Gasen hänger sig i stark kyla

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Hallå,
om jag kör "aktivt", d.v.s. trycker på en stund på led i "stark" kyla, -15 och kallare, så hänger sig gasen ibland när man gasar fullt. Stannar man och står en minut så släpper det. Jag gissar "fukt/olja i gasvajer", rätt eller någon som vet mer?

Mvh
Göran
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
garanterat det, skulle byta wiren, har så på min med, men då är det när den stått still några timmar som den fryser, så får motionera upp den innan jag startar
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag har använt mig av låsspray med hyfsat resultat


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
BYT vajer!!

Jag har haft 2 st gashäng, på 2 olika skotrar pga av det..

Båda gångerna slutade med krashade skotrar, å det får väl anses som lindrigt med tanke på att det bara blev materiella skador..
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Hallå,
om jag kör "aktivt", d.v.s. trycker på en stund på led i "stark" kyla, -15 och kallare, så hänger sig gasen ibland när man gasar fullt. Stannar man och står en minut så släpper det. Jag gissar "fukt/olja i gasvajer", rätt eller någon som vet mer?

Mvh
Göran

Vad är de för skoter?

Hade problem på min gamla fläktkylda maskin att trotteln frös då den saknade ett extra luftfilter som skulle sitta före luftburken. Drog dit en mössa med en kattstrypare och de räckte för att minska lufthastigheten såpass att förgasaren höll sig tinad. Utan mössan såg man att förgasaren blev helt frostig och då blev den såpass kall så trotteln frös i förgasaren.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Lutade åt det också, blir till sommaren, ska pröva med glykol/låssprej tills dess.
En gaswire kostar ~300:- hos Duells.
Det är ungefär vad du kör upp i bränsle under en tur-minst.
Skit i att åka ut en enda dag, och byt wire den dagen istället, om du får gashäng vid fel tillfälle så är körningen i vinter över i bästa fall-och för alltid i sämsta fall!
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Vad är de för skoter?

Hade problem på min gamla fläktkylda maskin att trotteln frös då den saknade ett extra luftfilter som skulle sitta före luftburken. Drog dit en mössa med en kattstrypare och de räckte för att minska lufthastigheten såpass att förgasaren höll sig tinad. Utan mössan såg man att förgasaren blev helt frostig och då blev den såpass kall så trotteln frös i förgasaren.
Ranger LCE-02. Är som sagt inte helt hundra på om det är vajern eller gasarna som fryser.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
En gaswire kostar ~300:- hos Duells.
Det är ungefär vad du kör upp i bränsle under en tur-minst.
Skit i att åka ut en enda dag, och byt wire den dagen istället, om du får gashäng vid fel tillfälle så är körningen i vinter över i bästa fall-och för alltid i sämsta fall!
Är inte en prisfråga, mer en praktisk fråga och jag är medveten om riskerna. Hur knepigt är det att justera in en ny gasvajer, såg att det var tre ändar, två till gasarna och en ner i underkant av motorn, vad gör den?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
när den fryser fast med full gas stannar du, öppnar huven och testar gasa genom att öppna spjällen med handen på förgasarna, fungerar det bra så ligger ju inte problemet i förgasarna ..
då kan du ta loss gaswiren från förgasarna och testa dra den fram å tillbaka och du lär hitta problemet!

men fram till dess så rekommenderar jag dig att köra ensam för förr eller senare slutar det med att du får gashäng och skadar någon annan!!!!
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Vänta här nu! Du tycker på fullaste allvar att han ska ge sig ut och provocera fram ett riktigt gashäng?
Hoppas inte jag eller min familj står i vägen när det kommer en skenande skoter!!!

Är inte wiren skadad eller rostig så skulle man kunna ta lös den och torka den , alternativt försöka få skotern att stå varmt ett par dygn!



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Vänta här nu! Du tycker på fullaste allvar att han ska ge sig ut och provocera fram ett riktigt gashäng?
Hoppas inte jag eller min familj står i vägen när det kommer en skenande skoter!!!

Är inte wiren skadad eller rostig så skulle man kunna ta lös den och torka den , alternativt försöka få skotern att stå varmt ett par dygn!



Sent from my iPhone using Tapatalk
Nåja, så dramatiskt är det inte, jag har bara en 500 Rave och frysningarna hittils har inte varit speciellt dramatiska, verkar som det är ena gasarn som hänger sig så skotern går ganska sunkigt, bara att trycka ner stoppknappen.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nåja, så dramatiskt är det inte, jag har bara en 500 Rave och frysningarna hittils har inte varit speciellt dramatiska, verkar som det är ena gasarn som hänger sig så skotern går ganska sunkigt, bara att trycka ner stoppknappen.
Jag fick gashäng med en gammal John Deere Sportfire för ungefär hundra år sedan, och den är definitivt ingen raket. 42 vilda hästar (eller var det 46?) ur en fläktkyld 440-men inget kunde hindra att jag körde rätt in i sidan på morsan och farsans sprillans nya Cheva van. Det var måttligt kul att gå in till pappa då, I promise.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Jag fick gashäng med en gammal John Deere Sportfire för ungefär hundra år sedan, och den är definitivt ingen raket. 42 vilda hästar (eller var det 46?) ur en fläktkyld 440-men inget kunde hindra att jag körde rätt in i sidan på morsan och farsans sprillans nya Cheva van. Det var måttligt kul att gå in till pappa då, I promise.
Jodå, jag har en polare som totalade sin Summit p.g.a. samma fel så jag ÄR medveten om att det ska fixas.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
En gaswire kostar ~300:- hos Duells.
Det är ungefär vad du kör upp i bränsle under en tur-minst.
Skit i att åka ut en enda dag, och byt wire den dagen istället, om du får gashäng vid fel tillfälle så är körningen i vinter över i bästa fall-och för alltid i sämsta fall!
Kollade pris på originalgaswire, nästan 800:-. Var kan man köpa mer prisvärt?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Alla skoterhandlare kan beställa från Duells, minns jag rätt nu gick dom på mellan 270 - 450:- beroende på modell där när jag kollade på utbudet till Lynx.