Genesis motorn driftsäker?

Meca1993

Ny medlem
15 dec 2019
4
2
3
Vittangi
Tja! Köpt mig för ett tag sen en -17 sidewinder btx le, Med hurricane 270 kit med ca 350 mil på mätaren. Den har gått ca 100 mil med trim. Finns det nån bristningsgräns på dessa motorer? Man ser ofta på blocket sidewindrar som gått upp mot 700mil. Är det nån som haft något motorhaveri på sin? Tycker att det pratas så lite om yammans motor.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Yamaha 3 cyl 4T motor har ju haft väldigt bra hållbarhet tidigare nu är den ju lite omgjord till Sidewindern men vad jag hört håller den bra och effekten som tas ut är ju rätt låg både med och utan turbo om man jämför med mc motorer som håller många tusen mil så länge man håller sig till original men med 270 kit bör det naturligtvis slitas lite mera men tror du kan köra vidare många mil.
 

Meca1993

Ny medlem
15 dec 2019
4
2
3
Vittangi
Yamaha 3 cyl 4T motor har ju haft väldigt bra hållbarhet tidigare nu är den ju lite omgjord till Sidewindern men vad jag hört håller den bra och effekten som tas ut är ju rätt låg både med och utan turbo om man jämför med mc motorer som håller många tusen mil så länge man håller sig till original men med 270 kit bör det naturligtvis slitas lite mera men tror du kan köra vidare många mil.
Man har ju förstått att dem har driftsäkra motorer det har ju alltid yamma haft. Men den här nya motorn som nu har funnits sen 2017 pratas det ju så lite om. Kanske för att det inte har varit så mycke problem med dem. Övriga 2 takts konkurrenter finns det en hel uppsjö om på nätet.
 
Reactions: chevelle66

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Enda Yamaha motor som inte tålde över 190hk med turbo va 2016 för då satt de i sämre vevstakar. 2017 har jag inte sett något problem med.
 
Reactions: Meca1993

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Yamaha är en väldigt liten skoter tillverkare så ev problem kommer inte höras lika mycket som om BRP eller Polaris hade motsvarande problem. Tror inte det var endast -16 som har de svagare vevstakarna har för mig att dom sitter i alla Viper efter efter -16 och gissar att dom sitter även i Viking och Venture som kör med 1049 cc motorn. Motorer med de svagare vevstakarna ska inte köras med turbo så 190 hk sats är inte att rek till den motorn om man inte byter stakar.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Yamaha är en väldigt liten skoter tillverkare så ev problem kommer inte höras lika mycket som om BRP eller Polaris hade motsvarande problem. Tror inte det var endast -16 som har de svagare vevstakarna har för mig att dom sitter i alla Viper efter efter -16 och gissar att dom sitter även i Viking och Venture som kör med 1049 cc motorn. Motorer med de svagare vevstakarna ska inte köras med turbo så 190 hk sats är inte att rek till den motorn om man inte byter stakar.
Men yamaha är en STOR motortillverkare som är kända för att vara driftsäkra och hålla hög kvalitet.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Jo Yamaha är stora men inom mc är Honda större och kan inte påstå att Yamaha är mera kända för hög kvalite än andra mc tillverkare och tex BRP är ju ingen liten motor tillverkare heller. Jämför man inom skoter världen där 2T motorer dominerat så har ju Yamaha varit tidig med 4T motor och dom har längre livslängd än 2T men gissar att andra tillverkares 4T motorer också har liknande hållbarhet som Yamahas motorer.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Jo Yamaha är stora men inom mc är Honda större och kan inte påstå att Yamaha är mera kända för hög kvalite än andra mc tillverkare och tex BRP är ju ingen liten motor tillverkare heller. Jämför man inom skoter världen där 2T motorer dominerat så har ju Yamaha varit tidig med 4T motor och dom har längre livslängd än 2T men gissar att andra tillverkares 4T motorer också har liknande hållbarhet som Yamahas motorer.
Rätta mig om jag har fel, men genesismotorn har väl yamaha använt ganska många år i motorcyklar (R1?), och BRP förhållandevis nya med fyrtaktare. Alltså bör svagheterna på skotrar även upptäckas på motorcyklarna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Yamaha är en väldigt liten skoter tillverkare så ev problem kommer inte höras lika mycket som om BRP eller Polaris hade motsvarande problem. Tror inte det var endast -16 som har de svagare vevstakarna har för mig att dom sitter i alla Viper efter efter -16 och gissar att dom sitter även i Viking och Venture som kör med 1049 cc motorn. Motorer med de svagare vevstakarna ska inte köras med turbo så 190 hk sats är inte att rek till den motorn om man inte byter stakar.
Enligt vad jag läst är de bara 16 som har svagare stakar, Yamaha är inte som BRP att de tar 16 år att få bort ett motorproblem.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Rätta mig om jag har fel, men genesismotorn har väl yamaha använt ganska många år i motorcyklar (R1?), och BRP förhållandevis nya med fyrtaktare. Alltså bör svagheterna på skotrar även upptäckas på motorcyklarna?
Yamahas 4 cyl motor 998 cc den som sitter i RX1 och senare Apex delar vissa delar med äldre R1 men block och säkert många andra delar är omgjorda om den motorn hade haft svagheter så hade det visat sig vid det här laget för den har används länge i skoter tror den kom runt 2002 och antar att den inte levde så många år i mc där Yamaha hänger med i utvecklingen på ett helt annat sätt än vad dom gör inom skoter. Även Phazer motorn har vissa delar från 250cc cross fast i dubbel version för den är på 500 cc. Brp eller rotax har haft 4T motorer i många år men inte i skoter men naturligtvis inte samma omfattning som Yamaha. En 4T skoter motor utan turbo har väldigt lågt effekt uttag och är ju lägre även med turbo än vad motsvarande mc har utan turbo om man jämför med mc så hållbarheten bör vara mycket god
 
