Gasen fastnar

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Nu har jag nästan klippt en häck och en bil med skoteraset och nu undrar jag om någon kan hjälpa mej innan jag skickar skoterjäveln till älvbotten :mad:
Det sitter en spritt ny gasvajer på den och den går hur lätt och fint som helst när den är avstängd. Men när den är igång så går den ibland bara tillbaka halvvägs och där ligger den några sekunder innan den släpper helt.
Och på de få sekunderna hinner den komma rätt långt.
Det är en Rotax 503 med en mikuni vm32 förgasare tror jag. Det finns ingen choke på den iaf.
Är det trotteln som fastnar? Den går inte tungt när den är avstängd och det finns inga skador på den heller.
Går det att bara klämma i en hårdare fjäder så den tvingas tillbaka eller finns det något annat sätt?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Låter nog som den kärvar i förgasarna, kolla även så inte den nya wiren har nån konstig böj/vinkel på sig så den kan gå trögt o fasna
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Nej vajern kärvar inte utan jag tror att det är i förgasaren det krånglar. Jag får testa att plocka isär den och göra rent.
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Vi hade samma på våran ext 580. Gasen hakade upp sig på med jämna mellanrum. Felet var då att det hade blivit grader på trottlarna så att de då hakade fast inuti förgasarn när man körde. De hade även blivit grader inne i själva trottelrummet. Har du kollat upp de
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Jo jag ska ta och riva isär den och se hur det ser ut. Det sitter ett sånt där litet sportluftfilter på den just nu för det får inte plats något annat.
En Polaris är inte byggd för Rotaxmotorer underligt nog :rolleyes:
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Det behöver inte vara grader på den utan kan mycket väll vara så att du får in fukt genom ditt lilla sportluftfilter och trotteln fryser fast/karvar på grund av is.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Jo jag börjar också lura på att det är filtret. Det ser ut som en snöboll efter dagens snöande så den suger nog i sej en del.
Men det är inget att göra åt utan jag får stoppa i en till fjäder och åka. Det får helt enkelt inte plats ett annat filter där.
Möjligen att det skulle kunna bli bättre om jag gjorde en liten kåpa över filtret så det inte snöar direkt på det.
Jag får prova så får vi väl se.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
kan vara så enkelt att kromet på trottlarna har lossnat då löper den inte lika lätt som förut.

kolla om det har nötit bort nå krom från trottlarna : )