket bara är sant om du köper från en handlare. Från privatperson har du som ny ägare ingen garanti alls så länge den gamla ägaren inte ställer upp eller original garantivillkor säger annat.
Vad har du för källa att backa upp dina påståenden med?
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Dagens BS skulle jag säga, tills källa finns som styrker detta.
Med andra ord ska jag inte få ny variator till min m800 då jag inte köpte den ny. Vilket inte är sant :D
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Du blandar ihop det civilrättsliga avtalet om garanti och den tvingande lagstiftning som finns om tillverkaransvar.

När du köper en skoter tecknar du ett avtal med din generalagent genom din återförsäljare om att generalagenten ska ta ansvar för vissa sorters fel på en specifik maskin i en viss tid genom sitt återförsäljarnät. Garantibeviset är kontraktet. Uppstår tvist så tar du med garantibeviset till domstol.

När du köper t ex en begagnad skoter så är handlaren tvingad av lag att ta ansvar för vissa fel. Uppstår tvist tar du med dig lagboken till domstol och slår upp konsumentköplagen och läser innantill.


Konsumentköplagen gäller alltid vid alla köp. Avtal som ger privatpersoner sämre villkor än KKL får inte tecknas men man får teckna bättre avtal. Detta görs i skoterbranschen och därför behöver man sällan ta till lagboken.
 

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Kryper till korset och erkänner jag har fel.

Detta jag läste då jag sökte på garanti i andra hand

Frågan gäller en begagnad tv och om garantin går över till nya ägaren

Svar:
Nej, det gör den inte. En garanti gäller mellan säljaren och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår något annat av villkoren för garantin

Jag tolka varan som allt.

Källa konsumentverket

Jag skulle ha sökt mer fakta innan jag skrev. Går ju faktiskt hitta på ArcticCat.com att garantin går över