Glödlampor RX/RS, halvljus, bra/dåligt?

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
ja bor i Skellefteå.. ska ut på lajtiz o hämta ut nåra liter olja till hojen i veckan, kan ju kika om dom finns där så får ja bra pris iaf :) föresten på min phazer ja har nu köpt jag en sån där megalight+ , halvlyset slockna efter typ 2min o va jätte vitt sken... men hel ljuset har då funkat 3timmar minnst.. är de för svag lampa då? altså för lite W på den att den brinner?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nä, Watt har endat med hur mycker den lyser, dvs hur mycket Ampere den vill ha av din skoter. Så om den slocknar så är det antingen pga att lyset vibrerar för mycket eller att det helt enkelt var fel på lampan. Det tyder på fel då hellyset fortfarande fungerar. Du borde få den utbytt.

Jag har hittills kört med mina Vision+ i ungefär 400 skotermil, vilket blir en och annan timma och de håller ännu.

En sak du bör kolla:
Hur hög spänning din lampa får. Kolla med en voltmätare vid lampan och se till att den är på växelspänning (fast du hade elstart så du borde du inte få för hög spänning, dock skall du isf testa att använda liksspänningsmätning om växelspänning inte fungerar). Ha lite gas på och kolla spänningsnivån. Om din voltregulator har gått sönder på skotern så kan det orsaka att lampan går paj, speciellt då på halvlyset då den drar mindre ström då och då orkar spolen i skotern mata på med mer volt.

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
RS och RX har ju bra lyse jämfört med måbga andra skotrar tycker jag.. min gamla f7:a var ju inte lika bra.. inte så min edge x 700.. inte gamm enduron elr v-maxen..
vad är det som är så dåligt med dom?? kanske ska kolla synen och ska prova glasögon istället.. ;) hehe.. (skojja bara )

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
kan elstarten gå sönder om min voltregulator är trasig? vet inte om den är trasig, men gissar på de, ska mäta upp de om nån dag =)

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
Xeon skrev:
kan elstarten gå sönder om min voltregulator är trasig? vet inte om den är trasig, men gissar på de, ska mäta upp de om nån dag =)
om voltregulatorn är paj så funkar inget..

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
Hur är lättaste sättet och se om voltregulatorn är trasig? är det att mäta på kontakten till lyset och se om de kommer mer än 12V ? kommer de mer så är den trasig som ja förstått de? man mäter på 2st för den 3dje är gjord som ja fattat det... ? :)