Gasvajer byte på xp 800R

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Gasvajern gick av i våras och har nu tänkt byta den. Någon som har nå tips på hur man enklast kommer åt oljepumpen? som jag förstår så måste man lätta på motorn å knuffa fram den en bit för att komma åt? Man är ju ute i tid som vanligt, nu när det snart är riktigt åkbart.
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Om du lossar skruvarna till motorkuddarna och lyfter motorn rakt upp och "pallar" under med typ ett par trä klossar så får du skapligt med plats att lossa vajern till pumpen,ganska säker på att du måste ta bort insugsgummina oxå då dessa tar i axeln till sekundären.Glöm inte och kolla linjeringen innan du snör ihop grejjerna.
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
om du plockar bort förgasare insugsgummin mm åsså går de någon smörjslang som kan sitta ivägen så borde du vell komma åt att plocka bort vajern utan lätta motorfästerna iof inte så mycke jobb till för att lätta dom men ändå ;)
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Ja den sitter lite trångt till,Har för mig att jag även tog ur sekudären och staget med lagerhållaren till axeln för att komma åt pumpen bättre.Men det går kanske ändå.
 
Last edited:

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
sekundären är nog ett måste men däremot måste man inte bort med fästet till lagerhållarn om man säger men ger ju helt klart mer plats :)
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Antar att du redan vet att du har justeringen till oljeblandningen på vajern,bara en liten heads up om det är fler här på forumet som ska byta eller har bytt.Trist med onödiga haverier.
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Jo då det vet jag.. Tycker att detta är ett rent helvete, att man ska behöva riva hela skotern för att sätta dit en ny gasvajer. ganska konstigt att den gick av oxå på en 2008?!
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Nä ingen höjdare o fippla med faktiskt,rev ur min maskin för totalrenovering under sommaren och såg att vajjern till pumpen hadde 2 kardeler kvar så det var på det berömda.Men som mycket annat från Ski Doo så är även konstruktionen på pumpen bristfällig.Slänger man ett öga på vajjerhöljets fäste och vinkeln det blir på vajjern så ser man rätt tydligt att den kommer nötas mot vajjerhöljet.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Lånar tråden lite...jag plockade ur motor idag på min xp800 -08 för att veven ska fettas om och riktas, när jag tog bort vajern till oljepumpen så var vajern nästan av, bara 2-3st som häll ihop vajern! Ibland ska man ha tur...går de att byta sista delen av gasvajern som går till pumpen?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Lånar tråden lite...jag plockade ur motor idag på min xp800 -08 för att veven ska fettas om och riktas, när jag tog bort vajern till oljepumpen så var vajern nästan av, bara 2-3st som häll ihop vajern! Ibland ska man ha tur...går de att byta sista delen av gasvajern som går till pumpen?
Precis samma sak för mig när jag renoverade min XP som gått 400mil. Vajern var nästan helt av.

Det går inte att byta sista delen av vajern då den sitter ihop med gasvajern, det är alltså samma "del"
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Ok, då är man inte ensam, undrar hur många som är ute å åker med fransiga vajrar...är de en orginal vajer som gäller? Hittade ingen på skoterdelen.se
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Kan tänka mig de, dock billigt jämnfört ett ras...läste i tråden att man justerade oljepumpen på vajern men de måste ju vara fel! Hyllsan som sitter i ändan av höljet har ju en sexkantig skalle för att man ska kunna hålla emot när man drar åt muttern, hade de vart justering skull de ju funnits två muttrar...
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Motorn borde inte rasa om vajern går av. oljepumpen ska slå över på fullt om det händer.