Reactions: Meca1993

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Enligt vad jag läst är de bara 16 som har svagare stakar, Yamaha är inte som BRP att de tar 16 år att få bort ett motorproblem.
I det här fallet tog det nog närmare 10 år innan dom införde ett problem för turbo kunderna i alla fall men motorn är det inget fel på så länge man kör den som den levereras utan turbo. Det är samma stakar på Viper än i dag så dom anser nog inte att det är ett motor problem utan att dom duger utmärkt om man kör utan turbo och vill köra turbo får man byta stakar eller gå på en Sidewinder. Har svårt att förstå varför man ändrade en del på motorn utan att öka effekten på en motor som funkat utmärkt i många år bland annat motorstyrningen har ju haft problem och uppdaterats flera gånger sen det blev Viper medans den version som satt i Nytro funkade utmärkt och jämför jag min Nytro -10 med min -16 Viper kan man inte påstå att det var nån positiv förändring motor mässig Vipern hade mera hyss för sig.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
I det här fallet tog det nog närmare 10 år innan dom införde ett problem för turbo kunderna i alla fall men motorn är det inget fel på så länge man kör den som den levereras utan turbo. Det är samma stakar på Viper än i dag så dom anser nog inte att det är ett motor problem utan att dom duger utmärkt om man kör utan turbo och vill köra turbo får man byta stakar eller gå på en Sidewinder. Har svårt att förstå varför man ändrade en del på motorn utan att öka effekten på en motor som funkat utmärkt i många år bland annat motorstyrningen har ju haft problem och uppdaterats flera gånger sen det blev Viper medans den version som satt i Nytro funkade utmärkt och jämför jag min Nytro -10 med min -16 Viper kan man inte påstå att det var nån positiv förändring motor mässig Vipern hade mera hyss för sig.
Vilken skillnad i motor är de på viper vs sidewinder 17-? Kan de ha satt in klenare stakar på Viper?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Enligt Yamaha är det en helt annan motor Viper motorn har 1049 cc Sidewinder har 998 cc så det är i alla fall inte lika motor sen hur mycket som skiljer vet jag inte men vet att tidigare versioner av Yamahas 3 cyl motor som satt i RS venture med förgasare var på 998 cc om det är den motorn man tagit och hottat upp den eller om det är en helt ny version ?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Enligt Yamaha är det en helt annan motor Viper motorn har 1049 cc Sidewinder har 998 cc så det är i alla fall inte lika motor sen hur mycket som skiljer vet jag inte men vet att tidigare versioner av Yamahas 3 cyl motor som satt i RS venture med förgasare var på 998 cc om det är den motorn man tagit och hottat upp den eller om det är en helt ny version ?
Motorn i sidewindern har sitt ursprung i en motor som de har i någon utv men med andra delar av det mesta, den har vad jag förstår inget med venture motorn stt göra. Däremot hade väl vector samma motor som venture tror jag.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Uppfattade det som tvärtom motorn har 998 cc just för att dom ska kunna använda den i UTV men kan säkert ha fel där men känns liksom onödigt ta fram en ny motor bara för att dom hänger på turbo som kunderna gjort med bra resultat i massor med år och även nått som Yamaha sålt som original tillbehör.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om du ställer en viper med turbo (180) mot en sidewinder så kanske svaret finns där på varför de tog fram sidewindern.
Skiljer säkert på massor av punkter, som någon mer invigd kan svara på.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Klart det skiljer en del men chassit är väldigt lika på tex -16 Viper MTX som Sidewinder -17 MTX och sen skiljer ju motorn och Sidewinder saknar ju tex luftkylare och elfläkt.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jo båda utgår ju från procross, så det är klart att stora likheter finns.
Men vipern har det ju många gånger sagts att de tog till järnspett och slägga för att tvinga ned nytromotorn.
Sidewindern är det väl bättre ställt med?

Sedan handlar ju allt ytterst om att tjäna pengar, så istället för att kunden betalar extra till 3:e part för montering av turbo så får ju yamaha alla pengar själva.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Jag tror yttre måtten på motorn är lika stora så den sitter lite onödigt högt monterad i chassiet men så blir det nog med stor 3 cyl motor. Rätt smart att släppa egen turbo det borde dom gjort för länge sen tänk Apex med fabriks turbo. Man kan ju hoppas på en modern 2 cyl 4T turbo i ett modernt chassi från Yamaha då kanske dom tom tar lite marknadsandelar nu minskar det ju för dom.