Glapp bromsskiva!

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Tjenare! Jag har en skidoo mxz 670 -97.

Det är ett urfräst spår i variatoraxeln, där det i sin tur är en kil som ligger i spåret och sedan kilar i det urfrästa spåret i bromsskivan.

Det är nu så att kilen eller spåren där kilen sitter har brivit utslitna så att skivan går att röra kanske 1-2 cm fram och tillbaks även fast variatoraxeln är still.

Så till exempel när man då bromsar så får man uppfattningen att kedjan inte är riktigt spänd så att det klonkar till då tack vare glappet.

Det stör inte mig direkt men man vill ju inte att det skall pajja. Är ju som sagt ganske drykt att ta bort variatoraxeln då man kanske kan råka skada packboxen i kedjehuset. Sedan är variatoraxeln i sin tur injusterad i sidled?

Hur skulle ni gjort? Mvh / Mathias

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Hade samma problem på min indy 500 jag hade. Den glappade oxå till den dan då axel gick av. Satte då dit en Axel med splines ist för en kil. visserligen hjälper inte det dig nånting. men finns det inte nån nyare ski-doo som man kan ta axel ifrån? jag tycker då inte du ska köra med det glappet då det kan vara farligt om den går av tex när du ska bromsa i en kurva:eek:

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag skulle åtgärdat det på ett eller annat sätt iaf, har du såpass stort glapp så sliter det ju än mer på grejerna nu och har du riktigt otur går något sönder just när du behöver bromsen som mest...ingen höjdare!
Kolla upp vart det är slitet, jag tycker det borde vara uträknat så att kilen ska ge sig före axeln och att problemet då är borta med en ny kil men...

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Kul att ni tar er tid att svara!

Ska kika närmare på det där och hoppas man åtgärdat det innan allt puder kommer! =)

Mvh

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Min är lös på samma sätt som du beskriver.. Du kan ju skriva här om du hittar vad som gått sönder/blivit utnött. Jag ids inte fixa det i år, men går den sönder så blir det förstås aktuellt....

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Har en -04 ans 440x som de är lika på, även lika på polarens mxz600x -02.. Tror att dom skall glappa en aning orginal boys ?

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Ni har helt rätt att lite ska det glappa men frågan är hur mycket! Som jag skrev i början så känns det nästan som det klonkar till lite ibland när man skall broms kraftigt i svängar osv!

Ska kika hur mycket det är exakt som det glappar på min! Kommer att mäta högst upp på bromsskivan!

Skulle ju inte vara helt fel om någon annan skulle kunna mäta på sin också!

Mvh

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Polarens mxz 600 glappar ca 1 cm i färdriktning upptill.. Å min 440 -04 e precis lika. å dom glappar ca 2mm sidvägen !

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Vet inte hur det är på era maskiner men det är ju inte ovanligt att skivan är flytande och oket är fast = skivan SKA kunna rör sig i sidled mellan bromsklossarna...

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Kanske är så... Jag kör tills det rasar i det fallet.

Jag ids inte göra något mer åt min maskin nu.

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
1 cm åt sidan låter ju skumt .. Joo dom skall röras lite, men dom är inte gjorda efter riktigt samma princip som på vissa hojar d.v.s. flytande på de viset. Svårt att förklara men hoppas ni förstår !