Har en fin liten Lynx GL Sport -92.
Det sitter en 377:a i den, ska vara original som jag förstått det.
Nu är detta första variatorn (eller skotern för den delen) som jag mekat i, så ni får ha överseende om det är några "basics"-kunskaper jag missat. Men jag vill lära mig så ju mer kunskap jag kan få, desto bättre!
Mitt problem är att jag har upplevt att den börjar vibrera vid körning och speciellt just i början av accelerationen och vid låga farter.
Håller man gasen stumt så märks det nästan inte. Kör man "aggresivt" med mycket tvära gaspådrag och gassläpp så märks det tydligt.
Testade att lyfta upp mattan och köra i lite olika farter och upplever att den inre tallriken på sekundären (nr. 36) fladdrar under körning. Mer vid låga farter.
Försöker man vrida på den och styra den på axeln så glappar den rejält. Den glider inte riktigt mjukt utan "hackar" sig fram och tillbaka när man trycker och vrider på den.
Plockade isär variatorn och både krysskilen (nr.40) och motsvarande spår, insidan på navet på tallriken (nr.36) fått sig några törnar.
Frågan är om det är någon bussing i denna variatorn som ska vara inuti nr. 36? Eller ska det bara vara själva navet som ska glida på axeln?
För bussning nr.37 är väl bussningen som ligger mellan tallrikarna?
Jag har tolkat det som att det inte finns någon bussning och att jag måste byta tallriken (nr.36) eller hela sekundären.
Någon som har några tips?
Något jag kan kolla själv för att utreda vad som behöver bytas?
/Second
Det sitter en 377:a i den, ska vara original som jag förstått det.
Nu är detta första variatorn (eller skotern för den delen) som jag mekat i, så ni får ha överseende om det är några "basics"-kunskaper jag missat. Men jag vill lära mig så ju mer kunskap jag kan få, desto bättre!
Mitt problem är att jag har upplevt att den börjar vibrera vid körning och speciellt just i början av accelerationen och vid låga farter.
Håller man gasen stumt så märks det nästan inte. Kör man "aggresivt" med mycket tvära gaspådrag och gassläpp så märks det tydligt.
Testade att lyfta upp mattan och köra i lite olika farter och upplever att den inre tallriken på sekundären (nr. 36) fladdrar under körning. Mer vid låga farter.
Försöker man vrida på den och styra den på axeln så glappar den rejält. Den glider inte riktigt mjukt utan "hackar" sig fram och tillbaka när man trycker och vrider på den.
Plockade isär variatorn och både krysskilen (nr.40) och motsvarande spår, insidan på navet på tallriken (nr.36) fått sig några törnar.
Frågan är om det är någon bussing i denna variatorn som ska vara inuti nr. 36? Eller ska det bara vara själva navet som ska glida på axeln?
För bussning nr.37 är väl bussningen som ligger mellan tallrikarna?
Jag har tolkat det som att det inte finns någon bussning och att jag måste byta tallriken (nr.36) eller hela sekundären.
Någon som har några tips?
Något jag kan kolla själv för att utreda vad som behöver bytas?
/Second
Attachments
-
40,9 KB Visningar: 9