Gas tryck i dämpare

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Nån som vet vilka tryck det ska vara på nitrogenet i yamaha:s kyb/kayaba resp GYTR/soki stötdämpare?:eyebrows:
finns inte en bokstav om det (eller överhuvudtaget nått om dämpar renovering) i Yamahas org. werkstads böcker och "mitt" Yamaha center (som inte renoverar stötdämpare) kommer inte över den informationen...:mad2:
frågan gäller alltså inte float dämpare, inte den del som man pumpar luft i med handpump.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Det brukar vara 150-200psi (10-14bar) i dämpare lite beroende på modell och så.. Men hittar du inte exakt så he i 200psi så lär det bli fint.
200psi är det i alla polaris levererade dämpare walker och fox och i någon enstaka foxare 250psi.
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Tack, fast svaret blev lite svävande..
du vet ski-doo / bpr använder också hpg /kyb/kayaba å då ska ha 300 psi så det ställer till enhel del osäkerhet.:confused:
medan soqi, när dom sitter bak på en yama cross hoj verkas ska ha typ 142psi (nog nära 150 :eyebrows:)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Gastrycket är inte supernoga. Det ska bara hålla tryck på oljan. Dock så kan man behöva lite högre tryck i en enrörsdämpare jämfört med en piggybackdämpare.
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Ok, det ligger bara mln natur att fråga för att jag osäker, och det är jag på dom här.
Har inte gjort yamaha skoter kyb & soqi) tidigare.. (verkar vara två dämpar tillverkare på samma skoter från fabrik)
Får göra som jag gjort tidigare några ggr. Och mäta innan jag släpper trycket, eftersom ingen total klappat ihop får man i alla fall en fingervisning...
Mät tryck skriv ner resultat. Mät igen och lägg diffen av mätningarna på första mätningen så får man ganska rätt vad trycket var innan man släpper ut trycket och river isär dämparen å utifrån det välja närmast högre "vanligt" tryck vid återfyllning.. en okänd mängd tryck har ju vanligtvis passerat tätningsringen på IFP:n och emulerat i oljan.
Och det blir tydligen att ta till "alla" gamla knep för att få ett vettigt ifp djup också:mmp
Undrar vad yamaha tycker sej vinna på att hemlighålla all info om sina dämpare:mad2::mad2:
Men, det är som det är med det:whistle::boink: :peep:
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har för skojs skull kollat tryck på ett antal dämpare innan renovering. Vissa har endast gått en halv säsong från ny.
Flera dämpare har haft ner mot hälften av rekommenderat tryck, så att gå på vad det var innan skulle jag inte lita på.