Gates Variatorrem

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Duger som till att köra med istället för "original"? Tänkte på Extreme-varianten. Jag kör summit 600 -99. Nån som har nå erfarenheter om dessa remmar?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
De fungerar väl varken bättre eller sämre än alla andra. "Märkesremmar" brukar i praktiken vara tillverkade av Gates, Dayco, Pirelli eller någon annan stor gummifirma. Titta noga på den finstilta märkningen (datumkoder och sånt) på några remmar av olika märken så kommer du att upptäcka att den märkningen säkert är gjord i samma maskin!
 

peter1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Det brukar vara skillnad på vinklarna på remmen. det skiljer i alla fall mellan dayco och "polaris orginal" jag kör på polaris rem i alla fall
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett tips är att läsa SJÄLV i remtillverkarnas egna listor (brukar finnas på nätet) för att se vilken rem som ersätter vilken originalrem eller passar till vilken skotertyp.

Lita inte på att uppgifter ur någon piratdelshandlares katalog stämmer. Det kan vara gott om tryckfel där, eller också kanske de försöker täcka in så många skotrar som möjligt med ett fåtal remmar, då blir en del ersättningar inte riktigt bra. Likaså ska man inte lita på att den som står bakom disken hos en skoterhandlare klarar av att välja rätt rem ur de listor som finns...
 

lofdahl

Välkänd medlem
31 dec 1999
242
0
16
49
LULEÅ SWEDEN
www.mtnprod.se
Har bara användt Gates Extreme remmar på mina senaste maskiner och dom har hållit suveränt bra!
Men som med alla andra remmar så mår dom inte heller bra av att variatorerna är dåligt servade eller inte/dåligt linjerade.
Remmen som jag har på nu har suttit där i 300mil och det börjar nu synas att den blivit lite nött.
 

sjögga

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
har testat dom och jämfört med orginal och hållbarheten är densamma men dom går lättare än orginal efter ett tag
 

habba

Aktiv medlem
1 jan 2000
88
0
6
Sverige
Kan någon svara på om Polaris har en "egen" vinkel på remmarna som det skrivs här och som jag även har hört från annat håll,jag har själv upplevt att en piratremm inte har samma driv och grepp som en orginal Polarisrem har,variatorerna blir dessutom varmare så något skummt är det
 

sjögga

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
det kan hända att pirat remarna inte är lika exakta men det tvivlar jag på.
Polaris orginal remar tillverkas av någon stor tillverkare det är mycket möjligt att det kan vara gates som tillverkar dom.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om Polaris har annan vinkel på variatorskivorna än alla andra så borde piratremmar avsedda för Polaris också ha samma vinkel.
Men det är ju lätt gjort att kolla om man har en Polaris och en annan skoter tillgängliga samtidigt.
Klipp till en pappkil så att den får rätt vinkel för att passa mellan primärvariatorskivorna på den ena skotern, och prova sen kilen på den andra!
 
N

Niklas

Åkte två säsonger med Gates remm i en trimmad Thundercat 900 Ca 180 hk
inga problem med det

 
5

583

hade en gates rem i min enduro 583.. men det funkade inte bra alls!
bytt till originalrem nu, går mkt bättre..
och den var inte mkt dyrare heller.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Gates är ***** bra

Jag förbrukade 5 dayco remmar på ca 100mil och hade Gates remmen som reserv för den var sleten, trådarna var på väg att åka ur, men den gick då faan aldrig sönder fast det var den billigaste av dom (Trail Runner). Motorkuddarna var dåliga på den skotern, så när man tryckte järnet då gick dayco remmarna sönder, men inte Gates remmen.